Vidste I det?
Hvor er jeg dog glad for at have startet denne "skøre" tråd.

Hvilken kildeangivelse ville I acceptere som den korrekte ift. teorierne.?
Producenten selv? (OMEGA).?
Icon_+1
Svar
KlausM Skrev:Hej Loncar.

Jeg tror ikke på jeres telefon teori.
For det første bruge man start intervaller på 5 og 3 minutter i sejlsport og for det andet nægter jeg at tro der er lavet en KTAS eller P&T edition af skiven.

Nej spøg til siden. Disse intervaller bruges ihvertfald til sejlsport og findes på et hav af kronografer.

Mvh
Klaus

Tja - det er næppe KTAS eler P&T - men de store europæiske og us telefonsalskaber. For faktum er at man takserede pr. påbegyndt 3 min. Det er der ingen tvivl om - det du betvivler er mere om man påførte det på chronoerne!

Sejlsport anvnender andre intervaller -(jeg er landkrabbe - men alligevel).
Icon_+1
Svar
Zeniths nyere og meget farvede flyver flyback har også disse markeringer så denne med telefonen...hmmm
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Calibre 33.3 CHRO T1, 1948.
"Two independant pushers with the reset at 4 o'clock. Black tachymetric scale from 700 to 60 km/h, red pulsometrc scale graduated for 15 beats. At three o'clock: 30 min counter with indexes for calculating telephone charges.(*)"

Nedenunder *: Telephone charges were at the time billed in 3-minute intervals.

Kilde: Omega - a journey through time - af: Marco Richon, side 532 i nederste ventre hjørne af siden.
Marco Richon - Curator of the Omega Museum.

Er det ok?
Icon_+1
Svar
Loncar Skrev:Calibre 33.3 CHRO T1, 1948.
"Two independant pushers with the reset at 4 o'clock. Black tachymetric scale from 700 to 60 km/h, red pulsometrc scale graduated for 15 beats. At three o'clock: 30 min counter with indexes for calculating telephone charges.(*)"
Kilde: Omega - a journey through time - af: Marco Richon, side 532 i nederste ventre hjørne af siden.
........ Er det ok?
Bingo - Godkendt Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Logisk forklaring generelt set: Nej.
I relation til cal 33.3: Sikkert.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Hej!
I kronografbiblen af Lang/Meis (Chronographen Armbanduhren Die zeit zum anhalten) nævnes på side 25, at stregerne ved 3, 6 og 9 på kronominutskiven er en særlig markering til brug for folk som telefonerede (specielt til udlandet), da prisen steg for hvert 3 minut.
Jeg tror den er den er god nok med telefon-teorien.

Der findes også en telemeterskala, men den bruges til afstandsbedømmelse
Hilsen Jan
İmage
İmage
Svar
Loncar Skrev:Calibre 33.3 CHRO T1, 1948.

Er det ok?
Ja - ikke så overraskende rækker det fint for mig, for det er sådan jeg altid har måtte læse om det - og Marco R er jo ekspert på området, så den køber jeg helt.
Som du er inde på i anden tråd, sejlsport anvender mig bekendt ikke 3, 6 og 9 min til ngoet
Selv da Zenith kom med deres flyback var telefon boxe og dermed 3, 6 og 9 min som afregning jo ikke gået helt af mode. Jeg fik min første mobil telefon omkring 1992 og da var de ret nye (og store ala mursten med antenne), og der var masser af telefonboxe går jeg ud fra.
Hvor meget det blev anvendt er vel en anden sag, som telemetre og tachymetre vel nok så meget en "gig" som skulle med for at fuldende billedet Icon_e_smile
vh

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det der så undrer er at både Omega og Zenith inden for de sidste ca. 5 år stadig har anvendt disse markeringer.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Det der så undrer er at både Omega og Zenith inden for de sidste ca. 5 år stadig har anvendt disse markeringer.
Mvh
Klaus
Ja lige som tachymeter og telemeter. Der er vel ikke mange som måler afstanden til fjendtligt beskydning, eller torden, eller ser om bilen kører 100 km i timen over en km, nu hvar navigatoren og andet har erstattet det, jeg tror det er tradition, sådan skal det se ud.
Hvad er det i sejlsport der anvender 3,6 og 9 Min? Hvis der er noget, så kan det jo begge dele og så kan det jo så OGSÅ være en forklaring, men på de gamle var det telefon vil jeg fastholde.
Kan du noget i sejlsport som anvender 3, 6 og 9 min?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)