Urdebatten / Urforum
Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO (/showthread.php?tid=73576)

Sider: 1 2

Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - hannover_dk - 09-03-2010

Det er STORT - 42 mm uden krone, og kasse og værk er originalt sammenhørende så vidt jeg og Krognos kan se.

Skiven patineret - mange små huller i den sorte "maling" hvor man ser små glimt af den guldfarvede skive - som også vel er den man ser i negativ i tal or markeringer. På bagsiden en typisk - lettere uhyggelig med tanke på tiden - tysk ingravering. DxxxxxxxxxH. Det betyder ikke som nogen tror Deutsche Herr - men Dienstuhr Heer. Disse blev ikke brugt af de meninge, men udleveret til officerer.

Lidt billeder:
İmage
Omhyggelig gravering:
İmage
İmage
İmage
Stort også her i Jean-lomme-shot
İmage

Der kan sagtens være eksperter som ved bedre - i så fald kom bare løs, Jeg har ikke tabt alverden, da det var rigtigt billigt (og dårligt beskrevet/fotograferet) på bugten - og glasset knækket (Jørgen Krognos havde jo lige sådan et nyt liggende) Icon_e_biggrin
vh

vh

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - baun - 09-03-2010

Spændende ur - meget stort for den tid. Gad vide hvad grunden til det kan være.

Plejer militær ure - og Officer ure ikke nærmere at være mindre end 35 mm?

Remmen ser jo nærmest smal ud til uret - er det 18 mm rem?

vh Baun

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - hannover_dk - 09-03-2010

Baun Skrev:Spændende ur - meget stort for den tid. Gad vide hvad grunden til det kan være.

Plejer militær ure - og Officer ure ikke nærmere at være mindre end 35 mm?

Remmen ser jo nærmest smal ud til uret - er det 18 mm rem?

vh Baun
Mja - det er jo slet ikke mit speciale, men en del militærure var netop store - beobachtungs Uhren f.eks -Min Doxa er jo også stor

İmage

Eternaen er dog et par milimeter større - 42 mm uden krone og 56 mm fra hornspidst til spids - faktisk ikke voldsomt praktisk
İmage
Ja en lidt underlig kasse, fin cushion shaped må man vel sige og jo sikkert ikke en størrelse man ellers gik med i 1940 (visse Italienske var store men ikke så store)
Omegas officer var nok til feminine officerer som sad godt beskyttede og havde tid til at trække blondeærmerne op, hvis de lige skulle se på klokken Icon_e_smile . Det her har været til nogle store brød må man tro.

Jeg er da spændt på om nogen speciealister kan melde ind .- jeg har opså postet på TZ military forum - hvor folk generelt ikke bare ved en masse, men også er parate til at være skråsikre på alt Icon_e_biggrin Jeg skal nok melde tilbage hvis de bare griner af uret - men Krognos havde heller ingen ophævelser da han så det - og kasse/skive/værk passer jo fint inkl. gravering og alle dele er absolut tidstypiske nok, men hvorfor så STORT - Keine Ahnung

vh

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Joepete - 09-03-2010

Spændende - glæder mig til at følge med i tråden Icon_e_smile

Kan du sige lidt om værket i uret ? Har det særlig stødsikring eller andet særkende for tiden ?

Hvis man i datiden har lavet et så usædvanligt stort ur til militær brug, så kan det vel kun skyldes, at det i brug har måttet have den funktion, at tiden skulle kunne aflæses let og hurtigt under nogle ganske særlige forhold. Jeg hæftet mig lidt ved visernes "guld farve" og ret kraftige lume-lag. Det må have været væsentligt for urets bruger, at det kunne aflæses under alle tider af døgnet - også i mørke.

Nå, jeg er slet ikke vidende på dette område, men jeg håber da, at spekulationer er velkomne ... Icon_razz

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Lars - 09-03-2010

Det undrer mig at det er lavet til hæren og ikke til luftvåbnet. Det er jo et typisk pilot ur. Stort, tydelige tal, masser af lume så det altid kunne ses.
Hmmmm???
Uanset hvad så er det ikke set ofte i den størrelse, og da slet ikke på den tid andet end hvis det var til piloter.

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Magnum - 09-03-2010

Lars Skrev:Det undrer mig at det er lavet til hæren og ikke til luftvåbnet. Det er jo et typisk pilot ur. Stort, tydelige tal, masser af lume så det altid kunne ses.
Hmmmm???
Uanset hvad så er det ikke set ofte i den størrelse, og da slet ikke på den tid andet end hvis det var til piloter.

DH markeringerne blev brugt på de fleste alm. 3 viser ure, og disse ure blev benyttet af både hæren og Luftwaffe. Hæren brugte de fleste ure.Når en soldat blev udleveret et ur, så blev mærke og DH-nummeret skrevet i hans Soldbuch. Pga dette, så ved man i dag, at rigtigt mange piloter fik udleveret helt normale 35mm DH mærkede ure.
Flåden (Kriegsmarine) foretrak ure med hvid/lys skive, og disse ure er typisk mærket K.M. på skiven, og et indgraveret nummer på bagsisen.

Eternaen er sjov, men jeg tror ikke den er rigtig. Det ligner dem man laver i østeuropa, hvor man skræller lommeure, og så laver vintage-udseende kasser, skiver, visere etc.
Jeg tvivler pga flere ting:
-Kassen er ikke tidstypisk, formen på hornene er forkert i forhold til remstørrelsen.
-Jeg aldrig har set et 42mm DH ur, hverken i bøger eller i live. Hvis uret var lavet specielt til Luftwaffe, så ville det have haft en Luftwaffe gravering såsom RLM, FL 2x883
-Tyskerne krævede når de bestilte ure, at de skulle være med stødsikring. Alle DH ure har stødsikring.
(englænderne valgte mærkeligt nok at holde udgifterne nede, og valgte ure uden stødsikring. Det er ellers ret betydningsfuldt at et militær ur kan tåle nogen tæsk)
-Man valgte i alle lande at lave soldater-ure i små størrelser (max. 36mm), så det bliver udsat for mindst muligt. Kun piloture/specialfunktionsure er store.
-Graveringen har jeg aldrig set før. Alle DH graveringer er jævnt kedelige og står på en lige linie. Zenith er undtagelsens, de leverede ure i helstål og med en buet gravering. Sådan ser en typisk DH gravering ud:

İmage

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Magnum - 09-03-2010

hannover_dk Skrev:Mja - det er jo slet ikke mit speciale, men en del militærure var netop store - beobachtungs Uhren f.eks -Min Doxa er jo også stor

İmage
vh

Doxaen er også sjov, men den er også fra østeuropa. Man ser dem med forskellige mærker, f.eks. Omega, Doxa, Eterna osv, men de har alle den samme kasse. Man kan kende dem på de dræbeformede horn og bezel.
De har fundet ud af at der er lidt penge i det, så de skræller de gamle lommeure, og så laver de nogle vintage-udseende kasser, skive, nogen gange nye visere, kroner.

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - hannover_dk - 09-03-2010

Du kan sagtens ha ret Magnum - prisen kunne som indikere det. Der er ikke mange af dine indvendinger jeg ikke selv har. Dog den med båndbredden ved jeg ikke om jeg køber - Hvis det var ny "mariage" kasse, så ville den vel dels ha alm fjeder stifter og ikke faste - og ville som min være 18 mm, snarere 20 eller mere - og denne er 16,5 - hvilket var mere typisk, for kasser for mange flere år siden, selv for store kasser - lavet i overgang med lomme og armbåndsure. (remmen er min og er 18 mm og "stoppet" ned trods lidt manglende plads Icon_e_smile
Underligt med den kassefacon og 16,5 mm bandanstoss fra den tid (hm blev vist ikke tysk) og feste stegen - er det ikke?
Kasse passer præcis til skive/værk og er ikke tyk (7 mm) uden og 9 mm med glas.

vh

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Magnum - 10-03-2010

hannover_dk Skrev:Du kan sagtens ha ret Magnum - prisen kunne som indikere det. Der er ikke mange af dine indvendinger jeg ikke selv har. Dog den med båndbredden ved jeg ikke om jeg køber - Hvis det var ny "mariage" kasse, så ville den vel dels ha alm fjeder stifter og ikke faste - og ville som min være 18 mm, snarere 20 eller mere - og denne er 16,5 - hvilket var mere typisk, for kasser for mange flere år siden, selv for store kasser - lavet i overgang med lomme og armbåndsure. (remmen er min og er 18 mm og "stoppet" ned trods lidt manglende plads Icon_e_smile
Underligt med den kassefacon og 16,5 mm bandanstoss fra den tid (hm blev vist ikke tysk) og feste stegen - er det ikke?
Kasse passer præcis til skive/værk og er ikke tyk (7 mm) uden og 9 mm med glas.

vh

Jeg har set flere af disse østeuropæer, både på nettet, men også når jeg selv har været i f.eks Prag, Budapest mm.
De har alle faste stifter, har aldrig set nogen med remstifter. Disse kasser de laver, laver de for at snyde folk, det skal se gammelt/vintage ud. Det er ikke et "moderne marriage", hvor det er menningen at det er nyt fremstillet.
Når tyskerne fik lavet større ure, f.eks. Tutima og Hanhart, så var remstørrelsen også derefter (20mm) Normale DH ure er 16mm, enkelte 18mm. Man brugte typisk også mere enkle slanke horn, ikke disse meget kraftige ved kassen.
Har fået at vide at de bruger nogle enkelte få kasser, hvor det ydre er ens, men hvor de så drejer den til indvendigt, så værk passer. Det er meget simpelt at lave, det er ikke den store videnskab i dag, især ikke med de størrelser.

Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - Magnum - 10-03-2010

Her er en Eterna, som de leverede til det tjekkiske luftvåben i slutningen af 30erne.
40mm helståls kasse med skruebagkasse, 22mm remstørrelse, moderne (dengang) lommeursværk.

Tyskerne havde høje standarder for deres ure, så hvis tjekkerne fik det i 30erne, så ville tyskerne have fået noget tilsvarende/bedre.

İmage