Urdebatten / Urforum
Rolex fortælling/Danske Rolex bøger - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Rolex fortælling/Danske Rolex bøger (/showthread.php?tid=72427)

Rolex fortælling/Danske Rolex bøger - cardz - 30-08-2009

Hej Allesammen.

Er meget i interesseret i Rolex og dens historie!
hvilket bedre forum, end at spørge herinde fås ikke.

* Nogle der ved hvad Rolex logo`et står for?, altså symbolikken
bag de 5 "arme" som Rolex kronen har??

* Samt nogle der kender nogle Rolex/ur Bøger
som fortæller på dansk??

Mvh Rolex samler!

Re: Rolex fortælling/Danske Rolex bøger - hannover_dk - 30-08-2009

Jeg TROR ikke der er andet symbolik end at vise det er noget fint - kongeligt. Tudor - house of Tudor engelsk kongehus og Rolex sidemærke - men nogen mener Tudor eksisterede som navn inden Rolex overtog, i alle fald, jeg TROR det er for at indikere noget fint, og den er tegnet flot?

Der er mnge forklaringer på navnet Rolex, men vist ingen sikre. Her kan du regne med rolex eksperterne herinde kan byde ind også, men jeg har hørt tre forskellige:

1
Det skulle komme fra fransk og være en fonetisk sammentrækning a “houloguorie exquise” - fremragende ure.

2
En anden, jeg tror ret usandsynlig historie fra nettet skulle være at skaberen af Rolex Hans Wilsdorf kom på navnet ud fra den lyd det gav at trække de tidlige ure op - Ro når det gik fjederretningen og Lex når det drejede frigang tilbage, Rolex skulle så være den samlede lyd. Ikke en jeg tror på, men den kan findes flere steder, og sådan er det jo ofte med nettet

3
Måske nok så sandsynligt, at HW og hans partner ville have det lidt i retning af Rolls Royce - og bare fandt navnet godt.

Vældig mange ur fabrikker er jo bygget over grundlæggerens navn i en eller anden form - men den duer jo ikke her.

Underligt nok tror jeg ikke Rolex selv byder på det endelige svar
Kongekroner er jo ofte enten med spidser eller buer - og findes med mange forskellige antal spidser og buer
İmageİmageİmageİmageİmage
Jeg tror en dygtig designer valgte fem spidser som let at gengive og tydeligt både småt og stort

vh

Re: Rolex fortælling/Danske Rolex bøger - TioMalo - 31-08-2009

Jeg har - gennem forskellige veje - nået til det, de fleste R-historikere satser på: En enkel forklaring at HW opdigtede navnet - uden nogle mystiske skjulte beskede eller referater.
Hvis man ser firma- og produktnavne i det forrige århundredskifte, er der en del ...-ex og ....-rex afsluttende.
Rolex havde produceret ure næsten 30 år på det tidspunkt HW købte Tudor i 1933 (jo, jeg skal nok komme med links - når jeg en gang har tid...).
Off Topic: Hagen Dazs... et andet glimrende eksempel af et navn som intet betyder. De opfandt det fordi "det lyder europæisk" (og derved fint og eksotisk på den fede måde i US).
Hilsen John

Re: Rolex fortælling/Danske Rolex bøger - hannover_dk - 31-08-2009

Tio Malo Skrev:Jeg har - gennem forskellige veje - nået til det, de fleste R-historikere satser på: En enkel forklaring at HW opdigtede navnet - uden nogle mystiske skjulte beskede eller referater.
Hvis man ser firma- og produktnavne i det forrige århundredskifte, er der en del ...-ex og ....-rex afsluttende.
Rolex havde produceret ure næsten 30 år på det tidspunkt HW købte Tudor i 1933 (jo, jeg skal nok komme med links - når jeg en gang har tid...).
Off Topic: Hagen Dazs... et andet glimrende eksempel af et navn som intet betyder. De opfandt det fordi "det lyder europæisk" (og derved fint og eksotisk på den fede måde i US).
Hilsen John
Jeg tror det er for simpelt at tro det bare var et navn. Alle der finder på et navn har en årsag efter mange dages grublen. Så der tror jeg stadigt langt mere på at han fandt det symboliserede noget eksklusivt - Det kan være Rolls Royce og Rex for konge eller alt muligt andet, men han har haft en årsag til netop Rolex

Jep Rolex var længe før Tudor - men spørgsmålet var, købte han han Tudor som navn, eller var det ham der gav det navnet Tudor, det synes jeg ikke man ser klart nogen steder - link meget gerne - jeg kan kun finde modstridende, men er slet ikke ekspert dér. Tudor skulle givet relatere til det engelske kongehus, og deres tudor rose

Allr navne har en begrundelse. Eterna (eternaly holder evigt osv) eller ofte ejerens navn skjult ind (Benrus) Enicar skabt af Ariste Racine stavet bagfra osv, en årsag er der altid til et navn. Jeg er sikker på at grundlæggeren af Häagen-Dazs også kan forklare hvordan han netop nåede frem til at det var et navn der gav referencer tilbage i tiden og viste godt håndværk
vh

Re: Rolex fortælling/Danske Rolex bøger - SPACE-DWELLER - 03-09-2009

cardz Skrev:Hej Allesammen.

Er meget i interesseret i Rolex og dens historie!
hvilket bedre forum, end at spørge herinde fås ikke.

* Nogle der ved hvad Rolex logo`et står for?, altså symbolikken
bag de 5 "arme" som Rolex kronen har??

* Samt nogle der kender nogle Rolex/ur Bøger
som fortæller på dansk??

Mvh Rolex samler!

Fra http://www.bjsonline.com/watches/:

"Rolex is the world's best known brand.

However, the origin of its name and logo are difficult to determine. Hans Wilsdorf, who founded the brand in 1908, wrote:-

"I sought to create a name that would be easy to pronounce in all European languages and that could easily and elegantly grace the dial of a watch"

The logo - a crown with five branches tipped with pearls - may possibly be the five fingers of the hand, although this hypothesis is not confirmed by Rolex archives."