Nybagt ejer af Speedmaster professional - alder ?
Nu har vi jo lige vurderet på en 145.012 i perfekt stand - og sat den til 25 K...

Jeg tror ikke på at en 105.012 i samme stand kan koste mere. Jeg har i hvert fald tilgode at se det! Icon_e_confused

med 105.003 - med lige horn kan det godt forholde sig anderledes. Dem har jeg ikke kigget så meget efter.

vh Baun
Svar
Du kan ha ret. Ebays statistikker over solgte ure lægger samme gennemsnit for 145.012 og 105.012 - nemlig 2.400 Euro over ganske mange ure (og jeg dermed ikke bare top stand) (mine sammenlægninger og delinger fra ebay.de og .com.

Derimod ligger pre-pro 105.003 med et klart højere gennemsnit på 3.600 Euro -

Begge dele set over ret mange ure.

Selv denne - ikke topstand krans mildest talt - 105.003 røg for 4.999 $ eller tæt på de 25.000 kr og den er ikke et særfald
İmage
hvis 105.003 statistisk ligger højere end 105.012 så må det jo ligge i pre pro.
Jeg TROR 105.003 ligger en del over 105.012 som jeg troede lå lidt over 145.012 grundet sjældenhed, men det sidste kan være forkert

Eneste pre pro jeg lige kan finde herhjemme - er langt over de 25 (på 37 t) - men den synes jeg også virker dyr - men den er jo altså helt ny serviceret hos Omega og beskrevet som NOS fra topsælger Bjarne.
Salg - 897 - Omega Speedmaster Pre-moon 1965 - som NOS
Omega Speedmaster Pre-moon fra 1965, Cal. 321 værk, Uret blev brugt de første år efter køb men blev på et tidspunkt lagt i en skrivebordsskuffe hvor det har tilbragt rigtigt mange år, i juli måned 2008 blev uret taget frem af sine gemmer og blev sendt til Omega hvor uret blev serviceret og mange dele skiftet ud, se billeder.

Uret kom retur fra Omega ultimo februar i år og sælges nu med fabriksgaranti indtil 25. februar 2011, urets stand er nær NOS, dog med brugsspor på den originale lænke som er monteret på uret, en virkelig sjældenhed.
Producent: Omega
Model: Speedmaster
Årgang: 1965
Pris DKK : 36.995,- Currency Converter
Garanti: ja
Stand: Meget fin stand, så godt som nyt
Sælges af :

MyWatch.dk

[url]"http://www.MyWatch.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.MyWatch.dk[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Den "anden side" har 145.012 til 18 og 20 t (den sidste på orignal lænke men forkert stor sekund) og 105.003 på læder til 25 med bleget krans.
Nå det må vist være et lidt for lille statistisk underlag.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg støtter om om dine priser John. Pre-Pros er noget dyrere end Pro´erne. Nok ikke helt skævt med de ca. 1000 euros forskel. Du finder ikke et flot 105.003 for under 25 k. I så fald er det billigt. Bjarne er urhandler og giver garanti og sikkerhed. Derfor koster urene måske en tusse eller to mere hos ham end på det mere tvivlsomme privatmarked. Ca. 35 k for et flot nyserviceret 105.003 er ganske fair. Husk på at jo dyrere modellen generelt er jo større prisforskelle vil vi opleve på baldret vs. NOS eksemplarer. I samlerkredse er "condition everything" og folk er villige til at smide meget ekstra for flotte eksemplarer.

/Mads
Svar
Her er jeg så aldeles uenig med dig Mads.
Begreberne "NOS" og "condition is everything" har intet at gøre i sammenhæng med vintage ure der har fået udskiftet urskiven til en ny. Et vintage ur der skal trække top dollar og som defineres som NOS er 100% originalt som da det forlod fabrikken. Sådan er det i min bog. Alt andet er at rode rundt med begreberne og prisen er i den sammenhæng bestemt ikke fair Icon_e_surprised
Så den god Bjarne væk med NOS.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Blander vi ikke tingene her.

Det jeg siger er at en 145.012 og en 105.012 (ikke 105.003 det er jo en ganske anden model)selvom navnet ligner 105.012) - er stor set samme pris - altså pre moon modeller med snoede horn. Samme stand - samme pris.

De tidligere modeller, med lige horn, har jeg ikke studeret, men det er da sansynligt at de holder bedre priser alt andet lige - men jeg tror nu ikke det er så forfærdelig meget hvis man tager 105.003 - måske 500€.

Når det så er sagt vil der jo være ganske stor variation inden for hver model/kategori, som følge af stand og evt medfølgende box og papir. Og som Mads siger, betyder det i kroner selvfølgelig mere for "dyre modeller" end for "lidt mindre dyre modeller". Det betvivler vist ingen.

NOS betyder at uret er "som det stod i butikken" - eller på lageret. Altså et ur som aldrig har været serviseret og alt er som da det forlod fabrikken.

Men som altid findes der vel et "smuthul" - "Uret er i NOS stand".... og her kan nogen (måske fejlagtigt) bare sige at uret er i samme stand som hvis det havde været NOS. Spil om ord?

I sidste eksempel ville MINT dække bedre

Vh Baun
Svar
Jo der er tydelig prisforskel på de to proff 105.012 og 145.012 imod pre-pro 103.005 - noget der ligner mindst 700-1000 Euro set over mange handler på buygten, men ikke samme tydelighed mellem 105.012 og 145.012, så der spiller den, helt klart større sjældenhed af 105.012 åbenbart, og for mig mærkeligt, ikke tydeligt ind. Der er dog lidt for få - ikke sammenlignelige handler i 105.012 til at det kan siges med sikkerhed. Jeg holder lidt mere øje fremover. Personligt gav jeg mere for en 105.012 end for en 145.012 grundet sjældenhed (hvis stand var identisk)

OG - Jo - hvis skiven er nyskiftet er den naturligvis ikke NOS. Jeg havde ikke set at den var skiftet, det tror jeg heller ikke Mads har.
Den er tydeligvis skiftet, den gamle ligger blandt de returnerede dele, og den nye er hvid i markeringer (og visere), og når man ser hvor banget den skiftede krans er, så må uret har haft et alvorligt pudsningsbehov, så som NOS synes jeg heller ikke man kan kalde den så (læste beskrivelsen som fanden læser biblen i første omgang). Den ville jeg ikke give så meget for så.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg tager Bjarnes pris som et udtryk for at Bjarne - og måske en del andre - faktisk mener at mange af de gamle Speedyer er undervurderede.

Sammenligner man urene, historien osv. med Rolex burde de måske kunne trække højere priser - og nogen skal jo starte med at forlange lidt mere.

Ligesom der er købere til rød sub, som sikkert ikke har stort kendskab til Rolex Vintage, men blot ved at det er meget efterspurgt, er der formentlig også købere til Speedy Pre moon og pre prof (tvivler på at denne type købere ved der er forskel).

Den type købere ved at kammeraten gav 30 k for en speedy med grimme visere (de var smukt patinerede og sad på en pre prof.) - og nu får han tilbudt en med smukke visere til 28 K (en pre moon med fornyede visere) - og betragter det som et godt køb!

Jeg har ofte solgt ure til folk som overhovedet ikke intereserer sig for om kassen er poleret, bare den er flot som ny. Jeg snyder ikke folk for prisen er sat efter standen, men de fleste købere kan ikke vurdere forskellen på en NOS Seamaster 30 og en smukt istandsat som er magen til.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg tager Bjarnes pris som et udtryk for at Bjarne - og måske en del andre - faktisk mener at mange af de gamle Speedyer er undervurderede.

Sammenligner man urene, historien osv. med Rolex burde de måske kunne trække højere priser - og nogen skal jo starte med at forlange lidt mere.
vh Baun
Jeg kunne ikke være mere enig. De sjældnere modeller i speedmaster 321 burde kunne trække højere priser, og jeg tror også det kommer (jeg som ellers ikke vil forudsige priser og stadigt ikke ser selv 321 som investering men som hobby Icon_redface )
Icon_e_biggrin
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg kan ikke se de skulle være undervurderede. Måske når vi taler value for money men det er for længst trådt ud af kraft når vi taler vintage. Der findes næppe et ur der er mere eksponeret end Speedmasteren. Ikke engang den glade periode før finanskrisen eller Omegamania hypen fik trukket priserne voldsomt op. Jeg tror prislejet er meget vanskeligt at rokke ved.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Her er jeg så aldeles uenig med dig Mads.
Begreberne "NOS" og "condition is everything" har intet at gøre i sammenhæng med vintage ure der har fået udskiftet urskiven til en ny. Et vintage ur der skal trække top dollar og som defineres som NOS er 100% originalt som da det forlod fabrikken. Sådan er det i min bog. Alt andet er at rode rundt med begreberne og prisen er i den sammenhæng bestemt ikke fair Icon_e_surprised
Så den god Bjarne væk med NOS.
Mvh
Klaus

Så har du misforstået mig Klaus. Det var KUN prisen på Bjarnes ur, som jeg mener er ok, da uret er nyserviceret fra Omega. I min verden er et sådan ur ikke NOS med mindre ALLE dele er oprindelige, og Omega servicet kun er en rensning og smøring af værket. Et NOS 105.003 fås ikke for 35 k.

Et ur med replacement dele vil aldrig være NOS i min verden... Hermed rettet såfremt nogen har misforstået min mening!!! Jeg mener dog godt at der kan være ydet service på et NOS ur, som dog maksimalt må være for at holde urets stand ved lige. Et 50 år gammelt NOS ur hvor værket ikke har gået og ikke er vedligeholdt kan jo være ugangbart Icon_e_sad Har det bare de mindste fysiske brugsspor ryger det ned i MINT klassen.

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)