Er det godt for værket?
peter Skrev:Hej

Man kan med Hackfunktionen få uret til at stoppe og lade fjederen være spændt, men det er absolut noget jeg kun ville gøre i meget kort tid, hvis du ikke bruger dit ur i længere tid, skal du bare lade det ligge og trække det op når du skal bruge det igen, iøvrigt hedder Hackfunktionen på dansk sekundstop.

MVH Peter

Hvad er din begrundelse for at ville lade uret ligge og løbe ud, og så trække det op igen, når man skal bruge det?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
lex Skrev:Jeg har et sørgsmål ang. mekaniske ure. Jeg har fået samlet mig 3 ure sammen nu med automatic. Som I alle ved holder de jo op med at gå når de har lagt i skuffen en dags tid eller to.

Kan man - når man lægger det fra sig - trække kronen ud så uret kun skal stilles når man tager det frem igen?

Eller har værket ikke godt af at ligge og være "spændt" uden det går?

Du har nu fået svaret af de andre, men hvorfor køber du ikke a
watchwinder ?

VH

Nick
Urinteresseret i 25 år.
Svar
Tak for alle jeres svar.

Jeg tror jeg bare lader urene ligge i skuffen og stiller/trækker dem op når jeg skal bruge dem. Det lyder til at være den letteste løsning.

Grunden til jeg ikke vil have en watchwinder er at - i mon verden - hvis du ike bruger dit ur i en længere periode (for at overdrive så lad os sige 10 år. Ved godt man ikke lader uret sidde i i 10 år uden at bruge det.) Så får uret jo 10 års slitage uden jeg har brugt det, og det syntes jeg er unødvendigt.

Men som sagt takker jeg for svarene, og tror jeg trækker dem op når de kommer frem igen.

Godt nytår til alle der har svaret og til alle der har fulgt med i denne tråd.
/Lex

Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
Svar
Hej

Stort set de fleste af de ursamlere jeg kender har ikke windere til alle deres ure, hvis jeg selv skulle have windere til alle mine ure skulle jeg have en meget stor winder. Icon_e_smile

MVH Peter
Svar
lex Skrev:Tak for alle jeres svar.

Jeg tror jeg bare lader urene ligge i skuffen og stiller/trækker dem op når jeg skal bruge dem. Det lyder til at være den letteste løsning.

Grunden til jeg ikke vil have en watchwinder er at - i mon verden - hvis du ike bruger dit ur i en længere periode (for at overdrive så lad os sige 10 år. Ved godt man ikke lader uret sidde i i 10 år uden at bruge det.) Så får uret jo 10 års slitage uden jeg har brugt det, og det syntes jeg er unødvendigt.

Men som sagt takker jeg for svarene, og tror jeg trækker dem op når de kommer frem igen.

Godt nytår til alle der har svaret og til alle der har fulgt med i denne tråd.

I lige måde. Icon_razz

VH

Nick
Urinteresseret i 25 år.
Svar
interessant emne, meget interessant emne faktisk. jeg undrede mig nemlig over, da jeg for et par måneder tilbage gik montres-de-jour-la-strøget, ja pardon moi french, men jeg bemærkede såmend at samtlige ure i(en af lund´erne (intet med Føroyar at gøre), dem der forhandler PP, klarlund??) deres udstillingsvindue havde kronen i tidstillingsposition, både mekanisk og quartz. muligvis en sammenhæng?
Svar
makita Skrev:jeg bemærkede såmend at samtlige ure i(en af lund´erne (intet med Føroyar at gøre), dem der forhandler PP, klarlund??) deres udstillingsvindue havde kronen i tidstillingsposition, både mekanisk og quartz. muligvis en sammenhæng?

Sikkert (bien sûre Icon_e_smile ), men næppe ud fra et ønske om at beskytte uret (mod støv eller slid) - men nok ud fra at så er det bare et klik og whupti, den går når vi kunderne lige vil se det - og ikke går i stå lige 2 min efter de har lagt uret på bordet, fordi automatikken ikke fik sving nok fra vindue til bord - med nye forklaringsbehov?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg opbevarer mine ure i dertil indrettede kasser - 12 i hver.

Det er let at hente dem i boxen - og man åbener bare kasserne - så er urene udstillet.

Jeg har 2 windere, som jeg bruger til 2 ting:

Når jeg har købt et "nyt" automatisk ur eller fået et retur fra urmager skal det jo lige checkes - og da jeg ofte har flere - og hele tiden skifter placerer jeg dem i winderen ind imellem, så jeg kan holde dem gående i et par uger. Det betyder også at jeg kan afslutte med at måle gangreserven!

Den anden ting jeg bruger winder til er som "udstilling" - jeg synes det er flot med sådan en lakeret snurrebasse - og den bringer helt automatisk "novicer" ind på at snakken om mekaniske/automatiske ure.....

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)