|
Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71) +--- Tråd: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering (/showthread.php?tid=77379) |
Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Joepete - 14-06-2012 Jeg må ærligt og helt uden omsvøb erklære, at jeg har en stor svaghed for nogle af Seikos meget velkonstruerede divere. Min svaghed bliver særligt udtalt, når jeg ser et eksemplar, som har bestået tidens tand med bravour, og som så afhændes uden kærlig istandsættelses-tak af sin ejermand ![]() Medgivet, den kan i nogles øjne synes misligholdt og uden for rednings-rækkevidde, men jeg ser noget helt andet, når jeg betragter klokken: En Seiko 7C43-7000 fra introduktionsåret i 1986 Når man almindeligvis støder på en 7C43 diver i 200m "versionen", er skive, markeringer eller visere ofte stærkt patinerede grundet mislighold af paknigsskifte og deslige. Dette er dog ikke tilfældet med denne klokke, hvor både visere, markeringer og skive står i super flot stand ![]() Glas holde ringen sidder SÅ godt fast, at jeg ikke selv vil begynde at rode med at få den fjernet. Glasset er i orden og har kun meget få og små spor efter brug, så jeg risikerer at ridse glasset, i fald jeg begynder at rode med glas holde ringen, vurderer jeg ![]() Lynette indlægget har jeg fjernet, da det var totalt mørnet og meget beskidt indvendigt. Det var simpelthen direkte ulækkert Hvorfor skal denne klokke så "reddes", kan man måske undre sig over, derude ved skærmen. Man kunne nøjes med det korte svar: fordi John er godt tosset med Seiko Konstruktionsmæssigt er 7C43 værket forløberen for det stadig anvendte og fantastiske 7C46 værk. 7C43 værket placerer sig efter 7548 og 7549 værkerne, og adskiller sig kun minimalt fra 7C46 værket. 7C43 værket blev kun produceret i en kort årerække, og blev herefter afløst af 7C46 værket, og det er derfor lidt af en sjældenhed at finde et 7C43 værk i god og velfungerende stand. Hertil kommer, at denne slim case model fra Seiko er deres eneste Pro diver i sådan en udformning, og så er der det lidt specielle ved disse modeller, at de nogle gange blev "specielt indrettet" efter det marked, som de skulle sælges på. Således har dette ur været bestemt for det tyske marked, hvorfor det kommer med engelsk og tysk dagsangivelse. Lidt sjovt, synes Seiko tossen ![]() Jeg håber, at jeg på et tidspunkt kan vise et ur, som kan tåle at se dagens lys Re: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - AndersC - 14-06-2012 Fint projekt du har gang i, bliver spændende at se det færdige resultat. Der er nu også noget over de gl. Seiko divere Re: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Gutten - 23-07-2012 Super godt indlæg. Det er fedt at læse om, når nogen går så meget op i en ting som du gør. Selv er jeg lidt en Citizen sucker, især når det kommer til "retro" modellerne med hvide urskiver. Må jeg spørge om hvordan du fik lynetten af? Jeg døjer nemlig lidt med en stram lynette på mit JP2000 når jeg hopper i suppen. Kan man lirke en lille skruetrækker ind under og vippe den af eller hvordan gør man? Marc Re: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Kristofferj - 23-07-2012 Man skal bruge en lille urkniv. Den er bred og lille, og perfekt til at få ind i revnen og lige vippe lynetten af:D Re: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Joepete - 23-07-2012 Hej Marc Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt at fjerne lynetten, for at få den til at køre fint igen. Prøv at lave lidt lunt sæbevand i vasken, og sænk så uret herned. Drej nogle gange på lynette og se, om det hjælper. Gør det ikke det, så anvend tandtråd omkring lynetten efter nedsænkningen i sæbe, og drej herefter lidt igen på lynetten. Hjælper disse forsøg ikke, så kan du ret let "knappe lynetten" af uret. Brug enten det værktøj, som Kristoffer viser, eller tag en god lomme kniv, og vip lynetten af med denne. Der sidder en lille nedbøjning i kassen (som regel ved et af hornene), her kan du lirke værktøjet/kniven ind, og så "knappe lynetten" af. Pas god på fingrene, hvis du anvender en kniv! Re: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Kristofferj - 23-07-2012 Den med sæbevand har jeg også haft succes med, og så lige en dråbe olie på bagefter:D Re: Så er den gal igen - Seiko 7C43-7000 restaurering - Gutten - 23-07-2012 Tak for de fine svar begge to. Jeg går igang med arbejdet med det samme. Vender tilbage igen, med et resultat. |