Hvilket ur ville I vælge?
Sløjdlæreren Skrev:..........; men snarere, at få klaring på, hvad det vil sige at samle på ure.
Kan nok ikke give et universelt bud på, "hvad det vil sige"; men blot hvad det vil sige for mig.
Det er passionen, der bunder i stor respekt for det gedigne produkt, eller produktet med elegant nytænkning.

Min samling er ikke kun en fysisk samling; men også en samling af informationskilder generelt om ure.
Den største passion lægges i informationsjagt på ure, der bliver mere og mere interessante, efterhånden som informationsmængden vokser.

Sløjdlæreren Skrev:Jeg tror nemlig, at mange mennesker mangler forståelse for den hobby det er at samle på ure.
Jeg møder flest mennesker, der udbryder, "Nej! hvor er det spændende"; men er også bekendt med den modsatte holdning.
Grupperingen mellem de 2 typer holdning har ikke noget at gøre med deres egne indtjeningsforhold. Altså disse 2 gruppers (ikke indtægtsbestemte) forståelse for, hvordan jeg disponerer mine penge.

Min teori om folk, der ikke har forståelse for ursamling, er følgende: Det er en vanetænkning, at man har 1 ur og det er så det - og man har ikke brug for flere.
Jeg har selv "lidt" under den vanetænkning, bedst illustreret ved min oplevelse, da jeg afhentede mit (dengang) eneste ur efter restaurering.
I forretningen blev jeg vildt betaget og benovet over en Speedmaster og prøvede uret på. Så sagde jeg til Keld i Uhrmageriet, "Sådan et kunne jeg godt tænke mig; men hvad skulle jeg dog bruge det til, for jeg har jo allerede mit dejlige 'unbreakable'".
Så sagde Keld: "Jamen - Det er da helt i orden, at have mere end eet ur".
......... Det var ligesom tæppet blev trukket væk under mig, for det kunne jeg da sagtens indse; men på grund af vanetænkning var det aldrig faldet mig ind.

Sløjdlæreren Skrev:Hvorfor skal man købe så mange ure, som man næsten aldrig kommer til at gå med - og som, i visse tilfælde, tydeligvis kun er købt fordi nogle andre mennesker mener, de gør en samling komplet?
Det kan jeg godt følge.
Det er nøjagtigt her - jeg er blevet en mindre seriøs ursamler. Jeg vil gerne have:
# flere ure
# ure, der sætter mig i godt humør når jeg anvender den
# ure der "fortæller mig" deres spændende historie, når jeg anvender dem.
Min useriøse side siger:
# selvom et ur gør et tema, eller et afsnit, i min samling komplet - så vil jeg ikke investere i det, såfremt det ikke siger mig noget på håndleddet.

Sløjdlæreren Skrev:Er det synd, at man har 5 dykkerure, der alle kan gå ned til mellem 300m og 3000m; men ingen af dem bliver brugt fordi, man også har andre ure, der skal på armen…?
Urene er bygget til at komme på månen, at komme ned på havets bund, at måle hastigheder i racerløb osv; men ak, de er kun i deres lille montre hele tiden…
Man kan kun gå med ét ur ad gangen – undtagen hvis man er landskendt som blærerøv og ikke kan beslutte sig - så hvorfor have mere end ét ur…?
Nej - jeg synes ikke det er synd.
De specielle ure med de ikke anvendte fortrin, er anskaffet i respekt for god kvalitet, f.eks. udtrykt i tæthed til stor dybde, eller robusthed... i det hele taget respekten og fascinationen af de gennemførte kvaliteter.

Sløjdlæreren Skrev:Nogle mennesker er så bemidlede, at de bare kan købe alle de ure, de nu måtte have lyst til; men mister de på denne måde så ikke tilfredsstillelsen ved at købe URET, som de gennem lang tid har udvalgt og endelig får købt…?
Mit – i dette forum - blasfemiske spørgsmål går derfor ikke på, hvilket ur jeg skal vælge som mit næste køb; men derimod:
Hvilket ur ville I vælge, hvis I kun måtte vælge ét eneste fra jeres samling – og meget gerne hvorfor?
For ursamleren vil URET altid være det næste, hvad enten det er rævedyrt eller ganske billigt.
Det næste ur har netop en finesse eller en kvalitet, som man er blevet fascineret af og beundrer.

Det eneste ur jeg ville beholde fra min samling er uret, der mere end noget andet har bevist, "When the going gets tough - the tough's get going"....
nemlig uret, der så overraskende åbnede øjnene for mig, at selv i vor tid med "billigt, billigere og allerbilligst - kineser skrammel", kan man finde ting(ure) med beundringsværdig og bevaringsværdig kvalitet.

Uret, der næppe ville kunne fjernes fra mig, selv med knibtang er:
İmage
"Unbreakable" Ibrugtaget november 1968
- brugt HÅRDT hver eneste døgn til september 2006, uden fejl, afvigelser eller service
- bruges fortsat (men nu kun ind imellem), og "still going strong".

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvilket ur ville I vælge? - af Sløjdlæreren - 18-01-2010, 12:38 PM
Re: Hvilket ur ville I vælge? - af baun - 18-01-2010, 12:55 PM
Re: Hvilket ur ville I vælge? - af hannover_dk - 18-01-2010, 01:31 PM
Re: Hvilket ur ville I vælge? - af Geodoc - 18-01-2010, 04:36 PM
Re: Hvilket ur ville I vælge? - af baun - 18-01-2010, 05:28 PM
Re: Hvilket ur ville I vælge? - af Loncar - 19-01-2010, 05:12 PM
Re: Hvilket ur ville I vælge? - af jacob jensen - 19-01-2010, 05:39 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)