Urdebatten / Urforum
Low end? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Low end? (/showthread.php?tid=74158)

Sider: 1 2 3 4

Low end? - Christian Morsø - 23-06-2010

Hej

Nu har jeg læst en del, hvor man snakker om low- og high-end ure. Jeg har også fundet en liste, hvor de forskellige mærker klassificeres: Men hvad menes med low-end og high-end? Kigges der på pris, kvalitet, grad af prestige eller hvad? Hvis jeg har forelsket mig i et Maurice Lacroix ur, som ifl. "skemaet" går under low-end kategorien, er det så bare et skod ur, man skal holde sig fra, eller hvad?

Håber nogen vil redde trådene ud for mig. Icon_smil

Mvh. Christian

Re: Low end? - jacob jensen - 23-06-2010

Low end betyder ikke at uret er værdiløst og noget man bare skal holde sig langt væk fra.

Det er mere en rangliste inden for alle de urmærker der er findes hvor man bla kigger på mærkets historie,hvor meget de laver selv til deres ure og andre ting
som ikke lige er noget du former ud fra hvad moden dikter.(så man bedre kan holde styr på dem)

Det er også derfor de mærker med en flot historie og producent status (laver alt til urene selv) som feks. PP,VC,AP og JLC ligger i high end
men ure fra mærker der ligger i low end kan sagtens være udemærket ure,det er bare ikke det samme man køber Icon_cool

Der er dog ikke tale om en liste alle wold wide læner sig op ad

Re: Low end? - hannover_dk - 24-06-2010

Det kunne ikke siges klarere Jacob Icon_e_smile
vh

Re: Low end? - Peter - 24-06-2010

Hej

Maurice Lacroix ligger ikke i low end katagorien, ihvertfald ikke deres Masterpieces, men måske deres quartz ure. Icon_e_wink

MVH Peter

Re: Low end? - Stinger - 24-06-2010

peter Skrev:Hej

Maurice Lacroix ligger ikke i low end katagorien, ihvertfald ikke deres Masterpieces, men måske deres quartz ure. Icon_e_wink

MVH Peter

Det er en generel vurdering - de har jo nok flere quartz og simple ure end Masterpieces.

Re: Low end? - Mads Gjødesen - 24-06-2010

Det bør måske tilføjes at der ligger langt mere til for at ende i high-end, end at mærket har en fin historie og er in-house produceret. For mig tæller det også hvad de har bedrevet gennem tiden mht. komplikationer og opfindelser. Desuden om der er nogen uheldige perioder, hvor de ikke har levet op til navnet samt selvfølgelig en vuredring af den generelle kvalitet (konstruktion og finish) på de produkter de laver. Ikke blot et momentant billede, men også tilbage gennem tiden.

Desuden er der de producenter, som er så ekstreme, at de ryger direkte i high-end uden den store historie, da de simpelthen er så imponerende og eksklusive og flotte, at de kun kan ende i high-end. Det kan være mærker som FP Journe, Greubel Forsey eller Richard Mille.

Maurice Lacroix har en meget bred model palette. Det bevirker at de faktisk kan placeres i alle kategorier, hvis man har kig på enkeltstående modeller. Deres Master Pieces serie er ikke low-end, men da den måske udgår 5 -10 % (rent gætværk) af den samlede produktion, er det ikke nok til at rykke den samlede vurdering op fra low-end til middelklasse. Der er flere mærker hvor kvaliteten på deres produkter spænder vidt så de er svære at placere i én gruppe. Andre som kunne fremhæves, dog uden at være så helt så bredtfavnende som ML, er Tag Heuer, Panerai, Chopard, Cartier og IWC.

/Mads

Re: Low end? - baun - 24-06-2010

Jeg tror man kan samle hele begrebet i et ord:

Urmærkets image

Mange forskellig elementer indgår i dette smukke begreb - men det hænger sammen med "Det mentale billede folk har af mærket"

Jeg vil tro at det alt i alt har lige så meget at gøre med markedsføring og historie som med urets faktiske kvalitet. Og det i hvert fald mere at gøre med hvad indgangsmodellerne koster end hvad de bedste ure producenten laver "er og kan".

vh

Re: Low end? - olof - 24-06-2010

Baun, Du har ret, men Christian: Glem denne liste og koeb det ur, Du godt kan lide! ML har ikke en lang tradition, og hvad saa? Det havde Rolex i 1950 heller ikke.

Re: Low end? - Mads Gjødesen - 24-06-2010

Baun den liste jeg i tidernes morgen lavede var ikke kun baseret på mærkets image. Ved ikke om det er den der refereres til her, men jeg kan i hvert fald garantere, at den jeg lavede ikke kunne rykke mærkerne op/ned hvis produktet haltede, men blot havde en flot historie og markedsføring.

Men ved som sagt ikke hvilken liste der præcis refereres til, for der er sikkert lige så mange lister som der er ur-elskere Icon_e_wink

/Mads

Re: Low end? - Christian Morsø - 24-06-2010

Hej

Listen jeg refererer til er nedestående (Jeg kender desværre ikke forfatteren, da jeg fandt den i en anden tråd). Jeg har dog siden hen erfaret, at der er udarbejdet mange forskellige lister. Jeg er godt klar over, at det er subjektivt.

Men tak for de mange svar, jeg har en bedre forståelse af det nu. Jeg tror jeg vil følge Olofs råd, og købe det, jeg synes er flot. Icon_smil Så må jeg købe et high-end senere, når jeg engang bliver rig forretningsmand. Icon_e_wink

Mvh. Christian

Citat:High-end:
A. Lange & Söhne
Audemars Piguet
Blancpain
Breguet
Glashütte Original
Jaeger-LeCoultre
Parmigiani
Patek Philippe
Urban Jürgensen
Vacheron Constantin