Meget sjældent IWC-ur på auktion
longbear Skrev:Hej JK,

vedr B-uhr vil jeg anbefaler at holde øje med de tyske auktionshuse feks Dr Crott, som rimeligt ofte har div B-uhr på tapetet. Jeg er selv fascineret af piloture, men disse originale B-uhr var til navigatører, mens piloterne i WW2 benyttede Hanhart og Glashütte chronografer. Grundet størrelsen er de vel egentlig ikke rigtigt brugbare (eller?) og mere historiske knedodier med horologisk reference. De fleste af os her på urforum har nok ikke direkte personlige oplevelser fra WW2, og ville nok godt kunne abstrahere fra at uret havde siddet på en tysk soldat, men der er samlere der fravælger ure fra Kriegs Marine (KM) som oftest har et hagekors på bagkassen. Jeg har egentlig ikke tænkt på det før nu i skrivende stund, men er lidt i tvivl om hvad min stilling til et sådant KM ur ville være. Er vi så langt fra WW2 at det bare er et symbol på et ur, eller skal man tage stilling til Tyskland som det så ud '33-'45?
Ja, Dr. Crott afholder nogle meget fine auktioner med et imponerende udvalg af de gamle ure. De ved også godt, hvad urene skal koste Icon_smil

Et B-uhr er bestemt for stort til at bruge på armen efter min mening. Det er ren samler-mani!

Hvad angår forbindelsen til nazi-tiden er jeg lidt i syv sind. Jeg kunne godt eje et B-uhr fra krigens tid, men jeg ville nok ikke kaste mig over det nævnte SS-ur....

JK
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Meget sjældent IWC-ur på auktion - af baun - 26-01-2012, 03:39 PM
Re: Meget sjældent IWC-ur på auktion - af jk_phpbb3_import15746 - 28-01-2012, 01:58 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)