Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(02-01-2018, 04:59 PM)jk Skrev: Dette emne er der mange meninger om. Her får du min Med mindre man har et Perpetual Calender, er en winder overflødig. Hvis man endelig vil købe en, skal man holde fingrene fra de billige asiatiske udgaver. Køb en kvalitetsmaskine fra Europa. De er dyre! Jeg har haft et par ”kinesere” , og lejerne i motoren holder ikke.
JK
Jeg har haft en del windere, både for privat- og proff-brug og rigtigt nok, der er præcis de problemer tilknyttet til de billige kinesiske windere med svag motor og plastiklejere, JK pointerer.
Nu er det bare sådant at de "europæiske kvalitetsmaskiner" er, bortset fra et - par meget meget dyre undtagelser i bedste fald samlet i Europa af bedre kvalitet kinesiske dele.
Husk at "Made in China" er ikke ensbetydende med billigt, dårligt kvalitet. Kinesere producerer billige ting til dem som ikke vil eller kan betale for kvaliteten og naturligvis også dyre kvalitetsting. Vores computere, telefoner og f. eks. en stor del af din bil's instrumentering er lavet i Kina og intet suspekt i det; Apple har fattet dette og alle andre producenter ligeledes.
Men, back to the issue - man får, stort set, det man betaler for og at investere lidt mere i winder vil nok give mere problemfrie brugsstunder end når man køber en billigt èn for US $ 30 fra eBay
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
Svar: 50
Tråde: 6
Modtaget Likes: 6 i 6 svar
Givet Likes: 32
Har du så nogle, som du vil fremhæve?
Sent from my iPhone using Tapatalk
•
Svar: 1,515
Tråde: 165
Modtaget Likes: 560 i 257 svar
Givet Likes: 117
Naturligvis laves der kvalitetsvarer i Kina. Her er et link til noget winder viden. Det tyske MTE laver gode windere med tyske motorer. Orbita er nok sammen med Scatola del Tempo topkvalitet, men de er også dyre.
http://www.watch-tool.de/html/watch_winders.php
JK
•
(03-01-2018, 01:24 PM)jk Skrev: Naturligvis laves der kvalitetsvarer i Kina. Her er et link til noget winder viden. Det tyske MTE laver gode windere med tyske motorer. Orbita er nok sammen med Scatola del Tempo topkvalitet, men de er også dyre.
http://www.watch-tool.de/html/watch_winders.php
JK
Hold da op, så stak priserne da helt af.
Der er godt nok også nogle fine nogen derinde, men prisen er også derefter.
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
Det er naturligvis bekvemt at være fri for at starte og stille et ur, når det er gået i stå efter ikke-brug.
Men jeg kan ikke få mig selv til at tvinge mine mekaniske ure til det "unødvendige" arbejde, som de ville få i en winder.
Jeg ser det lidt som et "hamster-hjul for ure"!
Men min tanke er, at det samlet set må give mindre slid på et værk, hvis det kun går, når man har glæde af uret, altså når man bære uret.
Hele denne problematik er muligvis en gammel traver på linie med "kan jeg tage brusebad med mit dykkerur?" og "udsættes et ur ikke for en stor belastning, når armen bevæges gennen vandet?", men jeg kan alligevel ikke dy mig for at komme med betragtningen.
Der er også al for lidt tekst og for mange billeder her på dette sprudlende forum.
Godt nytår!
Kristen
PS
Man kunne jo også betale nogen for at gå tur med urene, på linje med hundeluftere.
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg har en kineser til to ure på samme "hjul". Den er altid tændt og har kørt i årevis; den har en svag summen, når den kører. Jeg bruger den typisk, når et "pænt" ur må vige pladsen på armen nogle dage for et badeur.
/Bjørn
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(03-01-2018, 09:27 PM)khbk Skrev: Det er naturligvis bekvemt at være fri for at starte og stille et ur, når det er gået i stå efter ikke-brug.
Men jeg kan ikke få mig selv til at tvinge mine mekaniske ure til det "unødvendige" arbejde, som de ville få i en winder.
Jeg ser det lidt som et "hamster-hjul for ure"!
Men min tanke er, at det samlet set må give mindre slid på et værk, hvis det kun går, når man har glæde af uret, altså når man bære uret.
Hele denne problematik er muligvis en gammel traver på linie med "kan jeg tage brusebad med mit dykkerur?" og "udsættes et ur ikke for en stor belastning, når armen bevæges gennen vandet?", men jeg kan alligevel ikke dy mig for at komme med betragtningen.
Der er også al for lidt tekst og for mange billeder her på dette sprudlende forum.
Godt nytår!
Kristen
PS
Man kunne jo også betale nogen for at gå tur med urene, på linje med hundeluftere.
Godt nytår :)
Der er flere ting i det.
Hvis du eksempelvis går med et mekaniks ur 2 dage om måneden i 10 år, så selv om uret kun er gået med i sammenlagt 240 dage, ja så er olien blevet dårlig grundet alder. Oliens smøregenskaber er væk. Derfor bruger mange urmagere også kun olie, som ikke er mere end 2 år gammelt efter åbning. Hvis uret er på winder en stor del af tiden og man går med uret en del af tiden, så er service godt efter 5 - 8 års tid. Altså er slidet ikke voldsomt på værket ift. bare at lade det ligge. Lidt på dele naturligvis.
Har du et ur som ikke har fået service i over 5 - 8 år og du trækker det op manuelt op hver 3. dag eksempelvis er det hårdt for klingehjul og nok også for kronen. Så ville en winder være bedre.
Er uret nyt betyder det ikke noget. Og det er altid godt at uret går mindst 1 til 2 dage om måneden for at holde olien i gang i uret.
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
Tak for svaret.
Det giver mening.
Netop olien må være en vigtig faktor.
Har en "moderne" olie bedre egenskaber end tidligere tiders olier?
/
Kristen
•
Nu tager debatten fart og bliver lidt dybere.
Der er 2 spændende temaer her. Den ene går på kvaliteten af winderen (Kina vs. Vesten), og den anden debat går på, om man overhovedet skal bruge en winder.
Begge temaer er spændende for mig, så jeg er glad for, at i går begge veje. Jeg har selv diskuteret brugen af en winder med et par andre urentusiaster, og har været inde over samme overvejelser, som i tydeligvis også er. En havde glæde ved at skulle stille sit ur, og de to andre havde mere fokus på, om uret havde bedst af at gå i stå, eller om en winder var bedre for uret.
Vores viden omkring ure er dog ikke på niveau med mange af de kloge brugere herinde, du vi er forholdsvis nye i gamet. Derfor sætter jeg virkelig pris på jeres kommentarer.
Mvh.
Anders
•
|