jacob jensen Skrev:Jeg har altid troet at central viser kom først syntes også jeg har læst det et sted,
men man kan selvfølgelig anskaffe begge dele men skulle jeg vælge blev det central
Det virker altså godt på et dressur i mine øjne.
Mit dykkerur er modsat mit dress med sub viser det syntes jeg virker rigtig godt på den slags ur,men der er også flere flotte med central så der er jeg om muligt mere delt,
hvad der er nemmest at aflæse tror jeg er op til den enkelte.
hvad der er kønt er jeg på seneste blevet belært om ikke er nogen målbar ting, det kan man så som jeg være ganske uenig i. Petite seconde eller sub sekunder giver dog mulighed for bl.a. sunkne sub dials, ofte fremhævede som ved Bauns flotte omega, ved bl.a. bicolor, eller utrolige guillocheringsmønstre. Skiven i det hele taget blev før i tiden regnet som noget af det mest ypperlige ved et ur. Alt andet kunne stort set erstattes, men skiven(ansigtet), var det der skabte uret. Sådan er det nok desværre ikke længere, men jeg har en mistanke om at sub sekunder er blevet "in" igen for netop muligheden at fremelske gamle dyder ved skivens finish.
Anyway så blev det frem til ca. 30´erne regnet for umaskulint med armbåndsure til mænd. Trenchwatches eller militærurene fra 1.verdenskrig lavede om på dette, og de var alle ure med lommeursværker og subsekunder eller ingen sekunder. Det "maskuline" dressur frem til da, var de tynde "fräckure". Lommeure med time og minut-only, for at konstruere et tyndere værk. Trenden forsatte i armbåndsurene fra bl.a. cartier, audemars piguet osv. I dag har f.eks. Calatrava både sek. og datovisning, så ja tiderne ændrer sig.
Men jeg tror du misforstår spørgsmålet med subsekunder i et dykkerur. Spørgsmålet gik ikke på den æstetiske fremtoning, men på funktionaliteten. hvordan kan man f.eks. stille dykkerkransen og på nogen som helst måde anvende den sammen med subsekunderne? Med forskellige diametre bliver det jo umuligt at aflæse sekunder på dykkerkransen, eller hür?
sorry det var selvfølgelig tomcats omega jeg refererede til...