17-07-2010, 10:59 AM
alion Skrev:I øvrigt, jeg er helt af den holdning at et ur skal bruges, og det vil sige i ploproffens tilfælde også til dykning/snorkling, men er det ikke alligevel lidt underligt at have et så dyrt ur med sig i dybetBåde og - JO fordi jeg altid har haft et billigt Tauchmater eller lignende - ur på armen når jeg svømmede og dykkede, nej fordi jeg aldrig har haft lyst til ure i min samling, som jeg ikke brugte. Mine unger har sagt, at jeg, som nu er 60 år, og som svømmer og smådykker hver dag hvis sommeren viser lidt sol og havet er gennemsigtigt (de har lagt et hav 20 meter foran mit sommerhus), burde ha et ordentligt dykkerur, og da jeg så fik tilbudt det i bytte for en LV jeg aldrig brugte (ville vel ikke/turde vel ikke slide på den), så blev det sådan.?
mvh
Nu siger ungerne jeg skal lave en masse slidmærker i det, og bare overlade det til dem når jeg en gang går til de evige et-eller-andet marker - og gensalg er dermed ikke særligt aktuelt - og så føles det ikke tosset at ha det på.
Det er iøvrigt herligt letlæst under vand med den store orange-kransede minutviser.
Skal vi lige tage et par andre gode ting og kendsgerninger
• Vægt med de antal links jeg behøver og haj tygge sikker lænke, ca 260 g
• Ja det er tykt: 17.7mm - men det er ikke som f.eks IWC 3536 top tungt, og sidder fint fast uden at prøve at glide rundt
• Afstand fra horn til horn: 48mm
• Bredde - og det giver for dette ur kun mening inkl. krone og beskytter: 55mm
• Krans diameter: 44.5mm
• Lænkebredde ved uret: 24mm
• Lænkebredde ved låsen: 20mm
• Låsens bredde: 23.5mm
• Låsens længde: 49.3mm
• Låsens mikrojustering: 18 hak som giver 24,5 mm i samlet - super let justering af lænke eller strap længde
• Super flot finish på skive og visere - top lumen - og safirglas på kransen som beskytter denne mod ridser
• Omegas nyt co-axial 8500 værk
• To fjederhuse med 60 timers power reserve - tovejs auto optræk
• 39 juveler og 202 dele (uden krono - ganske mange)
• Naturligvis COSC - og på tre dage inden for 2 sek +
• Stort og tungt hvilket er negativt, men som jeg ved fra tidl. jeg klarer
• Skaber mere opsigt end noget andet ur jeg kan tænke mig. Helt uegnet under en jakke eller til middagsselskab - super i havet - absolut ikke så egnet til dagligdagsbrug som DS, men jeg HAR ure til hverdagen
Og til Alsendk: Jo Jacques Costeau og hans mandskab havde skam i høj grad, blandt flere andre ure, men nok tidsmæssigt, oftest en Ploprof på (Plo står for Plongeur Fransk for dykker og prof naturligvis bare professionel). Det var i 600 versionen, som også idag er dy.
Den er naturligvis mere autentisk, og jeg bytter gerne for en godt bevaret 600 - men Omegas nye version, som nok ikke er lavet i mere end 2-4000 stk (Omega vil ikke ud med tallet), og som ingen ved, om den bliver genproduceret, er kvalitetsmæssigt lysår fra den gamle 600, i den nye 1200 version.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)