Urdebatten / Urforum
Titanium ? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Titanium ? (/showthread.php?tid=69050)

Sider: 1 2

Titanium ? - Mester_phpbb3_import15772 - 01-06-2008

Nogen der kender dette : [url]"http://www.urvaerket.dk/omega-seamaster-diver-black-dial-rubber-titanium-p-980.html">http://www.urvaerket.dk/omega-seamaster ... p-980.html[/url]

Savner lidt sådan et sejt hårdført arbejdsur. Er der nogle fordele/ulemper ved titanium udover vægten altså ?

- Tukjær - 01-06-2008

Titanium bliver nemmere ridset.....

- DonWerner - 01-06-2008

Tukjær Skrev:Titanium bliver nemmere ridset.....

Jep, titanium er blødere end stål, så ved ikke hvor optimalt der er, hvis det skal bruges som et arbejdsur.

- Sub-erman - 01-06-2008

Har den magen til i stål udgaven.... Nice!!
Titanium........ Hmmmmmm???? Nej ikke til mig!!!
Det føles forkert, når et stort ur ikke vejer noget særligt!!!

MVH

SK

- Mads Gjødesen - 04-06-2008

Jeg ville også gå efter det i stål pga. hårdheden. Rent personligt er jeg nu heller ikke specielt meget til titanium pga. vægten som får uret til at føles billigt. Men på biler er det ok... Icon_cool

/Mads

- Seamus_phpbb3_import15747 - 04-06-2008

Så vidt jeg husker kan titanium hærdes til større hårdhed end stål, men hvilken type titanium omega har brugt til den model vi snakker om her ved jeg ikke.

Thomas

Titanium egenskaber - Geodoc - 05-06-2008

Titanium, et forkætret materiale.
Er det kønt?
... Tjaeh, lidt dødt i glansen, lidt blyagtigt.
Er det stærkt?
... lidt stærkere end stål, og i passende legering langt stærkere end stål.
Hårdt eller blødt?
... I den legering og hærdning, der anvendes til ure, er det blødere end stål.

Andre egenskaber.
Generelt må det konstaters, at Titanium lettere ridses end stål.
... Men hvad så, når ridsen er kommet?
I sin rene form er Titanium et stærkt skinnende metal, med en brillans langt større end stål.
Det rene Titanium reagerer spontant med atmosfærens Ilt, og danner et tyndt lag Titaniumoxid på overfladen.
Dette er årsagen til Titaniums sære døde glans.
Nu behøver ejere af Titaniums ure ikke frygte, at uret oxyderer (ruster) bort, for det er langt fra tilfældet.
Oxyd laget, der dannes på overfladen er kun et enkelt molekyle lag tykt. Så stopper festen.
...Titanium er i sig selv overordentligt modstandsdygtigt; men oxydlaget er endnu mere uimodtageligt for kemiske reaktioner.
Dette bidrager yderligere til metallets kemiske modstandsdygtighed og antiallergene egenskaber.

Oxydationen gør, at en ridse i Titanium, med tiden vil "hele".
Det blotlagte rene metal vil oxydere, og få samme farve som før.
Man kan sige, at Titanium trækker et matteret skånsomt slør over en ridse.
En tilsvarende ridse i stål vil altid stå skarpt mejslet, fange og reflektere lyset, og fremstå frisk.

Billigt?
Selv om Ti er det fjerde hyppigst forekommende metal, er det alligevel dyrt.
Det findes praktisk talt ikke i sin rene form; men oftest som TiO2 i malmårer.
Raffineringen er omstændelig og dyr. Bearbejdningen kræver specialværktøjer.
Emner af Ti er derfor altid dyrere end tilsvarende emner i stål.

Det virker "billigt" - Det må man sige ja til.
Den lave vægt er overraskende, og Ti's lave varmeldeningsevne bidrager yderligere til at et Ti-ur ikke føles koldt, at tage på.
Helt korrekt "lidt plastik agtigt"

Bedst, Stål eller Titanium?
Sammenligner man Ti og ståls modstandsdygtighed overfor saltvand, er stål en håbløs taber.
Nu er der lavet mange krumspring med hensyn til legering, hærdning og overfladebehandling af stål, så det kan overleve i saltvand.
Bedømt udfra de grundlæggende metalurgiske egenskaber må man sige:
Et ur af stål overlever i saltvand, på trods af, at det er stål.
Et ur af Titanium overlever i saltvand, på grund af, at det er Titanium.

Som ejer af nogle forholdsvis store ure, både i stål og Titanium, kan jeg ikke udpege et favorit materiale.
Det er sjovt, at veksle mellem ure, af samme størrelse, hvor det ene vejer dobbelt så meget som det andet.
Kan kun sige: Prøv det.

Hvilket metal et ur er forarbejdet af, er og bliver en smagssag.
Men at Titanium er et enestående materiale med unikke egenskaber, er uomtvisteligt.

Med venlig hilsen - Geodoc

- Nopanic - 05-06-2008

wow, så kan det vist ikk siges mere klart Icon_e_smile

- Peter - 07-06-2008

Hej Torben

Meget flot gennemgang af materialer, men jeg holder mig stadigvæk til stål, det synes jeg er det pæneste, da det grå titanium kan virke en anelse kedeligt.

MVH Peter

- Geodoc - 07-06-2008

peter Skrev:Hej Torben
Meget flot gennemgang af materialer, men jeg holder mig stadigvæk til stål, det synes jeg er det pæneste, da det grå titanium kan virke en anelse kedeligt.
MVH Peter
... Kan ikke være mere enig.
".. en anelse kedeligt" er også en meget diplomatisk formulering.
Flygtigt betragtet får man en association om billigt sprøjte-støbegods
Mads var heller ikke så meget for Ti, da det "pga. vægten får uret til at føles billigt". - Det kan jeg heller ikke være uenig i.

"Skriblerierne"
Mine indlæg om Ti er også kun udtryk for 'nørderi' og en glubsk videbegærlighed.
Før min X-33 vidste jeg kun, at Ti anvendes i brillestel, golfkøller og SR-71 Blackbird. Nu ved vi allesammen lidt mere.

Det svære valg.
Mit valg af X-33 skete på baggrund af Omega's reklame:
"X-33 leveres i mange forskellige materialer....... navnlig Titanium", - - - Jamen, så snupper jeg en i Titanium.

Holdninger.
Man skal jo heller ikke være for konform og konservativ i sit materiale valg.
Jeg mener, at vi unge (på snart 62) må jo gå forrest, vise vejen og prøve noget nyt Icon_e_wink

Baun er jo altid god for en velartikuleret holdning, også om store og tunge ure.
Ved sidste urtræf måtte han altså bare prøve X-33'eren.
Da andre også ville se uret, måtte jeg efter en halv times tid vriste det af hans håndled, hvorefter han sagde, med lidt vantro i stemmen:
"Sådan et kan jeg godt gå med".

... Ved samme lejlighed "stoltserede" jeg gladeligt rundt med et af Baun's flotte guldure.
Da vi byttede igen, måtte jeg konstatere,"Sådan et kan jeg også godt gå med"; men jeg sagde det ikke højt.

Med venlig hilsen - Geodoc