28-02-2009, 06:06 PM
Tio Malo Skrev:Citat:...er der ikke sket noget nævneværdigt i urbranchen, og jeg tror at det er grundet at et ur er en mere fast investering end aktier.
Fejlslutning af det, Morgan skrev...
Fire danske Rolex-forhandlere jeg har talt med (som har alle ligeledes Omega og mange af de andre dyrere mærker) siger ret enslydende at siden oktober 2008 er salget faldet med 25 - 30%.
Nu, jeg tror ikke at jeg afslører en skummel branchehemmelighed ved at skrive dette.
Det, vi ikke har set endnu, er konsekvenserne. Lige nu rammer det på indtægterne af R-pushere (muligtvis også greymarket operators ?) - lavinen er langsom...
Det vi andre, som køber brugte / handler med brugte ser er at brugtpriserne er faldet med ca. 10 - 15% - dog meget beroende på hvilke brugte vi taler om (der er forskel i prisudviklingen mellem en stål 6519 fra 1971 for $ 700 fra Hongkong og en nearly mint Sub / GMT / Daytona fra EU).
Jeg regner med at prisfaldet kommer at manifestere sig mere voldsomt i løbet af de kommende et-par år.
Hvorvidt dette er et tegn om krise eller kun en frisk wake up call for alt for kunstigt-høje brugtpriser er en anden diskussion.
Just my 2cts...
John
Jeg har svært ved at forestille mig at omstillingen i markedet tager flere år. Biler, Boliger, Aktier.... Er kommet ned i et nyt leje på under 3 mdr.
Man kan allerede se at vintage og neo-vintage er ved at tage et fald. Det samme gælder stål omega'er og alt muligt andet - men en 5-10-15%'s korrektion virker ikke helt så voldsom på et ur til 10k som på et til 200k.
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)