Hvad er dette for et lomme-ur?
#1
Hej.

Jeg har arvet dette ur, som går helt tilbage til min farfars tid.

Historien bag er at han fik det i betaling (sammen med er bornholmer ur) for er stykke arbejde ham havde lavet, som der ikke var råd til at betale for.

Uret er fra Haderslev, en tidligere ursmed herfra.

Problemet er, af uret ikke kan trækkes op mere, og ingen ursmede i Haderslev har kunne skaffe den fjeder(?) som skal bruges.. efter halvandet år(!!) ..

Men hvad er dette for et ur? Er der evt en ursmed i Danmark som er mere kompetente? :)

İmageİmageİmageİmageİmageİmageİmageİmage
Håber billederne kan bruges :)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Svar
#2
Hvis ikke det har været muligt at skaffe en fjeder vil jeg mene at vedkommende er mere smed end urmager eller måske snarere ingen af delene. Er det et spørgsmål om en gangfjeder bør en hvilken som helst urmager kunne klare det inden for få dage. Hvis den inderste kapsel var åbnet så værket kom til syne var det noget nemmere at fortælle noget om uret men umiddelbart vil jeg tro det er et cylinderværk fra omkring århundredskiftet 18/19 hvor glasrand og yderste bagkasse er sterlingsølv (ca.) Det var meget almindeligt at urmagere fik leveret både lommeure og senere armbåndsure med eget firmanavn som dog ikke betød at de selv havde stået for produktionen.
P.N.
Svar
#3
Hej zzup.
For jeg kan sige noget præcist om dit ur var det jo nemmest at jeg fik det hænderne, dog det Per har skrevet om uret er nok ikke helt forkert. Det er sikkert et cylinder-ur.
Umiddelbart vil jeg mene at det kommer fra Jørgen Clausen Jensen, født Flovt 30. 4. 1860, død Haderslev 15. 1. 1932. Søn af urmager Jens Jensen i Flovt og Marie Lene Rudbeck. Gift i Haderslev 14. 3. 1884 med Ingeborg Marie Petersen. Lært i Flovt, Øsby hos faderen. Svend i Flensborg og i Haderslev. Etableret i Haderslev 12. 9. 1882 Lavgade 2 som urmager og guldsmed. Forretningen overtaget af søn 12. 9. 1920.
Hans gamle skære- og delemaskine har Den Gamle By i Århus, om den er udstillet ved jeg ikke.
Umiddelbart er det hvad jeg har kunnet finde ud af omkring urmager J. C. Jensen, Haderslev. Icon_smil
Mvh
Urmager Lars, Rødding
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#4
Tak for jeres svar - er der måske mulighed for at en af jer kunne tage et kig på det? - nu ved jeg ikke hvor i er fra, men jeg bor i Kolding..


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Svar
#5
Hej zzup.
Icon_drool  Icon_drool  Icon_drool
Prøv og læs.
Mvh
Urmager Lars, Rødding.
Okay post nr 6630
Skriv en PB med din adr, jeg er ofte i Kolding, og tlf nr.
Så finder vi ud af at mødes.
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)