Svar: 2,247
Tråde: 247
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
kbkjeldsen Skrev:Så vidt jeg ved, patinerer luminova ikke på samme måde som tritium. Tritiums evne til at lyse kommer af, at det er et radioaktivt stof, og det er denne radioaktive proces, der skaber effekten. Tritium vil således lyse kontinuerligt, men effekten vil dog aftage med tiden og til sidst helt forsvinde. Halveringstiden er, så vidt jeg lige husker, ca. 12 år for tritium.
Når der på ure med tritiumbelægning står T<25 betyder det at mængden af tritium brugt er højst 25 millicurie. Curie er måleenheden for aktiviteten af et radioaktivt stof.
Luminova er derimod ikke radioaktivt, og har således ikke evnen til kontinuerligt at afgive lys. I stedet skal luminova "lades op" af en ekstern lyskilde, hvorefter det så kan lyse i noget tid.
Luminova findes også i en udgave, der kaldes superluminova, men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt klar over forskellen. Umiddelbart ville mit bedste logiske gæt være, at superluminova kan lyse i længere tid på en "opladning", men der er måske andre, der ved lidt mere?
Tak for info, så kan jeg lære det
Helt sikkert spændende læsning.
plus aura plus, telle est la vie.
•
Kan det passe at folk vil batale mere for et seamaster med tritium skive en de vil batale for et nyere ur med Luminova eller super Luminova ?
Grunden til jeg spørg er at jeg lige har set to ure af samme model men nyere som gik for en slat mindre end de ældre modeller.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Ja - hvis det ikke er et halvgammelt og ikke smukt tritium mod et næsten spritnyt luminova så ja.
Tritium patinerer langt smukkere og lyser af vintage og originalitet. Desuden kan Tritium moddeller naturligvis være sjældnere af den grund at de ikke længere ligger i forhandler vinduerne
Tag Rolex hvor de gamle sportsmodeller med tritium jo ligger rigtigt højt.
Selv ville jeg til enhver tid helst -alt andet lig - have tritium modeller
Lidt sådan ranket:
Tritium
Luminova (og super Luminova)
Quarts
sorry:oops:
vh
•
Hehe okay, det så der jeg har lidt svært med at følg med, men jeg kan heller ikk se forskel på hva der er hva
•