Urdebatten / Urforum
Hvad er et ægte dykkerur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvad er et ægte dykkerur (/showthread.php?tid=61226)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8

Re: Hvad er et ægte dykkerur - stenstrupigen - 27-04-2014

Black Seal Skrev:Det er da ingen sag at dykke uden drejekrans. Det er jo bare at lægge de minutter man har til dykket til der hvor viseren står. Så ved man hvad klokken skal være når man skal op igen. Det er jo ikke svært.

Uret står på 10.15 og man skal være nede i 30 min. Så skal man jo bare op 10.45.

Kan ikke se det svære i det.

En drejekrans sikrer selvfølgelig ens hukommelse, men så dårlig er min ikke endnu.

Ved dykning over 15 meter kræves der dekompression alt efter hvor lang tid du er nede. Det er meget vigtigt at man holder sig til minimum de antal minutter, som anbefales og derfor er drejekransen vigtig.

[url]"http://da.wikipedia.org/wiki/Dekompression#Eksempel_p.C3.A5_en_dykkertabel" onclick="window.open(this.href);return false;">http://da.wikipedia.org/wiki/Dekompress ... ykkertabel[/url]

Derfor er det bedste dykkerur nok en dykkercomputer
[url]"http://www.kingfish.dk/dykkerudstyr/hardware/dykkercomputere?gclid=CJPF5NzDgb4CFWSQcgodGUwARg" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.kingfish.dk/dykkerudstyr/har ... cgodGUwARg[/url]

De holder styr på næsen alt for en. Da jeg tog Paddis dykkerkursus for 30 år siden skrev vi alt i hånden og sad med tabeller. Besværligt var det og fejl kunne nemt forekomme.

Det er noget nemmere i dag.

Re: Hvad er et ægte dykkerur - FineTime /Kristopher - 27-04-2014

Jeg vil gerne lige tilføje at man på forhånd ikke ved hvor meget tid under vand, luften i flasken rækker til. Det afhænger nemlig af hvor dybt man dykker, da luften i flasken bliver mere komprimeret jo dybere man dykker.

Re: Hvad er et ægte dykkerur - peterkaa - 28-04-2014

FineTime /Kristopher Skrev:Jeg vil gerne lige tilføje at man på forhånd ikke ved hvor meget tid under vand, luften i flasken rækker til. Det afhænger nemlig af hvor dybt man dykker, da luften i flasken bliver mere komprimeret jo dybere man dykker.

Hvis man ved man skal dykke flere gange på en dag, evt. Flere dage i træk. Så har man planlagt hvor langt et givent dyk er på en bestemt dybde.

Ocean 2000 har ikke 5 min markeringer på lünetten :-o

Re: Hvad er et ægte dykkerur - Avantismo - 28-04-2014

Jeg synes at det var et åbent spørgsmål om hvad der gør et ur til et dykkerur... Jeg svarerede ud fra min holdning om dette.

Thats it.

Jeg gider kke en længere tekniske debat om hvad der er korrekt i forbindelse med dykning på 30 mtr, iltforhold og andet.

Jeg er ikke dykker og har ikke dybere indsigt i faget end hvad alm mennekser har. Kender dog en håndfuld, der har været dybere nede.

Jeg vil mene at hvis jeg skal ud og dykke/snorkle på 3 mtr vand, så er et G Shock eller et ur med 200 mtr rating og skruekrone fint til dette.

Så længe jeg tydelig kan se visere og markeringer er det fint.

Det gør det til et dykkerur i min verden. Om det har drejbar bezel er ikke det vigtigste imho.

Det er i hvertfald IKKE et dressur.

Re: Hvad er et ægte dykkerur - skankyman - 28-04-2014

Er helt enig !! Find det ur du kan stille dig tilfreds med , om der er drejkrans eller ej er sagen uvedkommende . Dykker selv med to computer på dybe dyk , kunne ikke finde på at bruge et ur til de dybder. Men her er min favorit Icon_razz İmageİmage og et lille stemning billed fra dybet Icon_razz

Re: Hvad er et ægte dykkerur - FineTime /Kristopher - 28-04-2014

peterkaa Skrev:
FineTime /Kristopher Skrev:Jeg vil gerne lige tilføje at man på forhånd ikke ved hvor meget tid under vand, luften i flasken rækker til. Det afhænger nemlig af hvor dybt man dykker, da luften i flasken bliver mere komprimeret jo dybere man dykker.

Hvis man ved man skal dykke flere gange på en dag, evt. Flere dage i træk. Så har man planlagt hvor langt et givent dyk er på en bestemt dybde.

Ocean 2000 har ikke 5 min markeringer på lünetten :-o

Ja, det er rigtigt, men det ændrer ikke ved fysikkens love og det var jo det jeg var inde på. Hvis en af deltagerne på dykket af en eller anden grund forbruger sin luft hurtigere end de andre deltagere, så nytter det ikke noget at fortsætte det planlagte dyk, hvis luften ikke rækker til det.

Re: Hvad er et ægte dykkerur - TioMalo - 28-04-2014

Citat:Jeg vil gerne lige tilføje at man på forhånd ikke ved hvor meget tid under vand, luften i flasken rækker til. Det afhænger nemlig af hvor dybt man dykker, da luften i flasken bliver mere komprimeret jo dybere man dykker.
@ Kim: Jo Kim, det ved man summarisk. Man dykker ikke i dybter bare sådant efter indskydelsen. Man planlægger dykket, man ved i hvilke dybte man færdes og hvor længe. Man kender også sit eget luftforbrug (som kan være ret varieret fra person til person).

@ Kim & MortenKN: Tydeligt nok, Kim taler om et ur man kan fint dykke med og Morten om et klassisk designet dykkerur med drejekrans. Og når man sammenligner pærer og æbler er det svært at blive enige.

Jeg vil nu helst dykke med et klassisk dykkerur men entligen har det mest at gøre med min barnlig gismo-begeistrethed og forfænglighed. Kan ikke lide komputer i dette sammenhæng, dykker oldschool og bruger altid ur.
Rigtigt mange fritidsdykkere bruger G-Shock. Jeg har min Pingo på venstre håndled (sat på dykkerprogram) og et Rolex Sub på højre.
Hvad angår det at man finder sig på Great Barrier Reef på 20 til 30 meters dybte uden at have styr på tiden, er man i et forkert sted hen og IMHO bliver man ikke reddet af et klassisk dykkerur med drejbar lynette.

Generelt: Hvorfor har man i de her (desk-) dykkertråde altid en tendens om forhærlige det at dykke enormt dybt ? Hvis man har scuba dykket, ved man at farvene begynder at forsvinde efter de første 10 meter, vandet bliver koldt osv.
Jeg har instruktørlicens men også et princip om at dykke kun hvis det kan lade sig at gøre med et T-shirt under PC-vesten (= dykker ikke i DK, kun i troperne). Og helst i smukke korallandskaber på 3 - 4 meters dybte. Og så prøver jeg at dykke sjældent dypere end de 10 meter pga. at være fri for dekompressionspauser.
Der er meget lidt macho i at dykke. Mere Zen og Satori Icon_e_wink

@ Runzuk / Rune: jeg undrer mig om din bestemte definitioner ang. dykkerure. Hvad baserer du dem på ?
Det bliver meget nemt en omgang Amin Jensens løbesko ... Icon_e_wink

Vh. John

Re: Hvad er et ægte dykkerur - stenstrupigen - 28-04-2014

En lille sidebamækning er at mht. luft, har man heldigvis en iltmåler, som viser hvor meget ilt, der er tilbage. Skulle den svigte helt, har man jo uret til at guide sig. Jeg har i lave dybder (5 - 7 meter) prøvet at rende tæt på tør for ilt, og det stopper ikke bræt hvis alt fungerer som det skal. Det bliver lidt svære at trække vejret og lidt svære igen, og så går man op.

Re: Hvad er et ægte dykkerur - FineTime /Kristopher - 28-04-2014

Uden en trykmåler til flasken, dykker man selvfølgelig ikke... Icon_drunken

Re: Hvad er et ægte dykkerur - runzuk - 28-04-2014

Citat:@ Runzuk / Rune: jeg undrer mig om din bestemte definitioner ang. dykkerure. Hvad baserer du dem på ?
Det bliver meget nemt en omgang Amin Jensens løbesko ... Icon_e_wink

Vh. John
--

Hej John

Det citat med Amin Jensens løbesko var ikke mit.

Jeg har læst, og opfatter, at de vigtige ting på et klassisk dykkerur er minimum følgende: Drejekrans med lumen kl 12 (hvis der ikke er lumen på drejekransen giver det ikke mening, idet man ikke kan aflæse i dårlig sigtbarhed), min 200 m, lumen på alle timetal, helst lumen på sekundviser.

Jeg ville til hver en tid have et klassisk automatisk dykkerur på den ene arm og et evt Pingo på det andet. Pingo'en til dybde måling og det klassiske fordi det ikke går ned på batteri. Og så er det fedt at have et ur med kraftig lumen. Det må være det optimale i min verden. Icon_diver