Hvorfor koster et Rolex 30.000?
Du har ret - Rolex er ikke pengene værd.

Køb et Seiko.

Mvh Morgan
Svar
Ja det er jo meget simpelt hvis man blot siger: Et ur er det værd det kan sælges for!

Men hvis nogen så spørger: "Hvorfor kan et Rolex sub sælges for 30 K mens et tilsvarende Omega Seamaster kan koste 18 K og et Seiko marine 12 K......"

Ja så er svaret jo måske lidt mere kompliceret.... eller måske alligevel ikke. "Brand-værdien" gør forskellen - intet andet!

vh baun
Svar
bjorn_e58 Skrev:
makita Skrev:...
finishage
...
anglage
...
anglering
...påført anglage springer dog ofte over hvor gærdet er lavest og laver "bløde" overgange, som kan påføres maskinelt
...
Har broen "cap jewel" skal ståldelen naturligvis angleres ... skal angleringen forsætte i en ensartet ubrudt linje fra bro til cap-jewel, samt at skruen som fastholder cap-jewelen er 100% flush på begge sider

Citat:Undskyld, men kan du ikke forklare, hvad det er du mener? Nu ved jeg godt, at AP betyder Audemars Piguet, VC betyder Vacheron Constatin, PP betyder Patek Philippe. Men at cap-jewelen er 100% flush på begge sider er simpelthent sort snak for mig.

Cap-jewel er en lagersten (jewel) fastholdt af en en stålplade/kappe (cap), som skrues til enten værkets skiveside ved balance og ganghjul(den ikke synlige side af værket), eller på en af broerne, typisk broen der holder ganghjulet og balancebroen(på den synlige del af værket). Chatons har samme funktion som cap-jewels vil jeg formode.

funktionen ved en cap-jewel er at man kan skrue cap-jewelen af broen eller platinen og smøre uden at skulle splitte værket ad.

Ganghjulsakselen bliver derved fastholdt af fire lagerstene. To af dem er synlige(sidder fast i cap-jewelen), og de andre støtter ganghjulsakslen på hver sin side af værket mens cap-jewelen er afmonteret. Ellers ville akselen naturligvis tilte.

cap-jewelen på værkets skiveside ligner et 8-tal eller en større cirkel, hvis den fastholdes af en skrue, og 2 sammenvoksne 8-taller, hvis den fastholdes af 2 skruer.

capjewelen på broen følger broens form. Skruerne der holder capjewelen til bro eller platine, skal slutte plant (flush) både ved skruehoved og ende. Skrueenden skal altid rundpoleres da den er synlig. Skruehovedet skal påføres angleage. Ligeledes skal skruehullerne påføres angleage.

Citat:Anglage/anglering kan jeg gætte på har noget med vinkel (angle på engelsk) at gøre, men det behøver jo ikke være rigtigt i denne sammenhæng. Jewel ved jeg også er det leje, som akslerne hviler i, cap er måske den øverste(?). Flush? Kender jeg faktisk kun som et poker udtryk for fem-i-farve, og det er måske også det, du mener? Skal ståldelen være i vinkel?

Angleage eller bevelling kunne jeg også gå i krig med at forklare, men jeg har et link med illustrationer som forklarer det langt mere spændende og pædagogisk end jeg magter. Indfaldsvinkelen til artiklen i linket er netop så en med minimum af viden, kan se hvorfor det koster de ufattelige summer det gør at finishere et high grade værk.

gennemgang af angleage.

[url]"http://www.hautehorlogerie.org/IMG/pdf/APbook_UK.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.hautehorlogerie.org/IMG/pdf/APbook_UK.pdf[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

gennemgang af forskellige typer finishage.

[url]"http://montresuisses.blogspot.com/2006/05/movement-decorations-dcoration-horlogre.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://montresuisses.blogspot.com/2006/ ... logre.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat:Jeg kan forestille mig, at den stakkels tråd-starter overhovedet ikke føler sig velkommen her. Han siger selv, at han er nybegynder, og det var hans første post. Jeg svarede på hans spørgsmål - undskyld, det var måske lidt kækt - at prisen på et Rolex stort set udelukkende afhænger af, hvad kunderne vil give. Men royal-cap-straight-flush-angle....

Det var da sandelig ikke min mening at jage nogen som helst væk.
Prisen på AP, VC eller PP er vel generelt højere end et Rolex, men bestemt ikke urimelig i forhold til det man får for pengene.

jep, flush kan være en god hånd i poker eller at skylle ud på toilettet. Straight kan være lige, eller heteroseksuel (måske en sikkerhedsforanstaltning at stå lige fremfor forover bøjet). Et straight flush kan være en lykkehånd i poker eller svært at udføre på toilettet medmindre at kummen er temmelig høj eller man selv er temmelig lille, who knows?

Citat:Og jeg burde måske ikke sende denne halv-brokke-kommentar, men jeg trykker alligevel på "Udfør". Og lad os SÅ lige få et smil på læben - vi er jo kun mennesker Icon_e_surprised

Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

Og til den kære trådstarter, klaushm, du skal være SÅ velkommen her. Den største risiko du løber, er at dit første "rigtige" ur ikke bliver det sidste Icon_e_wink Jeg har afgjort respekt for, at jeg ikke svarede på det, du mente med dit spørgsmål. Det var jeg måske godt klar over, men jeg mener ikke, det gør mit svar forket! Det ER udbud og efterspørgsel!

Lad mig tilføje en ting som et svar på det oprindelige spørgsmål: Der er ingen tvivl om, at Rolex gør, hvad de kan, for at styre prisen worldwide. Rolex VIL have, at prisen er stort set den samme, om du køber i København, Langbortistan, San Francisco eller Dubai. At der så er f.eks. kurssving som gør, at det ikke er så nemt, er en anden sag. Eller at f.eks. ikke-EU bosiddende kan finde et land med høj moms og få den refunderet ved udrejse. Mon ikke Klarlund iøvrigt har et godt salg på den måde? På dette punkt er Rolex nok ander ledes end andre mærkevarer (som vi har en tråd om ovre på off-topic); der er f.eks. forskel på, hvor eksklusivt Ralph Lauren betragtes i Europa og i USA og prisen følger med! Gentager jeg mig selv, hvis jeg siger udbud og efterspørgsel.... Icon_rolleyes

/Bjørn.
Svar
Baun Skrev:Ja det er jo meget simpelt hvis man blot siger: Et ur er det værd det kan sælges for!

Men hvis nogen så spørger: "Hvorfor kan et Rolex sub sælges for 30 K mens et tilsvarende Omega Seamaster kan koste 18 K og et Seiko marine 12 K......"

Ja så er svaret jo måske lidt mere kompliceret.... eller måske alligevel ikke. "Brand-værdien" gør forskellen - intet andet!

vh baun

ENIG den sidste prisforskel er navnet og hvis det ikke betyder noget for en så er der ingen
grund til at købe et Rolex,da det helt sikkert er et dyrt brand
Svar
Klaushm.

Du giver selv svaret i dit første indlæg..
Quote:
"Jeg har altid haft en drøm om en Rolex Sub"
Unquote

Det ved Rolex- de har skabt den- altså drømmen- og de er eminent dygtige til at holde den vedlige.
For dig- og alle os andre.
Såre enkelt!

Mvh.
Heuser
Svar
Jeg mangler måske også lidt i helt at forstå Makita - men til 95% - og da det jo trods alt er et offentligt forum, hvor allerede mange svar er givet, så synes jeg det er OK at rykke et godt stort niveau op - så mange andre deltagere også kan forstå og være med i diskussionen, hvorfor dyrere Icon_e_smile - og trådstarter kan så se, at - nå ja - der er en masse tekniske årsager - og det tager tid at lave visse ure
Jeg er stadigt enig med de (inkl mig selv Icon_redface ) som siger
  • Ure koster det de kan koste
    Ure i de billigere prisklasser giver mere rent - vis mig klokken - for pengene end de dyre
    En del af forskellen er prisen på at fremstille ure - en anden del fortjenesten som i kr og øre er højere på et dyrt ur =% på top af omk
    De/vi som køber dyrere ure gør det i hovedsagen ikke for at være sikker på hvad klokken er - vi har masser af andre ting vi vægter højt og vil betale for

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
bjorn_e58 Skrev:Jeg kan forestille mig, at den stakkels tråd-starter overhovedet ikke føler sig velkommen her. /Bjørn.

Jeg føler mig på ingen måde uvelkommen, men har tværtimod været meget glad for alle de kommentarer der er kommet. Jeg går lige nu og overvejer det andet alternativ istedet for et Rolex, købe nogen andre sjove ure. Og her er der en masse inspiration i dette forum, f.eks. Steinhart uret ser spændende ud. Og selvfølgelig nogen flere Seiko'er. Så kan de 30.000 også holde en masse år Icon_e_wink

Og jeg har forstået hvorfor man kan tage 30 kilo for et Rolex. Hvad jeg ikke forstår er, at man kan sælge et et Audemars Piguet ur for 100.000 - 2.000.000. Det ligner jo noget fra en tyrkisk bazar. Er deres målgruppe arabiske oliesheikere? Det kan godt være det er håndmalet, men hvorfor har de ansat Siegfried & Roy (på LSD) som chefdesignere Icon_e_wink

(håber ikke jeg har fornærmet nogen)
Svar
Klaushm Skrev:Hvad jeg ikke forstår er, at man kan sælge et et Audemars Piguet ur for 100.000 - 2.000.000. Det ligner jo noget fra en tyrkisk bazar. Er deres målgruppe arabiske oliesheikere? Det kan godt være det er håndmalet, men hvorfor har de ansat Siegfried & Roy (på LSD) som chefdesignere Icon_e_wink

Bare rolig, du har ikke fornærmet mig Icon_e_wink meeeeeeeeeeeeeeeen.

Mener du at f.eks. dette ur passer på din ovennævnte beskrivelse Icon_e_surprised
p.s. billedet et sakset fra nettet og er desværre ikke mit ur Icon_e_sad

İmage

Jeg kunne vise mange andre billeder af AP ure som JEG ikke synes passer på din beskrivelse overhoved.....
Svar
Kim T Skrev:Jeg kunne vise mange andre billeder af AP ure som JEG ikke synes passer på din beskrivelse overhoved.....
I rest my case, det er et super flot ur.

det var mere denneher model jeg havde i tankerne....
İmage
Svar
Kim T Skrev:
Klaushm Skrev:Hvad jeg ikke forstår er, at man kan sælge et et Audemars Piguet ur for 100.000 - 2.000.000. Det ligner jo noget fra en tyrkisk bazar. Er deres målgruppe arabiske oliesheikere? Det kan godt være det er håndmalet, men hvorfor har de ansat Siegfried & Roy (på LSD) som chefdesignere Icon_e_wink

Bare rolig, du har ikke fornærmet mig Icon_e_wink meeeeeeeeeeeeeeeen.

Mener du at f.eks. dette ur passer på din ovennævnte beskrivelse Icon_e_surprised
p.s. billedet et sakset fra nettet og er desværre ikke mit ur Icon_e_sad

İmage

Jeg kunne vise mange andre billeder af AP ure som JEG ikke synes passer på din beskrivelse overhoved.....

Tja... set fra en IKKE ur kender/nørd, kan det sagtens ligne noget klokværk fra et tøj modehus eller noget NO-name der sælger et frækt kantet ur, råt udseende med skruer og sorte knapper og krone. Ligesom et PP i deres no nonsens dress look (uha mange fremmedeord) for ikke indviede, på afstand kan ligne et hvidskivet ur, der kommer sammen med et tre måneders abonement på "vi med kat".
Det er uden at lyve det jeg hører fra de af mine bekendte der ikke har ure som last.

Men føj hvor ville jeg gerne have denne AP... og så kan mit SeaDweller gå som et sporty ur fra " Iform magasinet"
Mvh
Guru13

kan aldrig være sikker."
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)