hmm, for det første må jeg sige at jeg ikke helt forstår klasseficeringen "Luksus". Luksus fåes i mange prislag, og mener man f.eks. at TH bruger for meget af forbrugerens kroner til adversering fremfor produktet, så ville jeg helt klart mene at det tangerede til et luksusprodukt??
Any way Forbel For... hvad for noget??? det er meget muligt at det er komplikationsure af højeste karat, men manufakturer af denne type har jeg ærlig talt svært ved at acceptere i den absolutte top af flere væsentlige grunde!!
Ja de har eksisteret i en horologisk opgangsperiode, hvor quartzæraen har mistet sit overvælde, hvor uret atter har fundet sit ynde som prydningsdel, hvor fokus på mekanikken igen er i højsædet.
...Og indgangsbønnen til et FF er dyr, - meget dyr! Men det i sig selv rækker bare ikke helt i min bog. Hvor er FF, når en kraftig økonomisk deroute lurer?, hvor luksuriøse mærker bliver verfet af i svinget som en Mågevinge med pendulaksler en regnvåd dag på Nurbürgring?
Mit gæt er at det ville være en døgnflue, de ville tabe tærren til etablerede manufakturer so PP, AP og VC.
Hvilke frembrud i et realistisk urværk har FF sikret urindustrien? Hvilke milepæle har FF sat? quadro-tourbillon har langt fra samme ynde i min bog, som f.eks. JLC´s raffinerede løsning i cal.2120/1120 med fjederspændt rotor på berylliumring, som "svæver" på roller-jewels. Snarere frådseri uden egentlig gevinst
i starten af 30´erne (1931 if i´m not mistaken) var AP et mulehår fra at gå konkurs (mener det var sølle to ure der forlod "samlebåndet" det år), så noget drastisk skulle der ske!! man satsede benhårdt på at være den førende fabrikant af ultratynde ure/værker og det gav pote! Det gav også en retsmæssig plads i den horolgiske historie, men hvad har manufakturer som Forbel Forsey, Richard Mille og J.P. Journe egentligt bedrevet i den henseende?
Sådanne manufakturer har jeg det lidt som med sidste kvarters indhoppere i fodboldskampe, - UDENFOR BEDØMMELSE
(og så fik de vist heller ikke scoret...)
Iøvrigt ville jeg nok mene at VC rent finishmæssigt ligger lige en tand over AP, med bl.a. geneva-sejl på deres værker, hvis det da er en vægtende del af din vurdering. Førhen var der faktisk mange som vurderede at VC havde bedre finish end PP.