Urdebatten / Urforum
Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Alt det andet (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=78)
+--- Forum: Off topic (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=81)
+--- Tråd: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? (/showthread.php?tid=66624)

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - jacob jensen - 12-08-2009

Bare man er klar over at det er en beregning på hvad man TROR det kommer til at
koste at køre i bilen.

Nu ved jeg ikke hvad du mener FDM er de bedste til de handler jo med mange ting
bla. blade og rejser.

Hvis vi snakker deres brugtvogns attest så vil jeg sige at virker den for dig og du stoler på
dem og mener de er de bedste til det ja så skal du da ikke gå andre steder hen.

Codeordet her er at man bruger folk som man selv stoler på laver et ordenligt arbejde,så
er det ligemeget hvad arbejdet er eller hvad skiltet siger på døren.

Jeg har oplevet flere ting med FDM som gør at de for mig ikke er og aldrig bliver den hellige
gral,og hvad de end skriver eller siger har ingen indflydelse på mine valg i bilverden.

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - hannover_dk - 12-08-2009

Baun Skrev:
hannover_dk Skrev:Der er vist ingen der er uenige i at nye biler er dejlige og at det er en stor fornøjelse at købe og køre en helt ny bil. Det er skønt.
Jeg er helt enig i at det billigste er at købe 3 år gammel og køre den ud - specielt hvis man ikke løber ind i en Mandagsbil. Nye biler er dyrere - så mit ? gik mere på hvor kurven normalt lå, for hvornår det kunne betale sig at skifte når man helst vil ha ny. Mine biler smider noget med max 40% af deres pris på 5 år. Den forrige kostede 340 og buddet var 175 efter 5 år. Jeg fik så punket den op på 200 mod at købe en ny til 430 - så det var 40% tabt. Forhandleren, som jeg må erkende jo lever af at sælge biler Icon_redface sagde, at efter 5 år ville tabene få et ekstra nyk, for det var klart sværere at skyde en bil der er over 6 år af. Sales talk højst muligt

Fordelen ved at skifte er for mig, at de bliver lidt smartere at se på - også indvendigt - udstyr - aircondition - auto-gear forbedres, og så gik jeg vist fra 4 airbags til 8 eller 9 og fuld skrå sele også til det midterste bagsæde. Det kan godt være den nuværende får lov at hænge fast mere end 5 år, det tror jeg.

vh

Lyder fornuftigt, hvor mange km kørte du?

vh Baun
Lige omkring 90.000 så det var ikke så mange km, men truslen om over 5 år og over 100.000 km kunne gi et ham mere (og lysten til ny bil) fik mig ud i det
vh

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - baun - 12-08-2009

Jacob Jensen:
Det jeg mener FDM er bedst til i denne sammenhæng er udregninger/estimeringer på omkostninger ved at købe og køre bil. Sammenligninger mellem at købe ny og brugt - stor eller lille osv.

De fleste andre (især privatpersoner) har en tendens til at undlade visse omkostninger eller se for optimistisk på andre elementer!

Jeg har ikke set nogen gøre dette bedre end FDM - men som sagt, jeg vil gerne oplyses!

John:
90.000 km

Så var det jo næsten en ny bil du solgte! Men stadig en fornuftig handel så vidr jeg kan se!

vh Baun

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - hannover_dk - 12-08-2009

Baun Skrev:Jacob Jensen:
Det jeg mener FDM er bedst til i denne sammenhæng er udregninger/estimeringer på omkostninger ved at købe og køre bil. Sammenligninger mellem at købe ny og brugt - stor eller lille osv.

Jeg har ikke set nogen gøre dette bedre end FDM - men som sagt, jeg vil gerne oplyses!

John:
90.000 km

Så var det jo næsten en ny bil du solgte! Men stadig en fornuftig handel så vidr jeg kan se!

vh Baun
Jeg har også tillid til FDM på det område. Ja jeg kører ikke så meget - så 140 t sat til på 90.000 km giver jo 1,55 kr pr km + benzin, lad os sige 1 kr (nok lidt højt pr km) = ialt 2,5 per km + lidt vægt afgift må man vel ikke glemme + lidt service og forsikring men absolut ingen andre omk, så op mod 3,50 kr per km, og det er vel hvad det koster at køre i en sådan bil

Jeg ved ikke hvor meget mere den havde tabt hvis der havde stået 140.000 på tælleren, men jeg kan jo heller ikke bare køre rundt for at få km prisen ned Icon_e_smile
vh

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - jacob jensen - 13-08-2009

Virker FDM for dig Baun så go for it.

De udregninger kan laves lige så godt andre steder f.eks i et leasing selskab der er jo ikke
det store hokus pokus i det.

En ting kan jeg garantere dig FDM er IKKE total uafhængige der foregår et lobby arbejde
bag gardinet som man ikke drømmer om.

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - Fabritius - 13-08-2009

Jacob: Hvad er det for nogle nye regler omkring salg af brugtvogne du har nævnt et par gange?

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - baun - 13-08-2009

jacob jensen Skrev:Virker FDM for dig Baun så go for it.

De udregninger kan laves lige så godt andre steder f.eks i et leasing selskab der er jo ikke
det store hokus pokus i det.

En ting kan jeg garantere dig FDM er IKKE total uafhængige der foregår et lobby arbejde
bag gardinet som man ikke drømmer om.

Jo altså - vores lange debat viser jo at der er en del hokus pokus idet.

Dels at opsætte fornuftige kriterier, når man sammenligner. Sammenligner man fx. 2 biler som koster samme pris fx. 300 k - den ene ny og den anden 3 år gammel og med 90.000 km kørt (det vil så være en større/bedre bil end den nye) - dette giver et regnestykke.

Man kunne også sammenligne 2 ret - ellert helt, ens biler - den ene ny og den anden brugt som ovenfor. Den nye vil stadig koste 300 K men den brugte naturligvis være 100 K billigere - det giver et andet regnestykke.

Hvis Peter halse bruger den første metode - har han sikkert ret i at det er ligeså billigt at købe ny - og hvis jeg bruger den anden metode får jeg ret. Hopus Pokus! Og begge metoder kan vel siges at være "rigtige"

Der er også stor forskel på hvordan man regner på driftsøkonomi, afskrivning, forrentning og hvilken årrække man kører over (stor forskel på 3 og 5 år i en ny bil). Også hvor mange km årligt man lægger ind i modellen kan give stor forskel - og som sagt om man tager alle udgifter med!

Så det er netop hokus pokus. Og indtil nu har jeg ikke fundet nogen der gør det bedre end FDM.

Jeg er iøvrigt ikke medlem af FDM (men har været det fra tid til anden) og har heller ikke andre interesser i FDM.

Kunne du uddybe hvad FDM er afhængige af - altså udover medlemmerne?

vh Baun

Det er IKKE hokus pokus at regne ud hvad det koster at køre i en bil,det nemmeste
(og selvfølgelig dyreste) er at lease en den med alt dæk,service,glas ALT ,den pris er til at slå
op på få min.

Jeg har været med til at introducerer et helt nyt mærke på det danske
bilmarked,og har i den forbindelse oplevet noget af det som privat mand måske ikke oplever.

Vi kan sige det på den måde at nogle mærker herhjemme kan (og gør) lægge pres på bla. andre FDM hvis der står for meget godt om klassens nye dreng i bladet,ved at sige at de ikke fremtiden kan love et lige så godt samarbejde som før,det være sig med lån til prøvekørelser eller andet.

Jeg har oplevet noget af det sammen på dæksiden,men det er ikke noget jeg ønsker at kommer så meget nærmer ind på her fordi at det ret beset kan være ligemeget.

Men det foregår og det har ihverfald gjort at for mig er FDM ikke den hellige gral,selvom jeg
da også syntes de gør meget godt .

Firmaet får bladet og jeg læser det da men mere for at se hvad der sker i branchen. Icon_cool

Re: Hvordan ser jeres transportmiddel ud? - baun - 13-08-2009

jacob jensen Skrev:Det er IKKE hokus pokus at regne ud hvad det koster at køre i en bil,det nemmeste
(og selvfølgelig dyreste) er at lease en den med alt dæk,service,glas ALT ,den pris er til at slå
op på få min.

Selvfølgelig kan man lease en bil, men det har intet med det jeg taler om at gøre - ren udenomssnak!
Icon_mrgreen
vh Baun

Det bliver aldrig udenomsnak leasing af bil (også i den private sector) er fremtiden,det har
klart noget at gøre med regnestykket med HVAD koster det mig at køre i en bil med alle omkostninger regnet med.

Her vejer selve købet af bilen meget tung og det er den post man "sparer" ved leasing,
det er jo også i den post langt det største tab ligger.
(vil lige sige at jeg ingen personlige interesser har i et leasing selskab Icon_mrgreen )