|
Urkrise? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Urkrise? (/showthread.php?tid=71214) |
Urkrise? - Kilgore - 27-02-2009 Hvad tror I finanskrisen vil betyde for priserne på især brugte ur, da alle andre "luksusvarer" er ramt, vil krisene nok også ramme urene, men hvornår og hvor hårdt? Jeg synes ikke rigtigt man kan se det endnu, men måske er det blevet lettere at forhandle om prisen. Re: Urkrise? - morgan - 27-02-2009 Kilgore Skrev:Hvad tror I finanskrisen vil betyde for priserne på især brugte ur, da alle andre "luksusvarer" er ramt, vil krisene nok også ramme urene, men hvornår og hvor hårdt? Jeg synes ikke rigtigt man kan se det endnu, men måske er det blevet lettere at forhandle om prisen. Der var en opbremsning i ny-ur salget fra okt-Januar. Det er faktisk kommet godt igen. De helt store ting til over 150k er gået i stå hos os, men de "almindelige" varer er vendt stærkt tilbage. Jeg ser generelt at de danske priser justerer sig tættere på de engelske, tyske og svenske priser, men det er vel naturligt - og har ikke noget finanskrisen at gøre - da det har været tendensen i mange år. Vintage markedet (især Rolex og Patek) er blevet en del blødere på det sidste - og generelt er neo-vintage markedet (spekulative investeringer der primært er baseret på forventninger til fremtidig "sjældenhed") godt og grundt dødt i sværen. Så svaret er: Ja, Nej, Måske, Lidt. Mvh Morgan Re: Urkrise? - Morten Bekker_phpbb3_import15739 - 27-02-2009 Det Morgan siger Morgan Jones Skrev:Kilgore Skrev:Hvad tror I finanskrisen vil betyde for priserne på især brugte ur, da alle andre "luksusvarer" er ramt, vil krisene nok også ramme urene, men hvornår og hvor hårdt? Jeg synes ikke rigtigt man kan se det endnu, men måske er det blevet lettere at forhandle om prisen. Re: Urkrise? - Magnum - 28-02-2009 Enig med Morgan. Desuden kan langt de fleste mennesker kan ikke rigtigt mærke krisen, dvs der er ikke så mange desperate mennesker der bare skal sælge. Salget går lidt langsommere, da folk tænker sig lidt mere om og ikke er så impulsive. Det er bedre at have pengene på kontoen, uret kan man altid købe, det kan godt undværes (ihvertfald et enkelt eller to Re: Urkrise? - Peter - 28-02-2009 Hej Som Morgan og Magnum skriver er der ikke sket noget nævneværdigt i urbranchen, og jeg tror at det er grundet at et ur er en mere fast investering end aktier. MVH Peter Re: Urkrise? - TioMalo - 28-02-2009 Citat:...er der ikke sket noget nævneværdigt i urbranchen, og jeg tror at det er grundet at et ur er en mere fast investering end aktier. Fejlslutning af det, Morgan skrev... Fire danske Rolex-forhandlere jeg har talt med (som har alle ligeledes Omega og mange af de andre dyrere mærker) siger ret enslydende at siden oktober 2008 er salget faldet med 25 - 30%. Nu, jeg tror ikke at jeg afslører en skummel branchehemmelighed ved at skrive dette. Det, vi ikke har set endnu, er konsekvenserne. Lige nu rammer det på indtægterne af R-pushere (muligtvis også greymarket operators ?) - lavinen er langsom... Det vi andre, som køber brugte / handler med brugte ser er at brugtpriserne er faldet med ca. 10 - 15% - dog meget beroende på hvilke brugte vi taler om (der er forskel i prisudviklingen mellem en stål 6519 fra 1971 for $ 700 fra Hongkong og en nearly mint Sub / GMT / Daytona fra EU). Jeg regner med at prisfaldet kommer at manifestere sig mere voldsomt i løbet af de kommende et-par år. Hvorvidt dette er et tegn om krise eller kun en frisk wake up call for alt for kunstigt-høje brugtpriser er en anden diskussion. Just my 2cts... John Re: Urkrise? - Mads Gjødesen - 28-02-2009 Krisen har ramt, men ikke så den krædser. Salget af nye ure er falder, men ikke så den er lig nul. Jeg vil nærmere sige at den er faldet til et naturligt leje efter nogle "fede" år. Det samme gælder brugtmarkedet. Der sælges stadig mange ure, men ikke i samme eksplosive hast som for 1-2 år siden. Det har påvirket priserne lidt, men de fleste forhandlere panikker jo ikke og sælger ud til spotpriser. Enkelte af de gl. vintage sager har taget et pænt dyk. Her tænker jeg fortrinsvis de lidt eftertragtede modeller i halv dårlig stand. Disse kunne tidligere sælges for høje beløb, men er nu knap så eftertragtede. Near mint med tilbehør koster næsten stadig det samme (i Europa). Hvor det ender aner jeg ikke, men jeg tror ikke det bliver a la aktiemarkedet i frit fald. Så var det sket. Heldigvis er de fleste passionerede samlere som har urene pga. deres lidenskab og ikke pga. investeringen. Så om samlingen dykker 10-20 % betyder ikke alverden. sådan har jeg det i hvertfald. /Mads Re: Urkrise? - 3F - 28-02-2009 Samleren vil altid være der, og det er ikke ham som påvirker markedet i en nedadgående retning, men alle de "storbysmarte banditter i habitter" som i deres iver i at sende signalet til omverdenen, "at - vi har råd til et af de dyre ure" - mange af dem er, og vil gå konkurs i nær fremtid - her kommer en del til salg til højestbydende, fordi der skal kontanter på bordet - det vil påvirke markedet i fremtiden - bare min mening om situationen lige nu. Re: Urkrise? - morgan - 28-02-2009 Tio Malo Skrev:Citat:...er der ikke sket noget nævneværdigt i urbranchen, og jeg tror at det er grundet at et ur er en mere fast investering end aktier. Jeg har svært ved at forestille mig at omstillingen i markedet tager flere år. Biler, Boliger, Aktier.... Er kommet ned i et nyt leje på under 3 mdr. Man kan allerede se at vintage og neo-vintage er ved at tage et fald. Det samme gælder stål omega'er og alt muligt andet - men en 5-10-15%'s korrektion virker ikke helt så voldsom på et ur til 10k som på et til 200k. Re: Urkrise? - morgan - 28-02-2009 3F Skrev:Samleren vil altid være der, og det er ikke ham som påvirker markedet i en nedadgående retning, men alle de "storbysmarte banditter i habitter" som i deres iver i at sende signalet til omverdenen, "at - vi har råd til et af de dyre ure" - mange af dem er, og vil gå konkurs i nær fremtid - her kommer en del til salg til højestbydende, fordi der skal kontanter på bordet - det vil påvirke markedet i fremtiden - bare min mening om situationen lige nu. Det var 3 måneder siden man begyndte at se det. De store 200k+++ ure er meget bløde i priserne. M |