Coaxial vs. quartz?
blot var spørgsmålet jo en sammenligning mellem nye ure.

Co-axial og quarts - og det var hvad jeg svarede på!

Batteriskift hvert 5 år - 100 kr
Service på Co-axial værk hvert 10 år 2000 kr

Om nogen også finder de nye quarts værker horologisk interesante kan jeg ikke udtale mig om. Jeg gør ikke! Icon_e_wink

Men Torben du er i hvart fald på alle måde istand til at argumentere, så man er ligeved at købe et gammelt quartsur, men så skal det altså også være fra dengang de var epokegørende og fantastiske og varslede en ny tid, med helt nye normer for præcision!

vh baun
Svar
Interessant indlæg - et par link at grave mig igennem - tak Icon_e_smile

Offtopic: Mit spørgsmål gik oprindeligt på den baggrund at jeg er ved at kigge på et seamaster og var i tvivl om det skulle være quartz eller co-axail (at jeg efterfølgende er begyndet at kigge på Oris er en helt andet snak) .. Icon_e_smile

Hilsen Kasper
İmage
Svar
Baun Skrev:blot var spørgsmålet jo en sammenligning mellem nye ure.
Sådan er det (sgu) altid - Min pensel er alt for bred Icon_redface Icon_redface

Baun Skrev:Co-axial og quarts - og det var hvad jeg svarede på!
Ja det kan jeg jo godt se Icon_redface

Baun Skrev:Batteriskift hvert 5 år - 100 kr - Service på Co-axial værk hvert 10 år 2000 kr
En absolut rimelig sammenligning, som jeg (også) havde overset Icon_redface

Baun Skrev:Om nogen også finder de nye quarts værker horologisk interesante kan jeg ikke udtale mig om. Jeg gør ikke! Icon_e_wink
Udvalget er også mere end spartansk.

Baun Skrev:Men Torben du er i hvart fald på alle måde istand til at argumentere, så man er ligeved at købe et gammelt quartsur, men så skal det altså også være fra dengang de var epokegørende og fantastiske og varslede en ny tid, med helt nye normer for præcision!
vh baun
... Tak Icon_redface
Det er også mit "ståsted", at kvarts bedst repræsenterer perioden, hvor der kæmpedes med at bringe teknologien under kontrol og finjustere den, hvor intet var givet - og problemerne "sprang op i ansigtet på udviklerne" - oven i købet fra de mest usandsynlige vinkler.

Mit næste kvarts "projekt" er for øvrigt en Seamaster 200 med kaliber 1441, og ikke den banale kaliber 1438 Icon_e_wink
Desværre er uret ligedannet med min Seamaster 200 med kaliber 1111, og adskiller sig kun ved at kaliber 1441 "tikker" sekundviseren frem med 1 sek ad gangen.
... Men forskellige er de (sgu) -Som ild og vand.
Jeg skal endnu engang beklage at jeg "væltede mig ud i OT spinaten"

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
uddrag af hvad bergsorensen Skrev:.... Offtopic: Mit spørgsmål gik oprindeligt på den baggrund, at jeg er ved at kigge på et seamaster og var i tvivl om det skulle være quartz eller co-axial.
Hilsen Kasper
... gør som Hannover: Køb en Ploprof Icon_mrgreen

Svar
Geodoc: lidt udover mit budget Icon_e_smile

Lidt interessant læsning (opsummering): [url]"http://www.86watches.com/article.php?id=63" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.86watches.com/article.php?id=63[/url]
İmage
Svar
....Geodoc...quartz...

det var dog en usædvanlig spændende udredning..om quartz ure... Icon_e_biggrin

Ville være rigtigt interessant med en artikel om signature uret..(eller findes en sådan allerede..)

Mvh
Hans Jørgen

P.S. Jeg er idag mest til mekaniske ure.. af mange af de årsager der allerede er nævnt..det selvom jeg er svagstrøms ingeniør... men jeg har haft quartz ure. Er blevet frarådet Omega f300 og lignende pga vedligeholdelse. Har været på jagten efter et Rolex quartz ur, men ikke fundet den rette og har villet købe et Ventura men så gik de konkurs...
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
Hans Jørgen Skrev:....Geodoc...quartz...
det var dog en usædvanlig spændende udredning..om quartz ure... Icon_e_biggrin
Ville være rigtigt interessant med en artikel om signature uret..(eller findes en sådan allerede..)

Mvh
Hans Jørgen

P.S. Jeg er idag mest til mekaniske ure.. af mange af de årsager der allerede er nævnt..det selvom jeg er svagstrøms ingeniør... men jeg har haft quartz ure.
Er blevet frarådet Omega f300 og lignende pga vedligeholdelse.
Har været på jagten efter et Rolex quartz ur, men ikke fundet den rette og har villet købe et Ventura men så gik de konkurs...
Tak for den pæne omtale af mit "kvarts engagement".
Kvarts er jo lidt forkætret, hvilket er helt forståeligt, når man ser hvor meget "pangel", der er produceret med kvarts værk.
Retter man derimod "kvarts interessen" mod det specielle, enestående eller innovative - Så har man ofte en god uroplevelse på "Sigtekornet"

Omega Link Centralen indeholder en hel del links til Marine Chronometer, og jeg har selv forsøgt at samle et par løse ender i indlægget: MegaQuartz 2400

Svar
Selv om vi er i Omega Forum, så synes jeg, når nu talen falder på quartz ure, at Seiko bør nævnes, da de jo som bekendt lancerede verdens første quartz-ur - nemlig Seiko Astron. Idag, der producerer både Seiko og Citizen fantastik gode quartz ure, og fokuserer man på High End Quartz (HEQ), så leverer begge producenter modeller med en nærmest uhørt høj præcision: +/- 5 sekunder per ÅR Icon_e_surprised

"The Citizen" bør nævnes under HEQ, ligesom Seikos 9Fxx værk-serie også bør fremhæves.

Seiko 9F61A fra et Grand Seiko ur. Disse værker har 50 års servicegaranti Icon_cool
İmage

Sorry, back to Omega ... Icon_redface
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Selv om vi er i Omega Forum, så synes jeg, når nu talen falder på quartz ure, at Seiko bør nævnes, da de jo som bekendt lancerede verdens første quartz-ur - nemlig Seiko Astron.
Idag producerer både Seiko og Citizen fantastik gode quartz ure med en nærmest uhørt høj præcision: +/- 5 sekunder per ÅR Icon_e_surprised

"The Citizen" bør nævnes som ur, og Seikos 9Fxx værker bør nævnes som fantastisk drivkraft i visse Grand Seiko modeller.

Seiko 9F61A. Disse værker har i øvrigt 50 års servicegaranti Icon_cool
İmage

Sorry, back to Omega ... Icon_redface
Helt enig - og gentager glad og gerne billedet, der klart og utvetydigt demonstrerer, at kvarts værker også kan være smukke, gedigne og omhyggeligt finisherede.
Seiko's pioner indsats er iøvrigt beskrevet i: Milestones: Electronic Quartz Wristwatch, 1969

Svar
Så blev mit første Omega erhvervet - Et Seamaster 300m quartz 212.30.41.61.01.001 Icon_e_smile

Tak til Halse Ure!
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)