|
Nyt medlem - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Nyt medlem (/showthread.php?tid=77252) Sider:
1
2
|
Nyt medlem - lani - 06-05-2012 Hej urtosser Jeg er "ny" i urverdenen. "Ny" på den måde at selvom jeg altid har haft ur, så har det aldrig været af den eksklusive slags, primært fordi jeg ikke har haft råd. Det har jeg så efterhånden fået nu At man har råd, betyder jo ikke nødvendigvis at man også synes det er fornuftigt og interessandt at bruge så mange penge på et ur. Her kommer så den "tårevædende" For snart mange år siden, da jeg var en dreng på en 12-13 år fik min mor en ny kæreste. Jeg havde i forvejen næsten ingenting set til min far de forgangne 4-5 år efter mine forældres skilsmisse, så det var ikke så mærkeligt at jeg kastede min kærlighed på Steen, som han hed. Han var nu også en meget spændende mand, især for en ung dreng der manglede en at se op til. Steen havde nemlig gjort tjeneste i 8 år i den Franske Fremmedlegion. Han var stor og stærk og havde mange seje tatoveringer. Jeg ville hurtigt gerne være som Steen, så jeg begyndte at løbetræne og løfte vægte. Det var der ikke så mange der gjorde dengang. Vi blev hurtig rigtig gode venner, Steen og jeg. Steen havde under sin tid i legionen købt 2 stk. Rolex Submariner. Et til arbejde og et til pænt brug. Han var svejser, så arbejdsuret så herrens ud, men det gjorde ikke noget, det gik alligevel rimeligt nøjagtigt. Jeg synes det var rigtig sejt at min papfar gik med Rolex og havde været legionær. En dag sagde Steen til mig at når jeg blev 18, så måtte jeg få hans arbejdsur, det skulle bare have et ny glas og pudses lidt op så ville det blive rigtig fint. Det glædede jeg mig meget til. En ung dreng som mig var jo meget nysgerrig, så jeg rodede af og til hans gamle kuffert med ting fra legionen igennem. Der var mange spændende ting; der var fransk litteratur, mest om krigs taktik og om hvordan man slog mennesker ihjel med sine bare hænder, men også medaljer, gradstegn, bajonetter og nogle meget spændende foto albums. De albums kiggede jeg tit i når jeg var alene hjemme efter skole. De fleste billeder var farvefotos af Steen og hans soldaterkammerater, ligesom de fleste mænd og også jeg selv har det fra dengang man var i forsvaret. Der var dog bagerst i det ene album en lille stak sort/hvide fotos, som så hjemmefremkaldet ud. På de billeder lå der bunker af døde afrikanere i brændende landsbyer og der var billeder hvor man kunne se at de var taget i kamp. Uanset hvad Steen havde lavet i sin fortid, så forgudede jeg ham som min egen far. Nu havde de hårde år i fremmedlegionen ikke sat sig fuldstændigt sporløst på Steen, han havde jo været i krig flere gange og været med til at skyde en masse afrikanere. Det var ikke noget han nogensinde snakkede om, men når han en sjælden gang imellem gik på værtshus og fik noget at drikke, så blev han squ mærkelig i hovedet og så smed min mor ham ud. Der gik dog ikke længe før han flyttede ind igen. Sådan gik der nogle år indtil det desværre gik sådan at da jeg var omkring 15-16 år, døde Steen i et færdselsuheld. Det skete i en af de perioder hvor han boede for sig selv. Min søster og jeg deltog i begravelsen, men det var Steens familie der tog sig af boet efter ham. Det med at jeg skulle have det ene Rolex ur tænkte jeg slet ikke på at nævne. Lige siden dengang har det ur jeg skulle have af Steen ligget i min underbevidsthed og hver gang jeg er gået forbi en Rolex forhandler har jeg altid skullet over og se om de havde et Submariner uden dato i sort/stål liggende i vinduet. Jeg har med forbavselse set hvordan at nyprisen på det er steget og steget. For et par år siden, tog jeg kontakt til folkeregistret og via det fik jeg kontakt til Steens bror. Jeg besøgte ham og han havde alle Steens foto albums, som han kort forinden havde reddet fra sin mors dødsbo. Steens mor havde vogtet som en høg over de få ejendele Steen havde efterladt sig og ingen havde fået lov at kigge dem igennem, ligesom der ikke blev talt om Steen i familien efter hans død. Da jeg havde kigget billederne igennem, fortalte jeg ham at der manglede nogle hjemmefremkaldte billeder af døde afrikanere. Dem havde han aldrig hørt om, men han var sikker på at deres mor havde smidt dem ud, fjernet alt der kunne besudle mindet om Steen. Så fortalte jeg ham at jeg mest kom for at høre om de stadigvæk havde Steens Rolex ure, jeg kunne jo se at han ikke bar et af dem i hvert fald. Jeg fortalte ham om mit forhold til Steen og at han engang havde lovet mig det ene af urene. Jeg fortalte ham at jeg brændende ønskede mig det ur som minde om en mand jeg engang elskede som min far og at jeg var villig til at betale præcis hvad han forlangte for uret uanset om det oversteg prisen på et nyt d.d. Vi kunne bare få en professionel til at vurdere det hvis han syntes. Til min store sorg viste det sig at broren slet ikke vidste at Steen havde haft sådan nogle dyre ure, men han fortalte at deres mor aldrig ville have kunnet sælge dem hvis hun havde fundet dem. Han fortalte endvidere at kort efter Steen døde var der indbrud i hans hjem, men ingen kunne sige om der var stjålet noget. Urene måtte være blevet stjålet dengang ved indbruddet, og mon ikke gerningsmanden var en af dem han af og til sad på værtshus med da han levede. så slog jeg egentlig tanken om Rolex ud af hovedet, men nu sidder jeg tilfældigvis i en økonomisk fordelagtig situation og tanken om et Submariner er vendt kraftigt tilbage og jeg er ved at finde et sted hvor jeg kan få det billigst muligt. Hvis jeg køber det i DK så har jeg kva mit arbejde mulighed for at købe det momsfrit. Jeg har også tænkt på at købe et brugt. Det skal i såfald være fra 70érne så det designmæssigt kommer så tæt på Steens ur som muligt, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre. Hvad ville i gøre ? Købe et nyt eller et brugt ? mvh. Lani Re: Nyt medlem - hannover_dk - 06-05-2012 lani Skrev:Hvad ville i gøre ? Købe et nyt eller et brugt ?Tak for en god historie - jeg ville ikke være det mindste i tvivl. Jeg ville købe brugt. Du må huske om det var en model med eller uden forstørrelsesglas - og så må du finde noget der svarer lidt til. Du skal nok ikke gå op i det helt bestemt årstal, det kan det blive en dyr fornøjelse af, men kontakt folk som Dreamwatch.dk, mywatch.dk, timetowatch.dk - gode folk som måske kan pege dig i retning af det du søger og - hvis de har noget hjemme, er good guys som sælgere - og lad os så følge din rejse frem til uret. vh Re: Nyt medlem - lani - 06-05-2012 Hej Hannover_dk Det var 100% sikkert uden forstørrelsesglas og dato, så meget kan jeg huske. Det der taler imod et brugt ur er at det jo uanset hvad aldrig bliver Steens ur, samt risikoen for at købe et falsk Rolex. Det risikere man jo ikke ved et nyt ur hos en Autoriseret forhandler. Hvad vil et submariner ligge på fra 70.rne ? mvh. Lani Re: Nyt medlem - hannover_dk - 06-05-2012 lani Skrev:Hej Hannover_dkDe vil ikke være billligere end et nyt generelt men kan svinge meget. Du har helt ret i at der er fornæjelse ved at kæbe fra forhandler, og selve uret er jo forbedret og specielt lænkerne er. Det kunne også være en SeaDweller som den gode Steen havde faktisk, du kan jo google lidt. Med de tre forhandlere jeg nævnte er der 0 risiko for at købe en fake, og skal det give smag af Steen, bør det være vintage, men JO de nye er skam flotte vh Re: Nyt medlem - lani - 06-05-2012 Hej igen. Det er med sikkerhed et Submariner, det kan jeg huske der stod på skiven. Der er faktisk et til salg på Dreamwhatches.dk som ligner på en prik. Det er lidt ældre end jeg tror Steens var, men han kan jo i princippet også have købt dem brugt. Jeg synes bare det er for dyrt. Der står dog at det har det eftertragtede "meters first", hvilket jeg godt kan regne ud er dybdeangivelsen på urskiven, men jeg kan da ikke regne ud hvorfor det skulle være mere eftertragtet ? Det går efterhånden op for mig at der er en masse detaljer man skal være opmærksom på når man køber et brugt ur. Der er en masse betegnelser, modeller og årgange der kan have betydning for værdien. Hvor kan man læse op på det henne ? Re: Nyt medlem - pbr - 06-05-2012 Hej Lani, Tak for en rigtig god introduktion og velkommen til ! Jeg er helt enig med de andre i, at du bør købe brugt - du får mere for dine penge, idet den tidligere ejer har taget "kantstensafskrivningen" så at sige. Men din historie taget i betragtning, ville jeg da også mene, at du burde gå efter en model, der er så identisk som muligt, med de Sub´s som din papfar havde. Og når det var en non-date submariner fra 1970´erne kan det næsten ikke have været andet end Rolex Submariner 5513, som heldigvis ikke er helt umulig at finde. Du skal nok regne med, at dit budget skal ligge mellem 25-35.000 DKR for et pænt eksemplar. Her er min 5513, der er fra 1970 og som jeg kunne forestille mig, er identisk med din papfar´s (den har jeg iøvrigt også købt af Micki):
Re: Nyt medlem - hannover_dk - 06-05-2012 Ja peters forslag er fint. Der er et utal af detaljer der betyder noget for prislen. Standen, original skive, visere og perle i kransen plus ting som meters frst er sjældnere end dem feet first? Hos de tre nævnte sælgere kan du sikres ærlig beskrivelse af origøinalitet osv, og du kan også lægge billedet ind her og få anDres kommentarer Vintage rolex er kendt for at holde prisen godt Der vilvære andre rolex folk der bedre kan henvise til specifik læsning på nettet Venlig hilsen Re: Nyt medlem - Sub-erman - 06-05-2012 Velkommen til! Bevægende historie! Måske kunne du købe nyere eller som nyt og skabe dit eget "Steens ur", som du så kan give videre til næste generation, når den tid kommer. Re: Nyt medlem - lani - 06-05-2012 Tak for alle kommentarene, jeg har dog stadigvæk ikke besluttet mig for om det skal være nyt eller brugt. For brugt kontra nyt står; Smuk patina årgang og derfor design som Steens ur nemmere at holde sine penge hjemme ved salg For nyt kontra brugt står; nyt, aldrig båret af andre Bliver alligevel aldrig Steens ur stærkere materialer/design garanti certifikat og æske medfølger Det ender sikkert med at jeg slår til på det bedste tilbud der kommer. Jeg har nogle forspørgelser ude hos nogle forsk. forhandlere, så må vi se hvad priser de kan lave. Re: Nyt medlem - Jacob K_phpbb3_import15709 - 06-05-2012 Som de andre er inde på, har Steens ur været et 5513. Et af de flotteste Rolex ure, hvis du spørger mig. Det er også et af de få vintage Rolex som stadig er til at komme i nærheden af, men prisen skal nok komme op i løbet af de næste år. Du kan få 5513 i flere prisklasser. De billigste er de nyeste med blank skive, så de ældre med mat skive, og de dyreste med meter skive. Du er selv inde på den Micki har til salg. Jeg har set uret, og det er i rigtig flot stand, og hos Micki får du jo også garanti. Det kan hurtig blive dyrt at købe for billigt (ikke korrekte dele, slap lænke osv.) Jacob |