|
Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? (/showthread.php?tid=82994) Sider:
1
2
|
Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - base924 - 24-05-2019 Jeg har på rolexforums.com læst følgende tråd, som handler om forskellen på Rolex værker og Tudor nye in-house værker: https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=673287 Lidt nede i tråden kommer følgende indlæg: "The new in-house Tudor movements are actually incredibly accurate. They use silicon balance springs which are very stable timekeepers. The construction of certain elements of the movement is similar to their Rolex counterparts. The reversing wheels in the automatic work are the same style of construction that Rolex use. I have partially disassembled one of the automatic movements and can say that the execution overall is cheaper than a Rolex movement. The wheels are not as sturdy in their construction, and neither are the bridges. They are more similar to an ETA style movement in that respect. Having said that, they have a very respectable power reserve and as already stated, are very good timekeepers. They have one HUGE draw-back in my opinion. That is the fact that they cannot be serviced. They are exchange only. When you send the watch in, even for a warranty repair the whole movement is replaced with a refurbished model and then COSC records are updated to match." Jeg synes, at det er en smule foruroligende, hvis det er korrekt!? Ikke ligefrem bæredygtigt og et stort skridt i den forkerte retning... Hele sangen om, at man skal huske serviceintervaller er jo så det rene vås. Tudors ure bør så bare køres helt i grøften inden det afleveres til "service"! Er der nogen, der ved mere om det og eventuelt kan be- eller afkræfte rygtet? RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - Stenstrup - 24-05-2019 Hvis man vil have uret serviceret hos en AD når den tid kommer så ville jeg give det service når det går dårligt fordi da der en fast pris alligevel for service inkl. de almindelige sliddele. Men om man bare skifer værket lyder underligt, men jeg ved det ikke. ETA 2894 er et 2 delt chronographværk. Ved sådan et værk giver man service til tidsdelen og chronograph delen bliver bare helt udskiftet. Jeg har undersøgt det lidt nærmere her i dag lørdag, og det ser faktisk ud til at i de sidste ca. 1,5 år - 2 år bliver værket bare skiftet ud. Men om det så kun er ved garanti reparation ved jeg ikke. Måske også ved et inhouseværk der bare skal have service efter mange år. Lidt sjovt for ved Vostok-Europe kan man selv vælge. Ca. 1.400 kr for service af urværk, eller 1.200 kr for at få et helt nyt urværk. RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - Jens - 30-05-2019 Helt enig i, at det er en kedelig udvikling, hvis det er sandt, at de bare smider et nyt værk i. En del af charmen for mig ved denne interesse er netop, at uret kan repareres af en dygtig urmager. Desværre er det nok ikke helt usandt og en måske en tendens i branchen. Læs fx Archers bidrag i denne tråd, som berører samme emne: https://omegaforums.net/threads/planet-ocean-back-to-me-from-omega.96001/ Mvh Jens Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - cfnissen - 31-05-2019 Spændende! Som urejer, der sender noget til service vil jeg da gerne have info om hvad der er skiftet, hvorfor mv. Omvendt vil jeg også gerne have uret tilbage i min levetid. Jeg har da haft oplevelser med JLC, hvor service/reparation tog knap 6 måneder. Som urproducent vil jeg dels tjene penge og dels give bedre service til kunderne. Derfor er jeg nødt til at tænke på nye måder at arbejde på, så flaskehalse fjernes og effektivitet øges. En af de traditionelle flaskehalse i urbranchen er/var antallet af uddannede urmagere, der var til rådighed for fx. at lave service-arbejde. Det har længe været en af udfordringerne i branchen, der har resulteret i lange turn-around tider. Og så ender vi i hvad din link beskriver....nytænkning i form af anvendelse af teknikere i stedet for uddannede urmagere, udskiftning af hele elementer i stedet for enkeltdele osv osv. - og for urejeren nye tanker som fx. ‘Er det mit oprindelige ur jeg får tilbage eller er det reelt et andet ur fordi (element x) er udskiftet som helhed”? Og betyder det egentlig noget for din oplevelse af uret. Og kommer vi som slutbrugere til at mærke resultaterne af dette? Bliver fabriks-service nu reelt hurtigere og måske endda biligere? Det kunne da et eller andet sted være en god ting - så kan jeg godt leve med ikke at få mit oprindelige værk retur inde i uret - så længe udskiftningen er dokumenteret i de officielle papirer. Hvad siger I? Claus Sent from my iPad using Tapatalk RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - pbr - 31-05-2019 Mennesker og ure er forskellige - jeg tror det handler meget om, hvilke forventninger ur-ejeren har til karakteren og omfanget af den service, der efterspørges fra producenten. F.eks. skal jeg da ikke lægge skjul på, at jeg har forskellige forventninger til hvad der skal og bør skiftes og hvad servicen bør omfatte og udføres, hvis jeg henholdsvis sender et dejligt vintage Omega eller Rolex til service, hvor urets originalitet er så tæt forbundet med den fascination det giver at eje og hvis jeg sender f.eks. mit Aerospace Evo til service, hvor jeg forventer et velfungerende ur tilbage fra service og hvor urets funktion og design er det primære element i fascinationen for ejeren. Urbrancen kunne nok gøre sig selv en tjeneste ved at åbne op for muligheden for to forskellige "service-spor" - ét for "brugsure" (uanset prisleje og eksklusivitet) og ét for Vintage-/samlerure, hvor originaliteten er det afgørende. Hvis kunden vælger sidstnævnte ligger der så en indbygget accept af længere servicetid, end hvis man vælger førstnævnte. Dette bliver dog måske svært (dyrt) for urbranchen at administrere og drifte, men det ville imho give mere kundeloyalitet og -tilfredshed. Desværre tror jeg, at der blandt visse urproducenter har bredt sig en udvikling, hvor disse kan tillade sig at se stort på kundeservice og -tilfredshed, idet de godt ved, at deres ure er attraktive for en stabil og voksende kundeskare, uanset hvilket niveau af service, der leveres. Kundens opfattelse af serviceniveau overlades til forhandleren (med skiftende succes) - Rolex er nok det ærketypiske skræmme-eksempel, men der kan med sikkerhed nævnes flere andre. RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - Stenstrup - 31-05-2019 (31-05-2019, 04:56 AM)cfnissen Skrev: Hvad siger I? Jeg synes at det er en skam, for jeg har nu fået bekræftet af Klarlund at siden Tudors inhouse værker er på startfasen, skifter man bare værket ud med et nyt. De vidste dog bare ikke om når servicetid kom til uret om 5 - 7 år, om man så også bare skifter værket. Men får lidt af en følelse at det ikke giver meget mening at give mange penge for et Tudor ur og så bare få et nyt værk i efter 5 - 7 år, hvis det bliver tilfældet. Men kunne vel finde et lige så godt ur med COSC værk til halv pris så. Eller bare gå med Tudor uret til værket er rigtig dårligt, hvis man alligevel bare får et nyt værk i. Det har været kutyme for quartzvæker i årevis, men en del flere mærker bruger det nu også på automatikværker. Dog troede jeg ikke at dyre mærker skulle opleve det. Langt de fleste er nok ligeglade. Helt nyt er for mange mennesker bedre end nye og gamle dele sat sammen i et urværk. RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - khbk - 31-05-2019 Hvis der ligger i hundredevis (tusindvis) af fabriksny værker på lager, er det dog langt lettere at lægge et nyt værk i, end at adskille, rense, udskifte diverse dele, samle og justere et brugt værk. Kunden får et perfekt fungerende ur tilbage, kun kort tid efter indlevering til "service". Lyder det ikke godt? / Kristen RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - Stenstrup - 31-05-2019 Ved en garantisag ville jeg være glad for et nyt værk. Ikke så meget ved serviceinterval. Men måske kunne man give kunderne et valg. Nyt værk eller fuld service af det gamle værk. Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - KimT - 31-05-2019 Så længe det er et "stangvare" værk og ikke noget særligt vintage, synes jeg det er helt fint. Når jeg sender mit Speedy til service ville jeg have det helt fint med at de smed et nyt værk i. RE: Service hos Tudor - kan det være rigtigt? - Jens - 31-05-2019 De særlige vintage ure, som fx bedstefars Constellation eller ens eget gamle Submariner har jo engang været en stangvare. Det er årene og vedligeholdet, der har givet historie og gjort dem attraktive. Jeg er nok sentimental, men det devaluerer i mit hoved hele Speedmaster mytologien, hvis jeg bare fik et nyt værk i. Det er en smagssag om man foretrækker det ene eller det andet, men jeg har ikke rigtig det indtryk, at det gør service billigere, tværtimod, så går priserne op, når de skifter dele, som kunne have været lavet af urmageren. For urmagerfaget synes jeg også, at det er et stort tab, hvis der ikke bliver uddannet og efterspurgt nye, der mestrer håndværket. Jeg vil sikkert altid kunne lide ure, men min interesse for dem vil være stærk dalende, hvis det bliver sådan, at indmaden rutinemæssigt udskiftes hvert 10 år. Og hvorfor stoppe ved indmaden, var det ikke noget med en ny kasse også? Jeg følger Christian Lass på Instagram: Gammelt værktøj, håndværk og viden, og det, at tingene kan laves. Der ligger urfascinationen for mig. Mvh Jens |