Service hos Tudor - kan det være rigtigt?
Der er også et andet aspekt i det: Hvis man gerne vil have et mekanisk ur, fordi man ikke er tilhænger af køb-og-smid-væk kulturen, så er det lidt ærgeligt, at man nu bare skifter værket ligesom i billige quartz-ure. På et værk, hvor der ikke er nogen særlig finish, er det sikkert billigere, men hvad med bæredygtigtheden?
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • base924, cfnissen, Jens
Svar
God pointe, Lars!

Kunne være sjovt at spørge Tudor om denne vinkel - og så høre deres corporate PR maskine spinne....noget med at de donerer de brugte værker til fattige urmagere i Nepal som så kan bygge snesko ud af delene, der bliver brugt til at beskytte Den Afskyelige Snemand eller sådan noget...deraf brugen af Snowflake på urene....hahahaha

Nå, den røg lidt af sporet. Sorry....

Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • base924, Larsb, MichaelA, whoa
Svar
Der er vel også den mulighed, at der bare er tale om refurbished værker - dvs. det er ikke brug og smid væk, men service bliver lavet i det tempo der passer fabrikken uden at det giver en dårlig oplevelse for kunderne mht ventetider.

Sent from my iPad using Tapatalk
MVH Jesper
[-]
  • base924, cfnissen, Larsb
Svar
Se, det er jo nok det rigtige svar. Turn-around tider (og prisen) på service har længe været en akilles-hæl i branchen. 

Hvis man antager, at vi ikke kan få alt hvad vi ønsker os, hvad vil vi så helst have: 
A) Det originale værk, der fulgte med uret retur i serviceret tilstand indenfor tre-seks måneder 
B) Et udskiftet, refurbished originalt værk og uret retur indenfor tre-seks uger. 

Hmmm. Jeg vil helst gå med uret på armen, så B. Men det gælder - for mig - nok kun for nye ure. For arvestykker og vintageure vil jeg klart foretrække A. 

Så skal urproducenterne bare give os valgmuligheden....

Claus

[-]
  • base924
Svar
Stoppe udvikling (om man er enig eller ej) kan man i hvert fald ikke,
men man kan i det mindste sprælle i nettet og mens muligheden stadigvæk er der udtrykke sin uenighed i handling.

der er mange nuancer i denne debat/problemstilling personlig er jeg overordnet set utilfreds med 2 ting.
1. Vi som kunder bliver taget for givet.
2. minimal/ingen indflydelse mens uret er hos producenten til service, rep. eller lignende.

Det er også de 2 hoved årsager til at jeg har valgt som jeg har gjort i dag.

Når det så er sagt så giver denne løsnings model også flere fordele til dem som ikke føler for ure som vi gør,
vi er i undertal og derfor vil vi aldrig være den generelle målgruppe, flertallet vil vælge som Claus er inde på at få deres ur tilbage asap det sikre denne tilgang.

Løsnings modellen har kørt i mange år inden for andre fag områder, ur området har bare været en sen starter da udviklingen her generelt går langsomt,
men vi så jo (mener jeg) ligesom skriften på væggen da flere og flere mærke uanset historien begyndte at lægge standard værker i deres ure, som f.eks. IWC.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen, pbr
Svar
(05-06-2019, 07:34 AM)cfnissen Skrev: Men det gælder - for mig - nok kun for nye ure. For arvestykker og vintageure vil jeg klart foretrække A. 

Så skal urproducenterne bare give os valgmuligheden....

Claus

Her synes jeg bare vi rammer hovedet på sømmet. Et nyt ur i dag er jo netop vintage arvestykket i morgen.

Jeg er med på, at et alm Speedmaster måske aldrig bliver det store investerings-/samlerobjekt, men jeg håber da, at det i min levetid bliver en gammel følgesvend og senere  et arvestykke.

Betyder det så noget, at der om 30 år sidder et 5-10 år gammelt værk i? I praksis nok ikke, men jeg synes nu, at det er sjovere, hvis der i kassen sidder det originale værk.

Fabrikken kan give kunden et valg, men kunden kan også vælge med tegnebogen og valg af urmager. Af samme årsag valgte jeg en selvstændig urmager, da det skulle til service. Jeg synes det er vigtigt, at vi i DK holder urmagerstanden ved lige. Det er fint, at fx Omega stiller høje krav til værksted og træning men motivet bør være faglighed og kvalitet og ikke blot kontrol af markedet.

Mekaniske ure har en god tid nu, men jeg tror ikke, at den kan tages for givet evigt.

God grundlovsdag og valgdag  til alle!
Jens
[-]
  • cfnissen, KOP, pbr
Svar
Der er lige en mere - nok indlysende - grund til at vælge a, Claus: personlige værker som f.eks. Lange, GO og Dornbluth, blot for at nævne nogen mærker, der er repræsenteret herinde.

Jeg kan godt tilslutte mig de renoverede værker. Det tror jeg også, at marketingsafdelingerne hos urfabrikkerne kan tilslutte sig.

Ideen med at donere værkerne til værdigt trængende er måske ikke så tosset. Der nok steder, hvor et nyt batteri til uret ikke er så nemt at finde. Man laver radioer, der kan trækkes op og drives af en fjeder af samme årsag. En klar idé til nogle marketingsfolk.

Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
Inspireret af bilbranchen kunne man tilbyde ejere af mekaniske ure at få værket
udskiftet med et elektrisk solcelle-værk.
Man ville da have et ur som ligner vintage, men med tidssvarende pålidelighed og ydelse.
/
Kristen
[-]
  • cfnissen
Svar
Ville problemet så ikke være at du også skal have en ny skive så (solceller som i eco drive) hvilket kan ses på skiven.. Samt den så pludselig er ny og ikke original?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)