|
Er det godt for værket? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Er det godt for værket? (/showthread.php?tid=67853) Sider:
1
2
|
Er det godt for værket? - lex - 26-12-2007 Jeg har et sørgsmål ang. mekaniske ure. Jeg har fået samlet mig 3 ure sammen nu med automatic. Som I alle ved holder de jo op med at gå når de har lagt i skuffen en dags tid eller to. Kan man - når man lægger det fra sig - trække kronen ud så uret kun skal stilles når man tager det frem igen? Eller har værket ikke godt af at ligge og være "spændt" uden det går? Re: Er det godt for værket? - Stefan Garvig - 26-12-2007 lex Skrev:Jeg har et sørgsmål ang. mekaniske ure. Jeg har fået samlet mig 3 ure sammen nu med automatic. Som I alle ved holder de jo op med at gå når de har lagt i skuffen en dags tid eller to. En løsning kunne være, at du trækker uret op, når du alligevel har kronen trukket ud. Eller ryster lidt med uret på dit håndled og således trækker uret lidt op. Om det er skadeligt for uret at være trukket op, når det ligger i hvile? Tjah, umiddelbart vil jeg tro, at en mekanisk konstruktion har bedst af at være ubelastet ved længere tids opbevaring. Lligesom man altid skal huske at lade en skruestik være uspændt, når man er færdig med at bruge dem. Men et ur, som bruges til daglig, vil jo have en vis spænding i fjederen hele tiden, så man kan sige, at uret er beregnet til have en vis spænding i fjederen. Vi må nok høre, hvad en professionel urmager siger til dit spørgsmål. Venligst Stefan Garvig ?? - Loncar - 26-12-2007 Hej ikke for at blande mig - men mere for at blive klogere; men et automatik ur går da ikke i stå fordi kronen trækkes ud? det er mig bekendt kun batteriure? mine omegaer aut. går fint optrukne med kronen ude... hilsen d.loncar Hacking - jk_phpbb3_import15746 - 26-12-2007 Mange mekaniske ure har hacking (sekundstop). Jeg vil mene, at de fleste moderne værker har det. Urmagerne herinde må fortælle os, om det er fornuftigt at bruge funktionen i lange perioder. JK - RunesS_phpbb3_import15750 - 26-12-2007 Det er da i hvert fald ikke fornuftigt i forhold til fremmedlegmer som støv og snavs, det åbner jo for at de kan komme direkte ind. Optrækakslen er også mere udsat, da kronen ikke er nede om røret, og giver støtte... Også fugtighed, hvis det normalt er vandtæt.. Min logik siger mig at hacking funktionen ikke har specielt godt af det, men heller ikke specielt dårligt... Men af oversåtende grunde ville jeg lade den side i "inderste hak"... Bare min mening... - hannover_dk - 26-12-2007 Helt enig med Runes betragtninger. Jeg er også enig i at mange mekaniske har hack - men lagt fra alle, så lad være med at fortvivle hvis et og andet ikke har det. Funktionen er mere sjov end nyttig på de fleste ure, hvor sekunder og minutter alligevel flytter sig lidt usynkront - specielt i begyndelsen. Ure uden hack kan normal bremse sekundviseren ved at man drejer lig "baglæns" til man mærker modstand, uden at flytte viserne, men igen - præcisionen holder sjældent langt vh Re: Hacking - Loncar - 26-12-2007 JK Skrev:Mange mekaniske ure har hacking (sekundstop). godtså. Mine oldies stopper ikke - men så lærte jeg noget idag. d.loncar Re: Hacking - hannover_dk - 26-12-2007 Loncar Skrev:Lad os tage lidt andet sjovt løs snak med her så.JK Skrev:Mange mekaniske ure har hacking (sekundstop). Nej dine Oldies stopper ikke og være bare glad for det. Du taler sikkert om ure fra ex 48 - 70 - en spændende tid i ur udviklingen. Et af de store slagsmål var at undgå at temperaturen påvirkede gangen. I de gamle dage før 40 - betød i princip en temperatur ændring på 1 grad at uret gik 12 sek "anderledes" Det skyldes at uroens fjeder trækker sig sammen i kulde og udvider sig i varme, og derved blev svingningerne (faktisk halv-svingninger da uroen jo ikke drejer rundt men går frem og tilbage) ændret Slagsmålet var at stoppe den store ændring + den magnetiske påvirkning som også ændrede urets gang. Begge dele løstes langsomt men sikkert ved lange eksperimenter med div legeringer. Løsningerne var mange. Jeg kan ikke i hovedet rækkefølgen, men jeg tror, at først kom man frem til at anvende en uro som var delt på midten tværs-over - og som man byggede op af to ringe, messing og stål lagt inden i hinanden - og som reagerer forskelligt på temperatur ændringer. Formålet var, at hvis det blev koldere, og fjederen trak sig sammen - så "vred" uroen sig i og med messing og stål reagerede forskelligt, og derved forlængede den fjederegangen når fjederen blev kortere, og forøgede den, når den blev længere ved højere temperaturer. (puh - tid til at puste - jeg skulle aldrig være begyndt Det hed en bi-metallisk uro eller kompenseret. Senere kom man frem til forskellige legeringer man kunne bygge fjederen af (Nivarox osv.) og andre profiler på fjederen - som ikke længere påvirkedes så stærkt af temperaturen, og det samme med uroen - "glucedur" og flere andre - men forskellige justeringsskruer - bland andet Patek Phlippe som lavede en "Gyromax" hvor man på 8 enkle skruer kunne "afballancere" den så justerere til at gå langsommere eller hurtigere. Til alt dette har man så bl.a. lagt "Hack" funktion (hurra jeg er på vej hjem i emnet Hej og fortsat god Jul og godt Nytår vh Re: Hacking - RunesS_phpbb3_import15750 - 27-12-2007 hannover_dk Skrev:...det er de der oldies som har banet vejen hele vejen for det vi har idag 100% enig, Hail the Legacy - Peter - 28-12-2007 Hej Man kan med Hackfunktionen få uret til at stoppe og lade fjederen være spændt, men det er absolut noget jeg kun ville gøre i meget kort tid, hvis du ikke bruger dit ur i længere tid, skal du bare lade det ligge og trække det op når du skal bruge det igen, iøvrigt hedder Hackfunktionen på dansk sekundstop. MVH Peter |