Valg af winder til ure
(03-01-2018, 10:36 PM)khbk Skrev: Har en "moderne" olie bedre egenskaber end tidligere tiders olier?
/
Kristen

Ja. Både olie og dele i værker er blevet stærkere og bedre igennem årerne. Jeg kan huske hvordan man for 30 år siden ofte synes at service på et ur fra 50erne - 60erne havde godt af service hvert 1 - 3 år. Nu er det mere hvert 5 - 8 år afhængig af brug og stand af uret. Måske 3 - 5 år på middelmærker der er 50 + år gamle. Det kommer også an på hvor godt man ønsker uret går. Min kones morbror har et Delbana, som ikke har fået service i 15 år og det taber 40 - 50 sekunder i døgnet, men det lever han fint med.
[-]
  • ALGJ
Svar
Det med service hvornår på de mekanisk ure er the never ending story,
Du kan få 10 forskellige svar når du spørger 10 forskellige steder.

Jeg så at IWC på deres hjemme side rådede alle der ejet et af deres ure,
Til at få det serviceret (lille service) af autoriseret IWC hænder hvert 5 år,
Og hvert 8 år skulle det adskilles og inspiceres (stort service) for slid og evt. Deffekter.

Det kan man syntes om og tro på som man vel,
Men jeg tvivler på at mange rent faktisk følger den plan på noget mekanisk ur uanset mærket.

De brugt dealer jeg har spurgt om service både i vores egen lille andedam 
Og ude i EU svare generelt det samme at hvis ure ikke viser tegn på behov 
For service ja så får det ikke et inden de sælger dig eller en anden uret,
Og det er uanset hvilke volumen af ure dealeren har til salg.

Jeg kan fra et mekanisk synspunkt sagtens se at det giver god fornuft 
At servicere et ur inden noget er brudt ned, vedligehold før udskiftning.

På den anden side er jeg også sikker på at IWC eller andre mærker for den sags skyld,
Skriver som de gør for at få max forretning på de ure de sælger,
Hvorfor kun nøjes med at tjene på salget i salgs afdelingen?

Sandheden tror jeg ligger et sted midt i mellem,
jeg tager altid en dialog med folk jeg har tillid til om emnet,
Inden jeg beslutter hvad jeg gør.

Tit har jeg dog solgt uret inden jeg når til service hovedpinen  Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg genkender da helt klart den med at sende uret videre inden det bliver tid til service, men det kan være at jeg oplever det med min Breitling B50....10 år er lang tid og gad egentlig vide hvor mange der har haft et ur fra nyt, som de har haft i 10 år.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Jeg tackler generelt det med service som alle andre udfordringer i livet,
Tænk positivt og lad være med at tage sorgerne på forskud  Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
(06-01-2018, 04:37 PM)Miwes Skrev: Jeg genkender da helt klart den med at sende uret videre inden det bliver tid til service, men det kan være at jeg oplever det med min Breitling B50....10 år er lang tid og gad egentlig vide hvor mange der har haft et ur fra nyt, som de har haft i 10  år.

Jeg har et par stykker - mit PAM 24 kører nu på 13 år uden service. Tikker som en drøm  Icon_smil

Det får nok service inden for det næste år, men ikke fordi det mangler....
Svar
(06-01-2018, 04:37 PM)Miwes Skrev: ....10 år er lang tid og gad egentlig vide hvor mange der har haft et ur fra nyt, som de har haft i 10 år.

Det tror jeg, at en del har. Mit PAM 111 nærmer sig 14 år. Mit konfirmationsur har jeg haft en del længere, men det er længe siden, jeg har gået med det Icon_smil
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)