10-03-2010, 12:49 AM
hannover_dk Skrev:Du kan sagtens ha ret Magnum - prisen kunne som indikere det. Der er ikke mange af dine indvendinger jeg ikke selv har. Dog den med båndbredden ved jeg ikke om jeg køber - Hvis det var ny "mariage" kasse, så ville den vel dels ha alm fjeder stifter og ikke faste - og ville som min være 18 mm, snarere 20 eller mere - og denne er 16,5 - hvilket var mere typisk, for kasser for mange flere år siden, selv for store kasser - lavet i overgang med lomme og armbåndsure. (remmen er min og er 18 mm og "stoppet" ned trods lidt manglende plads![]()
Underligt med den kassefacon og 16,5 mm bandanstoss fra den tid (hm blev vist ikke tysk) og feste stegen - er det ikke?
Kasse passer præcis til skive/værk og er ikke tyk (7 mm) uden og 9 mm med glas.
vh
Jeg har set flere af disse østeuropæer, både på nettet, men også når jeg selv har været i f.eks Prag, Budapest mm.
De har alle faste stifter, har aldrig set nogen med remstifter. Disse kasser de laver, laver de for at snyde folk, det skal se gammelt/vintage ud. Det er ikke et "moderne marriage", hvor det er menningen at det er nyt fremstillet.
Når tyskerne fik lavet større ure, f.eks. Tutima og Hanhart, så var remstørrelsen også derefter (20mm) Normale DH ure er 16mm, enkelte 18mm. Man brugte typisk også mere enkle slanke horn, ikke disse meget kraftige ved kassen.
Har fået at vide at de bruger nogle enkelte få kasser, hvor det ydre er ens, men hvor de så drejer den til indvendigt, så værk passer. Det er meget simpelt at lave, det er ikke den store videnskab i dag, især ikke med de størrelser.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)