Urdebatten / Urforum
Urforum - Sponsor, lukning eller salg - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Urforum - Sponsor, lukning eller salg (/showthread.php?tid=83985)

Sider: 1 2


Urforum - Sponsor, lukning eller salg - phrede - 11-10-2024

Kære alle,

Jeg får desværre ikke brugt ej heller har tid til at styre urforum / urdebatten mere.

Selvom jeg bruger det alt for lidt, er det hyggeligt at kunne snakke lidt ure og lægge billeder op ganske anonymt, blot det virker.
Her er utroligt meget viden og en ret stor skare af brugere der måske helst søger væk fra f.eks. facebook i bytte for højere kvalitet af indhold.

Jeg søger derfor enten en (aktiv) sponsor eller køber til forummet.
Lad høre hvis nogen har interesse, uanset :)

Bedste hilsener


Phrede


Urforum - Sponsor, lukning eller salg - Michael F - 12-10-2024

I tilfælde af at dette forum lukker, så kunne det måske være en ide at skrive anbefalelsesværdige alternative steder?

Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - bjorn_e58 - 13-10-2024

Jeg har været med helt tilbage fra Jan Kirk's tid og har i perioder været betydeligt mere aktiv, end jeg er nu. Det bliver jo reelt bare til et wrist-shot i ny og næ, og så måske en "thumbs up" i ny og næ. Lad os være ærlige - der er ikke meget tilbage af den diskussion, vi engang havde. Vi gamle husker f.eks. baun, Hannover, Geodoc, og Mads Gjødesen var også aktiv engang. De var en slags fyrtårne, der særdeles gerne spredte deres viden. Jo, der kommer da stadig - dog for sjældent - egentligt nyt, og vi ser da også fornutfige spørgsmål og svar. Og jeg nyder i høj grad når cfnissen rapporterer fra et af de steder, hvor vi andre bare må drømme om at komme.

Vi er jo nok især en lille skare af efterhånden gamle mænd, der hygger med hinanden.

Men hvad skal vi gøre? Erstatte det af en mailingliste? Så kan vi hygge videre sålænge vi stadig er i denne verden, men det giver ikke meget nyt pust. Hvis det forsvinder vil jeg afgjort savne, lige at tjekke ind i mellem, og det vil den lange historie taget i betragtning være virkelig ærgerligt. Men så heller ikke værre....!

@phrede: Hvor lang tid har vi at løbe på? Hvor meget drejer det sig om årligt? Jeg spytter gerne i kassen, og crowdfunding er jo så moderne. Måske skal det lige tænkes igennem, hvordan det eventuelt kan køre videre.

/Bjørn.


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - pbr - 13-10-2024

Ligesom Bjørn har jeg også været med siden Jan Kirks tid og har oplevet forum udvikle sig henover tiden, fra at hedde Vintageure/Urforum, til Urdebatten og frem til nu ................. lidt en nedadgående spiral må man sige i forhold til aktivitetsniveau og horologisk indhold.

Men jeg nyder også at rode lidt rundt herinde, skrive et indlæg eller to en gang imellem osv.

Vi var en gruppe mennesker, der efter Phredes overtagelse satte os sammen og forsøgte at tænker "nye" tanker om at udvikle forum - men det blev aldrig rigtigt til noget. Vi havde nok ikke den nødvendige tid og energi til det + det gamle software forum hviler på, som vel blot er et BBB board med et pænt "skin" satte alt for mange begrænsninger.

Jeg er ligesom Bjørn villig til at deltage med f.eks en plovmand om året for at holde forum gående i den form det er nu - men har ikke tid, økonomi og energi til at gøre mere ved det.

Kan godt tage en tørn som moderator, hvis det er nødvendigt - men det ser nu ud til at forum kører fint i sig selv uden de store slagsmål som vi engang var vidne til  Icon_e_biggrin1


Urforum - Sponsor, lukning eller salg - phrede - 14-10-2024

Vi har til ca midt februar 2025, men tænkte at tage det i god tid.
Det tekniske koster kun ca 2500 årligt, så vidt jeg husker. Så crowdfunding er da en mulighed :)


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - Stensbjerg - 14-10-2024

Jeg stemmer i med Bjørn og Peter, omkring crowdfunding,
tænker vi er flere der gerne vil tage et lille ekstra skridt for at holde vores lille "legeplads" åben?


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - pbr - 14-10-2024

(13-10-2024, 04:59 PM)bjorn_e58 Skrev: Men hvad skal vi gøre?  Erstatte det af en mailingliste?  

/Bjørn.


Jeg kan ikke huske, om jeg har spurgt dig om det ved tidligere lejlighed - men du er jo den, der ved mest om det tekniske på siden ............. er det muligt, og i givet fald hvor besværligt/dyrt vil det være, at migrere siden over på andet software end det gammeldags BBB format ?

Hvis det var indenfor mulighedernes grænser, så ville det være en mere realistisk mulighed at skabe lidt fornyelse herinde, der måske kunne generere aktivitet og flere medlemmer ?

Og frem for alt gøre det nemmere at uploade billeder, uden at være bundet til Tapatalk eller til at gøre det ved hjælp af links genereret fra fotodatabaser som Flickr osv. !


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - bjorn_e58 - 15-10-2024

@Peter - og jer andre

Er det muligt at flytte? Måske i princippet ja, men jeg tror ikke det er nemt, og jeg ville - trods min viden på området - ikke turde kaste mig over det. Sidst jeg var inde at kigge bagved, løb jeg ind i nogle underlige problemer, som jeg gætter på kan skyldes manglende vedligeholdelse (for år siden), mangelende opdatering, bare almindelig sjusk, eller noget helt fjerde. Det er også derfor, jeg tror, det vil være vanskeligt at flytte. Det vil kræve nogen med grundig indsigt i netop det software, der anvendes, og i det software, som det aktuelt skal flyttes til.

En mulighed er at starte forfra: Finde noget passende moderne software og starte fra grunden. Vi har så en ny "legeplads", men mister alt det gamle. I en overgangsfase kunne vi så på den gamle side skrive at den vil blive nedlagt, men at man opfordres til at oprette sig som bruger på den nye side.

Angående administration af det nuværende, så er det arbejde, der mest skal laves at acceptere eller afvise nye brugere. Jeg gør det sporadisk, så det betyder, at der kan være lang ventetid for rigtige brugere, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt. Men det er afgjort nødvendigt at have denne manuelle proces, da der er mange spam brugere, der forsøge at oprette sig. Der er typisk op mod ti nye hver måned, hvoraf noget over halvdelen er spam.

/Bjørn


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - pbr - 15-10-2024

@Bjørn - tak for svar ........ jeg havde på fornemmelsen, at det var noget i denne retning, vi var oppe imod  Icon_smil

Som jeg ser det, også i lyset af vores tidligere drøftelser i gruppen, så er der vel kun 2 realistiske muligheder (evt. dog en kombination).

1) At fortsætte forum uforandret, blot med crowdfunding og måske langsomt sanere siden ved fjernelse og/eller oprettelse af nye underfora eller lignende, hvilket vel bør være muligt i de nuværende rammer.

2) At "starte forfra" som du beskriver - hvilket dog udløser en anden overvejelse, gående ud på om et dedikeret ikke-kommercielt urforum startet fra bunden overhovedet er levedygtigt i nutiden, med konkurrence fra alle mulige kommercielle fora, samt det væld af urdedikerede (men ofte lidt overfladiske) facebook sider, der er skudt op.

Ved ikke, om det kunne være en mulighed at kombinere 1 og 2, således at man startede forfra, men også således at der indeholdt i den nye side (eller hvad det måtte blive) er et link til den gamle side, så man kan springe fra det nye til det gamle, såfremt man vil dykke ned i gamle tråde osv. som reference ? Altså at bevare den gamle side udelukkende som en vidensdatabase, så at sige.

Det store problem er jo nok, at alle løsninger udover løsning 1 i sin reneste form, kræver større investeringer, såvel af økonomisk som af arbejdsmæssig art ............ sidstnævnte er måske nok den største udfordring, idet vi alle har day-jobs og familier vi ikke ønsker at gå på kompromis med.

Ovenstående er blot mine tanker - ret beset vil den mest fornuftige løsning måske være at vælge nr. 1 og se tiden an. Altså at bevare forum uforandret, men således at Phrede løses fra sin økonomiske forpligtelse og siden i stedet for financieres af en gruppe af donorer. Alt dette dog under forudsætning af, at Bjørn kan overtales til at fortsætte som administrator - hvis dette ikke er tilfældet, så er siden imho dødsdømt og så er der ingen grund til at trække pinen ud !


RE: Urforum - Sponsor, lukning eller salg - bjorn_e58 - 15-10-2024

Det jeg i øjeblikket laver som adminstrator er reelt ikke meget. Men som IT nørd irriterer det mig, at der er noget, der ikke helt fungerer - læs f.eks. min post til nye brugere. Jeg aner ikke, hvordan man skal få netop det til at fungere. At starte helt forfra, hvorved alt nuværende på et tidspunkt, der ikke er langt ude i fremtiden, vil forsvinde vil have den fordel, at det kan gøres med moderne versioner af alt tilgængeligt software, herunder måske noget "pænere" end det phpbb, vi vist anvender nu.

Jeg bruger ikke selv tap-a-talk, men kan forstå, at det bliver sværere og sværere at lave fornuftigt billedupload uden at det koster penge. Sådan må det være - det er nu engang ikke gratis. Uanset hvem, der måtte vælge som hosting leverandør skal der betales ved kasse et, og mit realistiske bud er, at de 2500 som phrede nævnte, nok er realistisk for et nyt system. Og det gider jeg ikke betale af egen lomme.

Jeg betaler også gerne 500 om året for fortsættelse, men så er vi så vidt jeg kan se også kun to, der direkte har tilbudt det, så vi mangler nogen for at nå de 2500.

/Bjørn.