11-08-2009, 08:10 AM
hannover_dk Skrev:Speedy Skrev:En Speedmaster ref. 105.003 kostede i 1965 495,00 DM på lænke (1501) og 475 på rem.Tjo jeg ved ikke med sikkerhed hvad DM var i 1965 - Jeg mener at huske den var ca 3,80 og så er det 1.881 gode danske kroner den gang. Så napper vi lige statistikken igen, og den viser fra Danmarks statistiks prisberegner, at det svarer til 17.014 kr i 2009 værdi. - Ja da - der har du en som har en reel værdistigning - og det vidste du jo godt - gad vide hvor mange andre man kan finde af den slags, men den der er helt reel, langt mere værd i 2009 end nyprisen i 1965 SJOVT
Hvad svarer det så til i nutidskroner John?
Lænken kostede altså 20 DM ekstra!
(man skal så lige regne med rentes rente tabet, og mon ikke aktier købt bredt i 1965 - idag ville have en værdi over det - jeg ved det ikke men tror det faktisk)
vh
Øhhh - ikke forstået. Hvis uret i 65 kostede hvad der svarer til ca 17 K nutidskroner - og man idag kan få fx. 3 K for det brugte men velbevarede ur - har det da vist tabt 14 K - og er en elendig investering.
Mine forældre købte et hus i 1965 til 130.000,00 kr - hvilket så svarer til ca 1.200.000,00 kr i nutids kroner.
Huset ligger 5 km fra Vejle og i Vejle ådal. Det er på 110 kvm. - og jeg vil tro at det idag kan sælges for 1.6 mio. - Nu hører der jo en masse renter og rentefradrag med i sådan en historie, samt hvad man skulle have givet i leje for et tilsvarende hus, hvis man ikke havde købt det, så det ligner en langt bedre investering end end uret.
Jeg tror kun at helt særlige samlerværdige ure kan blive noget der overhovedet hænger sammen økonomisk på sigt, men det må tiden vise.
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer