Joepete Skrev:Man må tage hatten af for Omega, med den Speedmaster konstruktion de har skabt. Den er stadig ypperlig og anvendelig i selv de vanskeligst fremkommelige egne, som mennesket sætter sig for at udforske. Respekt
er vel for fattigt et ord ... ?
Det er ikke ufortjent, at Speedmasteren har "ikon agtig" status.
Sjovt nok var SPM allerede på den første rumtur en anakronisme. Det skal forstås på den måde, at NASA ikke ville høre tale om selvoptrækkende ure.
Begrundelsen var, at man ikke kunne forudse hvordan automatic'en villle virke i vægtløs tilstand.
En forsigtigheds disposition man i dag kan trække på skulderen af, for vel op mod 80% af optrækket i et automatic stammer fra inerti i rotoren, og ikke ved tyngdens træk.
En anden forsigtigheds disposition man må trække på smilebåndet af, nu set i bagklogskabens krystalklare bakspejl, var anvendelse af radiorør i de første satelitter.
Til trods for at transistoren var på stormende fremmarch, valgte man at forlade sig på velkendt teknologi.
Og de små miniaturiserede militære radiorør var sandeligt robuste.
Når man betænker at en af USA's store opfindelser under WWII var nærheds tændsatsen i anti luftskyts granater, baseret på radiorør som en lille radar, der registrerede nærhed til målet.
... Ja så havde man her en teknologi, som man vidste "kunne klare mosten".
Speedmasteren "ligger godt til min ur interesse", for interessen er først og fremmest begrundet ved glæden over det gedigne instrument.
De ædle og komplicerede horologiske mesterværker har min store respekt, anerkendelse og beundring; men det er det gedigne instrument, der har min passion.
Med venlig hilsen - Geodoc