Hvordan fjernes en AR coatning på ydersiden af glasset.
Claus_K Skrev:...og hold så op med at køb alt det diamant-legetøj til din datter Icon_e_wink

Ja ved det - men altså hun er 2 og skal da have diamanter.......

Har altid haft lyst til at fjerne coatningen også da jeg havde det andet. Så må bare igang med de bare næver, men skal have fjernet drejekransen hvis jeg skal lægge mange kræfter i, så den ikke bliver ridset....
Svar
Du skal nok også holde øje med at du ikke får polywatch ned til nogle pakninger, iflg. polywatch selv så har den en opløsende effekt på acrylglas som jo er plastik.

Thomas
Svar
Jeg læste en historie den anden dag - vidst nok på TZ, at der var en, der var kommet til at spilde en dråbe WC rens på hans U1. Det havde opløst coatningen på glasset.
Med venlig hilsen

Christian
Svar
Christian Bentzen Skrev:Jeg læste en historie den anden dag - vidst nok på TZ, at der var en, der var kommet til at spilde en dråbe WC rens på hans U1. Det havde opløst coatningen på glasset.

Har du et link til stedet?
Svar
Jeg ser lige, om jeg kan finde det igen.
Med venlig hilsen

Christian
Svar
[url]"http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1252558&mid=4345543&rid=0&rev=&reveal=" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.timezone.com/index.php?t= ... v=&reveal=[/url]
Svar
Præcis Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen

Christian
Svar
alt skal vist dækkes ind så det ikke genere krans og pakninger. Og hvad er toiletrens. I "gamle dage" tror jeg det vr hovedsagligt Natriumhypoklorit men idag er det enten stærkt basisk eller relativ stærk syre, og det kan virke helt forskelligt på coatingen, så ud fra en der fra et ukendt toiletrensemiddel spilder på glasset, at udlede det er godt til at fjerne coating med, synes jeg der er LANGT

Du må maske alt af så du ikke ødelægger kransen, men jeg tror det er bedre at leve med det eller skifte glasset.

Hvad kan dog være fidusen i safirglas med udvendig coating, hvis den ridses væsentligt lettere end selv glasset????? (og det gør den jo altid)??

Hårdt slibe arbejde med godt slibemiddel, masser af typer duer, slipol som eksempel, måske en dremmel med blød skive til at lave bevægelsen - og absolut ikke ramme kransen (af med den som du skriver) er hvad du skal i gang med - Det andet kræver mere viden om hvad det var for toiletrens - men super husket, og, - sat i system kan det sikkert, med viden om ret kemikalie, være til hjælp for fjernelse af coating udvendigt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
prøv om du kan polerer den væk med tandpasta. Ellers har Krognos fjernet en coatning på min kones Omega constellation ved et service, da den også drillede.

Mikael
Svar
At slibe coatningen af lyder besværligt og ganske unødigt i mine ører. Eftersom jeg antager, at coatningen er sprayet på som en opløsning, hvor opløsningsmidlet fordamper efter påføring, vil jeg umiddelbart antage, at selvsamme coatning kan fjernes med et gængst opløsningsmiddel; acetone, ether, rensebenzin, terpentin, petrolether... evt. ethanol (sidstnævnte duer nok ikke... men måske???). Det vil under ingen omstændigheder skade at påføre opløsningsmiddel med en vatpind og se, hvad der sker. Opløsningsmidlet kan under ingen omstændigheder gøre skade på selve glasset ( med mindre man bruger flussyre....... hvilken man IKKE gør Icon_smil ).

Når opløsningsmidlet påføres skal du dog sørge for at duppe ganske forsigtigt og ikke spilde ud over selve uret, idet pakninger (der er lavet af en eller anden form for gummi, plastic, teflon etc. etc.) ikke har godt af, at komme i kontakt med organiske opløsningsmidler. Men med en dupning med en vatpind burde det ikke være et problem.

WC-rensemiddel er altid surt og ikke basisk idet man ønsker at fjerne kalk (kalk er et salt af kulsyre, som når det udsættes for sure væsker omdannes til kulsyre, der er ustabilt og spaltes i vand og kuldioxid... vupti... væk!!). Natriumhypoklorit fungerer som blegemiddel og har intet med WC-rens at gøre. Blander du natrium hypoklorit ( ala clorin) og wc-rens, dannes der frit chlor (brugt som giftgas under første verdenskrig) og så er det bare med at komme ud!!!

Stærkt basiske væsker er glimrende som afløbsrens, men fjerner under ingen omstændigheder kalken i dit toilet.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)