Urkrise?
Morgan Jones Skrev:
3F Skrev:Samleren vil altid være der, og det er ikke ham som påvirker markedet i en nedadgående retning, men alle de "storbysmarte banditter i habitter" som i deres iver i at sende signalet til omverdenen, "at - vi har råd til et af de dyre ure" - mange af dem er, og vil gå konkurs i nær fremtid - her kommer en del til salg til højestbydende, fordi der skal kontanter på bordet - det vil påvirke markedet i fremtiden - bare min mening om situationen lige nu.

Det var 3 måneder siden man begyndte at se det. De store 200k+++ ure er meget bløde i priserne.

M

Det var faktisk før - en klog mand fortalte mig for nøjagtigt et år siden at hen over sommeren 08 ville "hele Danmark blive sat til salg" han fik ret.
Svar
hvad betyder neo-vintage Icon_question

vh Baun
Svar
Baun Skrev:hvad betyder neo-vintage Icon_question

vh Baun

80´er modellerne fra Rolex...

/Mads
Svar
3F Skrev:Samleren vil altid være der, og det er ikke ham som påvirker markedet i en nedadgående retning, men alle de "storbysmarte banditter i habitter" som i deres iver i at sende signalet til omverdenen, "at - vi har råd til et af de dyre ure" - mange af dem er, og vil gå konkurs i nær fremtid - her kommer en del til salg til højestbydende, fordi der skal kontanter på bordet - det vil påvirke markedet i fremtiden - bare min mening om situationen lige nu.

Jeg mente nok fortrinsvis vintage samlermodeller og her er det ikke de storbysmarte der påvirker markedet, da de går efter nyere brugte ure. Men ellers har du da ret. De vil påvirke markedet af nyere brugte ure.

/Mads
Svar
Der er efter min mening også en tendens til at når de traditionelle investeringsobjekter som aktier og ejendomme falder - stiger andre: guld, kunst, antikviteter osv.

Det er helt uberegneligt - ikke til at vide!

Jeg tror kun man kan købe Vintage Omegaer billigere i England og Sverige fordi der er en fordelagtig kurs - et egentligt fald ser jeg ikke.

Varer krisen på finansmarkederne længe er jeg spændt på hvordan de øvrige investeringsobjekter vil udvikle sig - pengene skal jo stå i et eller andet!

"storbysmarte banditter i habitter" - eller arbejdtsomme ambitiøse mennesker, som det ikke går så godt for pt. kan selvdølgelig komme i en situation, hvor det dyre ur skal sælges. Det kan også ske for vi andre. Det er synd og skam og vil selvfølgelig kunne påvirke prisen på nyere brugte luksusure negativt, men jeg synes ikke det er særligt tydeligt endnu. Og synd for de der rammes er det bestemt.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Der er efter min mening også en tendens til at når de traditionelle investeringsobjekter som aktier og ejendomme falder - stiger andre: guld, kunst, antikviteter osv.

vh Baun
jo jo - guld stiger normalt i krisetider. Antikviteter har ikke helt samme normale forudserbare tendens (guld ha knapt haft det ind i mellem)

Hvis salget af tøj, fladskærme, biler, nybygninger falder - og det gør det - så er det utænkeligt at det ikke også rammer ursalget - specielt i første omgang nye ure - i et eller andet omfang.
Det betyder ikke at der ikke kan være en forretning på strøget i en eller anden by der ikke er ramt, men generelt - give up - naturligvis påvirkes nye ure helt som alle de andre ting i en større krise.

Det påvirker, før eller senere i sig naturligvis også brugt priserne.

Så er der de helt store sjældenheder. JA hvis det kun er nogle få der har råd, så har de det stadigt og kæmper stadigt mod hinanden, men det er jo ikke det store flertal af ure. Vintage ure kommer ikke uskadte fra en stor krise som noget af det eneste der handles med.

Møbler og meget andet vintage erkender de er ramt.

I øvrigt er sammenligning URE mod AKTIER ret speciel for at sige det mildt

Ure kommer næppe (som andre varer heller ikke gør det) til at tabe 45% i værdi over 12 mdr eller hvilket indeks man nu følger. Aktier kommer fra historisk (hysterisk) højt og er jo ikke bombet tilbage til 1960 eller noget der ligner.

Ure er fine - også som investering for de som har forstand - men som f.eks. pensionsopsparing er de da ikke til ret meget andet end hyggelig adspredelse. Hvis man skal sikre sig, skal man ud over folkepensionens grundbeløb ha noget med 250.000 til 500.000 om året fra man bliver 65 til man er 90 i ekstra pension - kald det overflod, men gå lige forbruget i gennem, det er det ikke for vældig mange af os

Prøv så at tænke på i 20 - 25 år at skulle sælge vintage ure for 250.000 - 500.000 kr om året - uden det helt store besvær, og også når ham der tyskeren Altzheimer sidder ovre i sofaen og taler til dig hele tiden. Den holder jo ikke.
Den slags sammenligninger (og det har ikke ref til det Per Baun skrev - er helt egen reflektion) holder ikke.

Enig i at Ure kan holde pænt, hvis det er de rigtige, men kun fantaster ser dem som løsningen på at undgå tab på den krise vi nu lige har - sat op mod værdipapirer (og naturligvis ikke med 100% aktier i puljen - men det ved alle jo)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Citat:Der er efter min mening også en tendens til at når de traditionelle investeringsobjekter som aktier og ejendomme falder - stiger andre: guld, kunst, antikviteter osv.
For første gang i lang tid holder den der balance mellem aktiemarket, boligpriser, kunst, guld og oliepriser ikke...
Kun guld topper pt. med tæt på kr. 180 for en gram finguld (som jeg synes er overdrivelse).
Olie svinger op og ned - som alle os bilister ved...
Antikviteter er pt. billigere end nogensinde i de sidste 30 - 40 år (mener de jævne ting; topantikviteter er der få af og prisen er altid op i himlen) - priserne var også fuldstændigt urealistisk høje bare for 10 - 15 år siden.
Kunst - også på topniveau er faldet og det jævne enda meget (drømmer man sig om en Jorn lito, så er det nu Icon_e_wink ).
Jeg tror at urenes fordel er den der hidsigt herlighedsværdi og blanding af det funktionelle, æstetisk og signalværdien som gør at de aldrig nogensinde falder voldsomt - bortset fra de her - efter min mening - lidt patetiske forsøg at hype prisen op ved at kalde noget for "neovintage" Icon_e_biggrin ....
Vi må se - ingen ved lige pt. hvad der vil ske, men Morgan har nok sagt det klogeste om prisudviklingen indtil videre - og naturligtvis Mads ved at kalde prisfaldet for en sund justering mod det normale...
Et vigtigt aspekt er også at Internet har i løbet af de sidste 10 år slået sig igennem bland den brede befolkning og dette har gjort sig synligt i prisudviklingen af stort set alt: Ingen vil betale MERE i en lille lokal auktion kr. 10.000 for et karlekammerskab med 150 år på banen når man kan købe et fra Lauritz for mindstebud eller tæt på. Ligeledes kan et galleri ikke sælge den fornævnte Jorn lito for kr. 18.000 når alle kan se at de går på Lauritz (eller på andre netauktioner) for kr. 4 - 6.000. Og man kunne fortsætte med lignende eksempler.
Herligt regnfuld søndagmorgen for alle !
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Citat:Jeg tror at urenes fordel er den der hidsigt herlighedsværdi og blanding af det funktionelle, æstetisk og signalværdien som gør at de aldrig nogensinde falder voldsomt - bortset fra de her - efter min mening - lidt patetiske forsøg at hype prisen op ved at kalde noget for "neovintage" Icon_e_biggrin ....

Du har ret mht. de der ynjelige hype-forsøg - men det har jo virket.... Floating Cosmo 16520 - til 30.000-40.000 euro ? Anyone ?

Jeg solgte en Rolex 1655 for 14 dage siden. Lidt skramlet - mn helt original. Relumed skive (men original).

Prøv nogen at gæt salgsprisen ? For et år siden lå de flotte på 20k euro - og de dårlige på 15k euro......

Mvh Morgan Icon_e_smile
Svar
Den billigste 1655'er, jeg hurtigt kan finde på nettet, ligger på 8.500 € (privat i England). Ellers ligger de hos forhandlere mellem 12-15.000 €, ser det ud til.

Skud: 10 K €?

Jens-Kristian
Svar
Jeg oplevede i uge 7, da jeg var på urturne i københavn, at klarlund havde flere base panerais hjemme end jeg har oplevet før. Det var jo herligt for så kunne jeg rigtigt sammenligne modellerne Icon_e_wink

Men jeg var dog lidt nysgerrig så jeg spurgte en af sælgerne om det var rigtigt at de havde flere modeller lige nu. Svaret var ja, og begrundelsen var at der var flere på ventelisten som sprang fra når uret kom hjem.

Det kan være tilfældigheder eller så er en base panerai "det første (dyre, mekaniske) ur køb" for de trendy.....som rammes af en eller anden form for ny orientering af forbruget.

Rolf
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)