Hvilken kronograf var den første automat
synes nu egentlig referencerne er okay
Svar
Mener du almindelige mennesker som du og jeg?
Svar
Camaro Skrev:Tror du og jeg fortolker artiklen og i det hele taget materialet om historien ganske forskelligt. Men det er også svært at skifte virkelighedsopfattelse når man har haft den i mange år. Bare spørg dem der troede solen gik rundt om jorden.... Icon_e_biggrin1
av den sviger da lidt - men fortæl mig lige konkret - gerne med links der viser det

Præsenterede Zenith deres ElPrimero med to eller tre fungerende prototyper 10/1-1969 - ja eller nej?
Havde chronomatic gruppen en præsentation af deres kronograf samtidigt eller tidligere? Hvis ikke, så må Zenith vel ha præsenteret den først. En lille presentation og givet helt bevidst for at være først ElPrimero og sikkert med få prototyper, men dog med fungerende prototyper og ved en præsenation,

Solgte Heuer sin kronograf omkring Maj 1969 hvor det første registrerede butiks salg af Seiko´s (godt nok meget simplere) automat kronograf? Ellers må Seiko da være først på det område?

Endeligt er det ikke forkert, at Heuer var før på markedet end Zenith, og jeg hævder ikke andet, men vil godt tillægge at her taler vi også med små marginaler og deres kaliber 11 havde ganske mange problemer i de første udgaver, hvor Zenith var mere færdigbygget og ikke løb ind i værsentlige børnesygdomme.

Endeligt er det vel også en kendsgerning, at Zenith har vist sig at være et mere komplet og langtlevende produkt. En integreret automatkronograf modsat Chronomatics som byggede på et manuelt kronografværk, tilsat et modul fra D&D - en kolonehjulskronograf med indbygget løbende sekund, også lidt i modsætning til chronomatic gruppens - og tiden har jo bevist dets levedygtighed.

Jeg anerkender at Heuer gruppen var mindst lige så tidlige i planlægningen, men holde mig til de faste beviselige ting - præsentation af prototype for offentligheden Zenith , og salg fra butik - Seiko - Det kan jeg ikke se svarer til at tro solen kører rundt om jorden faktisk

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Camaro Skrev:Mener du almindelige mennesker som du og jeg?
jep lige som du og jeg - alle kan skrive artikler og rette i dem http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:W..._Wikipedia der er derfor også et hav af fejl. Det du ikke kan, er at skrive om dig selv, er dit eget navn med, så vil du blive stoppet af moderatorer, men vil du skrive om Heuer - eller om solen, så er det frit frem. Hvis man så skriver noget helt oplagt vrøvl, at John F Kennedy druknede i sin swimmingpool - så vil det ret hurtigt blive korrigeret, men mange andre ting vil kunne være rene påstande på wikipedia- Det er deres styrke, at det er skrevet af så utroligt mange, men også deres svaghed, som man skal ha i baghovedet
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Dit argument med kvaliteten og levetiden af project 99-værket har ingen betydning for hvem der var først. Det forstår jeg slet ikke.

Efter min mening handler det om hvordan man stiller spørgsmålene. Jeg vælger at kigge på hvem der først kunne levere selve urene til forbrugerne og der er ingen tvivl: Det er Chronomatic. Præsentation af få prototyper på et lille pressemøde er ikke noget værd for mig i det store perspektiv. Jeg vil iøvrigt også mene, at da Zenith holder pressemødet og viser få prototyper, kan Chronomatic-modellerne tælles i hundredevis. Baselmessen i 1969 overbeviser også jack Heuer og hans medproducenter om at de er langt længere fremme. Seiko er lidt mere uklart og det er det svært at finde ud af hvad der er foregået. Måske kunne Seiko have kørt det store skyts frem hvis de havde gidet, men det gjorde de altså ikke. Konklusion: Chronomatic klar i butikkerne over hele verden sommer 1969 og dermed først. Zenith sidst på året 1969. dermed faktisk sidst.
Svar
Camaro Skrev:Dit argument med kvaliteten og levetiden af project 99-værket har ingen betydning for hvem der var først. Det forstår jeg slet ikke.

Efter min mening handler det om hvordan man stiller spørgsmålene. Jeg vælger at kigge på hvem der først kunne levere selve urene til forbrugerne og der er ingen tvivl: Det er Chronomatic. Præsentation af få prototyper på et lille pressemøde er ikke noget værd for mig i det store perspektiv. Jeg vil iøvrigt også mene, at da Zenith holder pressemødet og viser få prototyper, kan Chronomatic-modellerne tælles i hundredevis. Baselmessen i 1969 overbeviser også jack Heuer og hans medproducenter om at de er langt længere fremme. Seiko er lidt mere uklart og det er det svært at finde ud af hvad der er foregået. Måske kunne Seiko have kørt det store skyts frem hvis de havde gidet, men det gjorde de altså ikke. Konklusion: Chronomatic klar i butikkerne over hele verden sommer 1969 og dermed først. Zenith sidst på året 1969. dermed faktisk sidst.
Enig at chronomatic var i butikkerne før Zenith - men da jeg tror på at Seiko var ude i butikkerne i maj 1969 - ja få vinder de den pris - også uden at de har spillet på de store trompeter.
Jeg har tilføjet noget omkring Heuer er før Zenith med salg af urene - den vil jeg mene du har ret i - men det ændrer ikke ved at de var efter Zenith med præsentationen af fuldt fungerende prototyper (reklame ja vist var det så - men det var den første visning) og at de var efter Seiko til salg i butikkerne.

Nej du har ret i at det ikke har med hvem der var først - at project 99 værket havde ganske så mange børnesygdomme, men jeg synes det er lidt relevant, når man ser på hvorfor de kom hurtigt ud i butikkerne, måske faktisk for hurtigt, hvor Zenith ventede nogle måneder længere, men kom ud med et færdigt værk og Seikos værk som sådan også var rimeligt færdigudviklet.
Formentlig var seikos oprindeligt planlagt til at komme lidt senere, men de valgte at gå ud med det som de første tilgængelige på markedet TROR jeg, hvilket ses af at 6139 kronografen kom før 6138 kronografen Icon_razz Jeg tror faktisk de var lidt opmærksomme på konkurrencen
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
lad os bare stoppe den der. vi bliver aldrig enige og hvorfor skulle vi også det? Icon_e_wink
Svar
Camaro Skrev:lad os bare stoppe den der. vi bliver aldrig enige og hvorfor skulle vi også det? Icon_e_wink
Enig - du vil kunne se jeg i alle fald har taget med at Chronomatic var i butikkerne før Zenith - så er den del i alle fald med - men jo - for det er jo lidt om hvad man ser på som vigtigst - og de var jo inden for splitmåneder fra hinanden alle 3, så ud fra det er det vist ikke så afgørende, mere sjovt
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)