|
Seiko 6139-7060 flyback chrono - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71) +--- Tråd: Seiko 6139-7060 flyback chrono (/showthread.php?tid=69884) |
Seiko 6139-7060 flyback chrono - Joepete - 12-09-2008 Seiko 6139-7060 med flyback chrono fra marts 1977 i super god stand. Suwa urkasse med suwa symbol på urskive og bagkasse. Hvad synes du om uret ? Urkassen er i delvist blankt og delvist mat stål. ![]() Facet kant ved kronens underside. ![]() Suwa kassen gør det rigtig behageligt at bære ![]() Lænken er behagelig ![]() Lænke og lås
. - jjs - 12-09-2008 .. - Seamus_phpbb3_import15747 - 13-09-2008 Superfedt ur synes jeg, dog er billederne en tand for mørke på min skærm til jeg rigtigt kan se detaljerne. Men dejligt ur helt sikkert, tillykke med det. Thomas - Joepete - 13-09-2008 Jeg har taget lidt bedre/lysere billeder og lagt ind. Ifølge Jens, så skulle denne sjover være Seikos bud på en kolonnehjulschrono. Er der nogle, som kan fortælle lidt mere om Jens´ formodning ? . - jjs - 13-09-2008 .. - Seamus_phpbb3_import15747 - 13-09-2008 Joepete Skrev:Jeg har taget lidt bedre/lysere billeder og lagt ind. Tak for de lysere billeder, det er et meget flot ur. Jeg har jo også en 6138 som og så er en kolonnehjulschrono, jeg mener man som regel kan se det pga. chrono trykknapperne sidder i lige linie med kronen, hvis det giver mening. ![]() De sidder ikke forskud som på f.eks. en 7750 chrono. Thomas . - jjs - 13-09-2008 .. - Seamus_phpbb3_import15747 - 13-09-2008 Ja jeg fandt lige dette billede på nettet hvor hjulet kan ses Thomas - hannover_dk - 13-09-2008 Nah - njæ - jeg mener nu ikke knapperne - om de sidder forskudt duer som angivelse Det er klart at hvis det er en lagkagekronograf som et 2892 ETA maskineri med et påbygget modul til kronografen, så sidder kronografens pushers i et andet plan end kronen - Du kan ikke se om det er kolonnehjul eller knaststyret ud for positionen af krone og pushers som noget generelt (ex. Omega 321 kolonne og 861 knast) For så at forvirre, så er Valjoux 22 og 23 kolonne (savle) bygget,- så krone og pushers ikke sidder helt i niveau med hinanden, men de er hverken lagkage eller knaststyrede.(vertikal forskydning) Om den viste japaner er kolonne ved jeg ikke - giv et kaliber nummer så kan vi vel checke det - umidelbart ville jeg tvivle. DER FINDES MIG bekendt ingen måde udefra at sige om det er knaststyret eller kolonnestyret maskineri som ligger i et ur - ud fra krone/pusher niveau. En del fabrikker (ex Nivada grenchen) har lavet kronografer med begge typer i helt samme ur. vh - Joepete - 13-09-2008 Værket er et 6139B. Som jeg har kunnet læse mig til, så er det med kolonnehjul. Har fundet disse ord om værket: "while two other companies launched automatic chronographs in 1969, Seiko's was the world's first automatic chronograph which incorporated a vertical coupling and a column wheel for stability and precision." Om det passer ved jeg ikke. Vi må have de værk-stærke på banen ... |