09-01-2011, 05:55 PM
Utrolig lækkert ur, Bjørn! Sådan noget gad jeg godt eje.
Det er lige præcis sådanne "special ure", jeg er meget fascineret af. Og så med statsbanernes mærkning, det giver lidt ekstra. Ligesom at eje et uranlæg, med stempelur og det hele,som har fungeret i en dansk fabrik! 
Jep 50 Hz... 360.000 BPH... Det eneste jeg lige kan huske, og har set et par gange, er den russiske Slava cal. 54601...

Men ganghjulet ser også lidt specielt ud. Mindre masse og diameter, gør at spiralen belastes mindre. Men selv med ganghjulets ændringer, så er spiralen en del tykkere end normalt, som Lars skriver...
Spændende mekanisme!!
hannover_dk Skrev:Av hvor spændende - Lars / Tommy - mener i et mekanisk ur med 360.000 bph? Det ville jeg aldrig i livet ha troet muligt eller misopfatter jeg jer?
Sikke et fund i alle fald Bjørn - SUPER
vh
Jep 50 Hz... 360.000 BPH... Det eneste jeg lige kan huske, og har set et par gange, er den russiske Slava cal. 54601...
Men ganghjulet ser også lidt specielt ud. Mindre masse og diameter, gør at spiralen belastes mindre. Men selv med ganghjulets ændringer, så er spiralen en del tykkere end normalt, som Lars skriver...
Spændende mekanisme!!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)