01-03-2009, 09:33 AM
Citat:Der er efter min mening også en tendens til at når de traditionelle investeringsobjekter som aktier og ejendomme falder - stiger andre: guld, kunst, antikviteter osv.For første gang i lang tid holder den der balance mellem aktiemarket, boligpriser, kunst, guld og oliepriser ikke...
Kun guld topper pt. med tæt på kr. 180 for en gram finguld (som jeg synes er overdrivelse).
Olie svinger op og ned - som alle os bilister ved...
Antikviteter er pt. billigere end nogensinde i de sidste 30 - 40 år (mener de jævne ting; topantikviteter er der få af og prisen er altid op i himlen) - priserne var også fuldstændigt urealistisk høje bare for 10 - 15 år siden.
Kunst - også på topniveau er faldet og det jævne enda meget (drømmer man sig om en Jorn lito, så er det nu
Jeg tror at urenes fordel er den der hidsigt herlighedsværdi og blanding af det funktionelle, æstetisk og signalværdien som gør at de aldrig nogensinde falder voldsomt - bortset fra de her - efter min mening - lidt patetiske forsøg at hype prisen op ved at kalde noget for "neovintage"
Vi må se - ingen ved lige pt. hvad der vil ske, men Morgan har nok sagt det klogeste om prisudviklingen indtil videre - og naturligtvis Mads ved at kalde prisfaldet for en sund justering mod det normale...
Et vigtigt aspekt er også at Internet har i løbet af de sidste 10 år slået sig igennem bland den brede befolkning og dette har gjort sig synligt i prisudviklingen af stort set alt: Ingen vil betale MERE i en lille lokal auktion kr. 10.000 for et karlekammerskab med 150 år på banen når man kan købe et fra Lauritz for mindstebud eller tæt på. Ligeledes kan et galleri ikke sælge den fornævnte Jorn lito for kr. 18.000 når alle kan se at de går på Lauritz (eller på andre netauktioner) for kr. 4 - 6.000. Og man kunne fortsætte med lignende eksempler.
Herligt regnfuld søndagmorgen for alle !
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)