Afstemning: Hvordan ønsker du fremtidens urforum.dk?
Denne afstemning er lukket.
Bør person kritiske indlæg accepteres, JA
47.50%
19 47.50%
Bør person kritiske indlæg accepteres, NEJ
52.50%
21 52.50%
Total 40 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

Hvordan ønsker du fremtidens urforum.dk?
#11
Jeg synes, at det er svært at stemme, da det ikke er helt klart for mig hvad et "personkritisk" indlæg er. Som forummedlem i nu godt et år, har jeg befundet mig godt. Hvis jeg har haft et konkret problen, er der blevet svaret hurtigt på det og jeg er blevet godt oplyst og underholdt af læsning generelt.
Problemet med "at holde tråden" har jeg aldrig været bevidst om. Jeg har nok regnet med at det netop er en tråds karakter, at den til tider "trævler" og så på et tidspunkt "ikke er længere".
#12
Hvis der er et medlem, som skriver, at jeg må være både dum og naiv, hvis jeg mener mit foregående indlæg, så vil jeg betegne det som "personkritisk" - i et ord!
#13
Jeg ville ikke have svaret på den....via PB Icon_e_wink
#14
Min holdning er, at dette forum generelt trænger til en opdatering - det gælder alt fra formål, form, og teknik.

Hvad angår "personkritiske indlæg", så har den seneste generation af fora mig bekendt en udmærket "Anmeld denne bruger"-funktion, hvor andre brugere kan anmelde en given person, for at lave upassende indlæg. Det kan vist kombineres med automatisk frys af en bruger i x timer/dage, hvis der kommer flere af disse anmeldelser.
Herudover kan der stilles krav ved registreringen, som også ville minimere den tid som Moderatorer bruger på at udelukke spammere.

På den måde er der flere om at vurdere om en given person skal udelukkes/'i karantæne', og moderator behøver ikke at agere dommer hver gang.

I samme ombæring bør man vurdere sammenhængen med Urdebatten.dk, og den tråd som kører derinde: 2 verdenener.
#15
khbk Skrev:Jeg synes, at det er svært at stemme, da det ikke er helt klart for mig hvad et "personkritisk" indlæg er. Som forummedlem i nu godt et år, har jeg befundet mig godt. Hvis jeg har haft et konkret problen, er der blevet svaret hurtigt på det og jeg er blevet godt oplyst og underholdt af læsning generelt.
Problemet med "at holde tråden" har jeg aldrig været bevidst om. Jeg har nok regnet med at det netop er en tråds karakter, at den til tider "trævler" og så på et tidspunkt "ikke er længere".

Enig, sådan har jeg også opfattet det hidtil. det er lidt nyt for mig at andre har en anden opfattelse og måske ejerfornemmelse af tråde de starter. det vil jeg gerne respektere, men jeg skal jo lige vide det først.

Derfor igen. hvis nogen helst er fri for mine input i Deres tråde er det blot at sende en PB. No problem. Det er da nok bedre at sende den til mig end andre i hvert fald Icon_rolleyes

vh Baun
#16
Jeg synes, forum er et dejligt og hyggeligt sted med en ualmindelig stor viden - også delt ud på flere personer, som virkelig kan få en debat i gang om en lille dims, som de ikke er enige om. Det højner niveauet hos os andre mere almindelige dødelige.
Og jeg er aldeles enig med side-ejer. Har før kontaktet en moderator, fordi jeg fandt en ny brugers tilgang til diverse emner under al kritik. Hvis man ikke kan bidrage med noget positivt, kan man jo bare holde sig væk. Konstruktiv kritik har vist aldrig væltet nogen af pinden.
Min holdning er, at nye brugere, der ikke kan finde ud af almindelig pli, bare skal ud uden yderligere. "Gamle" brugere, der måske går over stregen, kan nøjes med en venlig henstilling fra en moderator.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
#17
Bjarne Skrev:Urforum er gratis for alle brugere, det vil sige personligt betaler jeg et beløb årligt svarende til 14 dages ferie sydpå med alt betalt for min kone og jeg, men det betaler jeg gerne for at holde mit ord til Jan og for at kunne holde urforum.dk kørende som et hyggeligt fristed for alle os urtosser nu og forhåbenligt mange år fremover.

Du glemmer så bare og nævne det faktum at vintageure.dk har en overordentlig velbesøgt salgsside, hvor det ikke ligefrem er gratis og annoncere. Dertil kommer indtægter fra banerreklamer fra de forskellige firmaer der annoncere på vintageure.dk - Jeg gætter på det samlet set er en ganske god forretning at drive vintageure.dk og det dertilhørende urforum.
#18
Jeg synes egentlig ikke, at man kan stemme sort / hvid på dette spørgsmål, som afstemningen fordrer !

Hvad én person opfatter som personkritisk, kan af en anden opfattes som "konstruktiv omend håndfast" kritik. Det afhænger af mange faktorer, herunder personlige sym- og antipatier, kritikkens indhold og årsag, baggrunden, sprogbruget, omstændighederne og hvordan den enkelte person subjektivt vælger at opfatte den.

Vi har nok alle forskellige tærskler for, hvornår vi føler, at et indlæg går over stregen - det ses jo også ud af antallet af debatindlæg, som det genererer, når en moderator i sjældne tilfælde føler sig nødsaget til at skride ind.

Man kan diskutere frem og tilbage hvilke praktiske foranstaltninger, der kan dæmme op for evt. problemer med sådanne indlæg. Jeg har været på fora, hvor man "optjener point", hver gang en moderator føler, at man har overskredet de normer, der er fastsat for stedet - og hvis man så når et vist antal point, bliver der skredet ind overfor medlemmets mulighed for at skrive, vedkommendes medlemsstatus eller andre tiltag.

Andre fora, har en funktion, hvor medlemmer kan "anmelde" et indlæg eller ligefrem give positive eller negative "point" - altså en variant af ovenstående, hvor det blot er andre medlemmer, der udøver moderatorens funktion.

Jeg skal afholde mig fra, at spekulere i, hvad der kunne fungere - for egentlig synes jeg ikke problemet er så stort her på forum. Og når det så en gang imellem opstår, så synes jeg at moderatorerne generelt klarer det fint. Selvfølgelig kan man diskutere om en evt. sletning af et indlæg, måske i første omgang skulle være forsøgt imødegået med en PB. Men man skal huske på, at desto længere et problematisk indlæg får lov at blive stående, desto større risiko er der for, at den pågældende tråd løber løbsk og det ender i en måske ubehagelig diskussion.

Generelt synes jeg, at personkritiske indlæg bør være tilladt, når det sker på en rimelig måde - hvor man måske i højere grad går efter bolden, end efter manden. Hvis man mener, at et andet medlem er "dum, grim eller latterlig", for nu at bruge eksempler uden baggrund i nogen aktuel tråd, så mener jeg, at sådanne tilkendegivelser hører hjemme i PB-form............ for hvorfor skal vi andre egentlig belemres med folks personlige antipatier.

Men hvis personkritiske indlæg skal være tilladte, så må man samtidig acceptere, at de vil have moderatorernes interesse og bærer en større risiko for indgriben, end neutrale indlæg - og så i øvrigt overlade diskussionen om rimeligheden af moderatorernes handlinger til de involverede personer............ og helst i form af PB end i en tråd, hvor det egentlig i bedste fald ikke har anden effekt, end at sprede dårlig stemning !!

Men jeg erkender, at balancegangen kan være svær - jeg vil nødig varetage moderatorfunktionen og jeg tror, at de der er kritiske overfor funktionens udførelse, heller nødigt vil gøre det samme !!

Men afslutningsvis vil jeg lægge mig lidt op af Claus_K´s indlæg tidligere i tråden - måske burde man, i konsekvens af urdebatten.dk´s opståen, kigge lidt indad og se, om der var nogle ting, der burde opdateres eller ændres........... i stedet for blot at lukke øjnene. Ikke, at jeg synes, at urdebatten.dk er så meget anderledes - ja, det er vel i bund og grund blot en klon af dette site. Men alligevel..................... men det er dog alligevel lidt tankevækkende at se, at nogle af de personer, der havde det svært herinde pga. deres form og nu er på urdebatten.dk, gør sig synligt umage for ikke at gå over stregen dér. Jeg vælger dog at tolke det sympatisk Icon_e_smile

Hvad Bjarne har af udgifter eller ej på at drive sitet, er jeg komplet ligeglad med - og hvis jeg mener, at det er for dyrt, at annoncere på vintageure, så er der andre steder at annoncere i stedet for, eller man kan gå på dba eller "bugten". Det er i sidste ende sælgers eget valg !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
#19
DonWerner Skrev:
Bjarne Skrev:Urforum er gratis for alle brugere, det vil sige personligt betaler jeg et beløb årligt svarende til 14 dages ferie sydpå med alt betalt for min kone og jeg, men det betaler jeg gerne for at holde mit ord til Jan og for at kunne holde urforum.dk kørende som et hyggeligt fristed for alle os urtosser nu og forhåbenligt mange år fremover.

Du glemmer så bare og nævne det faktum at vintageure.dk har en overordentlig velbesøgt salgsside, hvor det ikke ligefrem er gratis og annoncere. Dertil kommer indtægter fra banerreklamer fra de forskellige firmaer der annoncere på vintageure.dk - Jeg gætter på det samlet set er en ganske god forretning at drive vintageure.dk og det dertilhørende urforum.

Men de to sider kan vel godt leve uden hinanden? Tror ikke at vintageure.dk vil blive mindre besøgt, hvis urforum.dk ikke eksisterede, så derfor kan man vel godt se omkostninger ved at drive urforum.dk som en helt selvstændig omkostning?

Nuvel - det er jo ikke økonomi/hvor "god" en forretning det er at køre urforum.dk der er det primære i denne tråd, men mere tonen på sitet og tiltaleform mellem forskellige brugere, der er emnet.

Jeg foretrækker et forum, hvor man åbent og frit kan ytre sine meninger og holdninger - så længe man holder fokus på bolden og ikke manden (m/k)! Vi er alle forskellige og brænder for forskellige ting - det en ser som et unikum ser andre som en almindelig brugsgenstand, det en tredje vurderer som det bedste mærke er der en fjerde, der aldrig kunne drømme om at købe, en femte vil have ure over 45mm og en sjette.... Man kan jo blive ved i en uendelighed - og heldigvis for det, for det er jo lige præcis alle de forskelligheder, som er med til at udvide min horisont og åbne mine øjne for andre muligheder og/eller aspekter.

Som person er jeg på ingen måde tyndhudet, og andre kan ytre sig om mig, som de nu engang måtte have lyst til, men alligevel undrer det mig altid, når fokus i enkelte tråde alligevel bliver rettet mod manden (m/k) i stedet for bolden, hvor man i stedet bare kunne have ignoreret modparten, "anmeldt" vedkommende til en af moderatorerne eller slet og ret skrevet en PB til vedkommende. Måske det bare hænger mere sammen med min personlighed, at jeg også i det virkelige liv ville trække en person til side, såfremt vedkommende havde "fornærmet mig", og på en stille og rolig facon sige, at dette syntes jeg ikke var i orden. Jeg ville aldrig kunne finde på at stille på op på Rådhuspladsen med en megafon og råbe ud til alle, at den og den person er en snæversynet ignorant med en mentalkapacitet på størrelse med vandmand. Men det er jo så let på et forum at tage den slags meningsudvekslinger i al offentlighed - og på ingen måde unikt for et urforum (har set samme problematik på stort set alle andre interessefora, som jeg har frekventeret). Det er i bund og grund nok bare et udtryk for PASSION blandt de brugere, som er på de pågældende fora - og det er jo også på grund af deres passion, at jeg bruger tid på disse fora, så jeg selv kan blive klogere og få et bredere syn på dette og hint (og blive irettesat når man tror man er lidt for smart Icon_e_wink).

Helt overordnet og generelt synes jeg dog ikke der er et egentligt problem med tonen blandt brugere, så man skal nok heller ikke blæse tingene ud af proportion - nogen gange vil der være en lidt større hyppighed, hvor en spade bliver kaldt for en stor spade, men langt hen af vejen vil det (med moderatorernes diskrete hjælp) gå i sig selv igen.
MVH Jesper
#20
pbr Skrev:Hvad Bjarne har af udgifter eller ej på at drive sitet, er jeg komplet ligeglad med - og hvis jeg mener, at det er for dyrt, at annoncere på vintageure, så er der andre steder at annoncere i stedet for, eller man kan gå på dba eller "bugten". Det er i sidste ende sælgers eget valg !

Fuldstændig enig, men inden folk begynder og få helt ondt af manden, fordi han har omkostninger til driften af sitet, synes jeg det var på sin plads og nuancere billedet lidt.




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)