Urdebatten / Urforum
Køb af Panerai - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Panerai og Anonimo (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=72)
+--- Tråd: Køb af Panerai (/showthread.php?tid=66976)

Sider: 1 2

Køb af Panerai - Rylev - 21-05-2007

Hej alle
Jeg overvejer at købe ur nr. 2 og det skal selvfølgelig være et Panerai. MEN, jeg er MEGET i tvivl hvad jeg skal vælge. Jeg har kigget på PAM 00251 og PAM 0090. Er der nogen som kan fortælle mig hvad det klogeste ville være (læs fornuftigst)? Dertil skal også siges at jeg også har tænkt på om man skulle købe et mere specielt som f.eks. PAM0024 eller PAM 0088.
Hjæææælp.

PS. købte et Big Pilots for 3 mdr. siden. Suuuper fedt ur. Mums.

- sveigaard - 21-05-2007

Hej Brian.
Jeg kan forsikre dig om at PAM 88 er et lækkert ur. Jeg fik mit for et par måndere siden. Det er lækkert med de visere der er på 88`ern. Ligeledes synes jeg skiven er smuk med sølvfarvet sekundskive.
Jeg kiggede på alle tilgængelige PAM´s men udelukkede alle med glasbund. Derefter kiggede jeg nøje på læsbarheden på skive og visere. Jeg har tilkøbt en lænke, mest fordi læder bliver ulækkert når det bliver vådt. Læderremme er efter min mening det eneste rigtige, men heldigvis kan man hurtig skifte.

Dette var blot nogle af mine betragtninger - held og lykke med din søgen, men uanset hvilken PAM du vælger er jeg sikker på du bliver enorm glad for det....

Hilsen Viggo Sveigaard-Iversen

- KK - 21-05-2007

Hej, det er jo meget individuelt, hvilken model man synes bedst om. Personligt kan jeg bedst lide PAM90 af de nævnte. Jeg synes den virker mest "stilren" (fremtræder enkel samtidig med at den har både subsekunder, dato og power reserve).
I virkeligheden kan jeg jo lide dem allesammen!! Jeg startede selv med at kigge på PAM88, så PAM111 og endte med den mere simple PAM176. Efter at have set mig lun på flere modeller, endte jeg med at vælge udfra hvilke andre ure, som jeg havde i samlingen. Da jeg havde flere chronografer var det en god kontrast med en mere simpel model (selvom Panerai jo selvfølgelig er usammenlignelig og helt "sin egen") Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

I øvrigt synes jeg, at PAM203 og PAM127 er de fedeste af Panerais modeller. Desværre synes jeg, at 47mm er i overkanten. Men hvis man kan bære det.... såe.... MUMS

- Rylev - 22-05-2007

Tak for hurtige svar. Det jeg fisker mest efter er nok om hvad der bedst kan betale sig. Dvs. hvilke af de nævnte ure vil være den bedste investering? Personligt fortrækker jeg nok mest PAM 00251, men hvis det ville være klogere at købe PAM 0090 er det jo nok det jeg skal gøre. Er der nogen som kan hjælpe?

- KK - 22-05-2007

Tja, investeringsmæssigt ved jeg ikke om der er meget forskel på de to. Værkerne er vist ikke det mest ophidsende på nogen af de to (standard ETA/valjoux og valjoux 775x-serien), så det ender jo nok med at komme an på, hvilken en af modellerne som du mener vil være mest eftertragtet senere hen (eye appeal). Jeg synes at have hørt, at urene med hvid skive er mindre eftertragtet - jeg ved ikke om der er nogen som kan be- eller afkræfte dette?

Skal du tjene penge er Panerais limited editons sikkert langt mere interessante (fx. PAM286 med kolonnehjulskronograf)

- Rylev - 22-05-2007

Tak for dit svar. Jeg har desværre ikke ca. kr. 70.000 der står ur på - nok nærmere det halve. Derfor bliver det desværre ikke et PAM 00286 der kommer rund om armen ville ellers meget gerne. Urværket skulle være helt fantastisk. Er der nogle andre bud på hvilke modeller man burde kigge på/søge efter såfremt man gerne vil have et godt urværk og kun omkring kr 30-45?

- KK - 22-05-2007

Nu skal det jo nok tilføjes, at alle panerais modeller har fine værker. Trods standard valjoux og unitas ebauches, så er det altså flotte værker som Panerai har modificeret med blå skruer, svanehalsregulering, Côtes de Genéve-slibninger etc. (jeg er i hvert fald meget tilfreds med mit PAM176 - superfedt!).
Når det så er sagt, så får man nok mere UR fremfor VÆRK for pengene hos Panerai. En god del af pengene betaler urets unikke design og den gode historie bag panerai.
Skal du også have et mere specielt VÆRK, så er det altså rigtig dyrt hos Panerai. Nu kender jeg ikke de allernyeste priser efter prisstigningen for nyligt, men jeg tror ikke du kan få nogle af Paneraimodellerne med JLCværk eller kolonnehjulskronografer for under 55-60 tkr., hvis vi snakker fra nyt. Nogle er modellerne også væsentlig mere.

- Peter - 23-05-2007

Hej

Jeg synes at du skal gå efter et med fast bagkasse, da det hører hjemme på et Panerai.

MVH Peter

- Morten Bekker_phpbb3_import15739 - 23-05-2007

kan lige sige at jeg har købt et pam 88 i dag
jeg har også et pam 111G med glas bagplade og syntes at det er super sejt at man kan se værk

Hmmm - i forhold til investering er det nok ikke pam90... - pam243_phpbb3_import15771 - 23-05-2007

...og heller ikke 251, jeg ville vælge. Der findes andre Panerai ure, der umiddelbart har mere potentiale, når man tænker investering. Pam90 er en model, der har kørt siden D-rækken, så intet specielt der. Og pam251 har det 'handikap', at cronometre og hvide skiver aldrig rigtig har været super Panerai sællerter.

Hvis jeg skulle investere i et pam for ca. 35.000,- ville jeg gå efter et brugt panerai, der havde vist en værdistigning allerede. Og der er mange valg i den prisklasse.

Men igen - man kan aldrig vide... Det kan jo være, at pam251 om 10 år er det hotteste hotte...? I øvrigt tror jeg dit Big Pilot er en rigtig god investering, hvis det er den første udgave med 5002 dikkeværk...