Forgyldt urkasse
#1
Et af mine familie ure har en forgyldt urkasse. Det er fra omkring 1970. Det har aldrig været serviceret og går stadig fint. Man lader det nok rense på et tidspunkt for at forlænge levetiden på det. En sådan forgyldt kasse får noget patina på kanter og kronen. Er det normalt bare at lade det være en del af urets patina eller får nogen omforgyldt kassen eller måske glasblæst kassen så kassen optræder som en stålkasse?

Uret har stålbagkasse (skrue).

Det er et ganske ukendt mærke "Magnawatch" …..stavet som et helt ord (goggle vil gerne have det som "Magna Watch". Der står ikke hvor det er lavet (f.eks. Swiss made). Hvis nogen har oplysning om dette mærke hører jeg gerne. Prisen har været 3-400 kr. omkring 1970......så i den billige ende. Men siden det stadig går fint næsten 50 år efter uden service er værket vel ok (automatic med dato, 25 rubis, Incabloc).

Kan godt li' vintage look så hælder nok mest til at beholde den patina det har.
Svar
#2
Du skal nok ikke spekulere i at få kassen glaspustet. Det vil være usædvanligt at din kasse er stål på double men mere sandsynligt at det er double på messing/bronce også selv om det er med stål bagkasse. Du vil kunne se det hvis bagkassen åbnes-
P.N.
Svar
#3
Det er nok rigtigt at det ikke er stål. Et nyt glas og pæn læderrem vil pynte. På billeder ser vintage ure altid lidt værre ud......men det er dette (ca. 1970):

İmage

…...går glimrende efter næsten 50 år uden service.
Svar
#4
Det ser ikke ud til at glasset har revner så det kan forholdsvis nemt poleres. Kronen ser ud til at være ret slidt og er sandsynligvis ikke så tæt som den burde være men hvis uret har gået i 50 år uden service er det ikke vigtigt.
P.N.
Svar
#5
Polering skal nok gøres med elektrisk hjælp fra en poler maskine. Det har de nok hos urmagere. Kronen skiftes vist ofte ved service. Man kan kun stille dato ved at dreje og dreje.....og det er lidt besværligt pga. kronen er ret lille. Men man kan så være smart at lade uret stå stille indtil man havner på den rette dato og man så er klar over om den skifter næste gang den runder kl. 12 :-) ….mon ikke det er et "swiss made" urværk…….selvom det ikke står på?

Har også et lille dameur i samme mærke fra ca. samme årgang. Det går også fint. Det er i en 14k ur kasse. Interessen for så små ure er nok begrænset. I dag går de fleste kvinder med større ure......og jeg har ikke tænkt mig at gå med det :-)
Svar
#6
Indstilling af dato kan også gøres ved at stille viserne frem og tilbage mellem 20.30 - 00.00. Polering af glasset skal ikke gøres med maskine, du risikerer at glasset smelter. Finkornet vandslibepapir i forskellige kornstørrelser (K400-K1200-K2000) afsluttende med "BRASSO" (pudsemiddel til messing) Brasso købes i de fleste supermarkeder. En ny krone vil gøre det meget nemmere at dreje viserne.
P.N.
Svar
#7
Ja, der skal nok noget groft til at tage de dybe ridser. Men glasset skal vel ud så man ikke kommer til at slibe på selve kassen. Har noget Acrylglas Polier & Repair Paste til et andet projekt. Det kunne nok bruges til den sidste finish. Ellers har jeg Autosol som nok er lidt grovere end "BRASSO". Teknikken med at dreje frem og tilbage for at stille dato har jeg ikke tænkt på. Så det du mente med at kronen er slidt var at rillerne er blevet afrundet så man ikke får så godt fat. Den har jo også været forgyldt så det passer nok meget godt med den er lavet af et blødere materiale end stål.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)