Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO
Lars Skrev:Det undrer mig at det er lavet til hæren og ikke til luftvåbnet. Det er jo et typisk pilot ur. Stort, tydelige tal, masser af lume så det altid kunne ses.
Hmmmm???
Uanset hvad så er det ikke set ofte i den størrelse, og da slet ikke på den tid andet end hvis det var til piloter.

DH markeringerne blev brugt på de fleste alm. 3 viser ure, og disse ure blev benyttet af både hæren og Luftwaffe. Hæren brugte de fleste ure.Når en soldat blev udleveret et ur, så blev mærke og DH-nummeret skrevet i hans Soldbuch. Pga dette, så ved man i dag, at rigtigt mange piloter fik udleveret helt normale 35mm DH mærkede ure.
Flåden (Kriegsmarine) foretrak ure med hvid/lys skive, og disse ure er typisk mærket K.M. på skiven, og et indgraveret nummer på bagsisen.

Eternaen er sjov, men jeg tror ikke den er rigtig. Det ligner dem man laver i østeuropa, hvor man skræller lommeure, og så laver vintage-udseende kasser, skiver, visere etc.
Jeg tvivler pga flere ting:
-Kassen er ikke tidstypisk, formen på hornene er forkert i forhold til remstørrelsen.
-Jeg aldrig har set et 42mm DH ur, hverken i bøger eller i live. Hvis uret var lavet specielt til Luftwaffe, så ville det have haft en Luftwaffe gravering såsom RLM, FL 2x883
-Tyskerne krævede når de bestilte ure, at de skulle være med stødsikring. Alle DH ure har stødsikring.
(englænderne valgte mærkeligt nok at holde udgifterne nede, og valgte ure uden stødsikring. Det er ellers ret betydningsfuldt at et militær ur kan tåle nogen tæsk)
-Man valgte i alle lande at lave soldater-ure i små størrelser (max. 36mm), så det bliver udsat for mindst muligt. Kun piloture/specialfunktionsure er store.
-Graveringen har jeg aldrig set før. Alle DH graveringer er jævnt kedelige og står på en lige linie. Zenith er undtagelsens, de leverede ure i helstål og med en buet gravering. Sådan ser en typisk DH gravering ud:

İmage
İmage
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Lidt military Eterna fra ca 1941-42 vil jeg TRO - af Magnum - 09-03-2010, 09:31 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)