1665
#21
Samlere er jo også et blandet folkefærd. Ikke en homogen masse.

Nogen regner kun "helt særlige ure". Altså ure som er meget sjældne, i helt fantastisk stand eller som har en helt unik patina osv.

Andre samler måske for at kunne illustrere hvad et bestemt brand lavede i 50'erne - standen er naturligvis interesant, men ikke nødvendigvis afgørende.

Mange har en samling af ure som de har for at bruge. De skal være pæne og iorden, så de er en fornøjelse at bruge - men man vil ikke nødvendigvis betale for noget NOS - for det kan man jo så ikke bruge uden stor afskrivnimng.

Ikke alle samlere er purister, som kræver perfektion og 1000% originalitet (end ikken viser må være skiftet fra et ur fra samme produktionsår - det skal helst være som da det kom ud af fabrikken), men blot noget der passer i den samling de har og som de nyder.

Om man så er samler eller ikke bliver jo et spørgsmål om smag. Hvis det hjælper til at man kan købe de ure man har lyst til at bruge, at sige man ikke samler er det jo helt fint, så er man bruger og gør som det passer en.

Personligt føler jeg mig nu ikke forpligtet til at være purist bare fordi jeg samler på ure. Jeg har bestemt interesante ure som ikke er i perfekt stand, men som jeg klart mener er samleværdige. Her Omega SUVERÆN ur til under 5K som bestemt har patina og brugsspor:

İmage


İmage


İmage

vh baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)