Jeg TROR ikke der er andet symbolik end at vise det er noget fint - kongeligt. Tudor - house of Tudor engelsk kongehus og Rolex sidemærke - men nogen mener Tudor eksisterede som navn inden Rolex overtog, i alle fald, jeg TROR det er for at indikere noget fint, og den er tegnet flot?
Der er mnge forklaringer på navnet Rolex, men vist ingen sikre. Her kan du regne med rolex eksperterne herinde kan byde ind også, men jeg har hørt tre forskellige:
1
Det skulle komme fra fransk og være en fonetisk sammentrækning a “houloguorie exquise” - fremragende ure.
2
En anden, jeg tror ret usandsynlig historie fra nettet skulle være at skaberen af Rolex Hans Wilsdorf kom på navnet ud fra den lyd det gav at trække de tidlige ure op - Ro når det gik fjederretningen og Lex når det drejede frigang tilbage, Rolex skulle så være den samlede lyd. Ikke en jeg tror på, men den kan findes flere steder, og sådan er det jo ofte med nettet
3
Måske nok så sandsynligt, at HW og hans partner ville have det lidt i retning af Rolls Royce - og bare fandt navnet godt.
Vældig mange ur fabrikker er jo bygget over grundlæggerens navn i en eller anden form - men den duer jo ikke her.
Underligt nok tror jeg ikke Rolex selv byder på det endelige svar
Kongekroner er jo ofte enten med spidser eller buer - og findes med mange forskellige antal spidser og buer

Jeg tror en dygtig designer valgte fem spidser som let at gengive og tydeligt både småt og stort
vh