hannover_dk Skrev:Naturligvis er der ure der ser lidt sådan ud, men herregud, for en ikke samler, som skal ha et mekanisk ur og vil bruge 2-4 t, er det vel ikke helt galt, hvis det tilmed er tæt (2000 meter måske ikke men tæt)

Er det en kopi - tja elementer fra det ene og andet, men kopi - jeg synes det vel egentlig ikke, men det kan jo skyldes jeg ikke lige genkender originalen
vh
Tror såmen godt at man kan samle på disse ure. Jeg ved da at Korbek urene er set til samme eller lidt højere pris end nyprisen. Måske fordi der ikke bliver lavet så mange af dem.
Jeg mener da det er fint at der er så mange nye mærker. Ikke alle har råd til at købe Rolex, JLC o.s.v.
Men der er da flere herinde som snobber lidt omkring mærkerne. Det kan åbenbart blive for jævnt  Fint med mig, jeg køber nu bare det jeg har lyst til, hvad enten det er Helson eller Rolex......
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
ClausT Skrev:Tror såmen godt at man kan samle på disse ure. Jeg ved da at Korbek urene er set til samme eller lidt højere pris end nyprisen. Måske fordi der ikke bliver lavet så mange af dem.
Jeg mener da det er fint at der er så mange nye mærker. Ikke alle har råd til at købe Rolex, JLC o.s.v.
Det er da fint at der er mange nye mærker. Korsbek står vel lidt specielt - den danske link og en herinde som virkeligt bakker op.
Det er vel den samme gamle diskussion - og naturligvis kan alle helt selv vælge hvad de vil samle, og samle har ikke for mig noget med nødvendigvis noget større med pris at gøre.
Den gamle diskution - jagten - Jeg ville ikke samle noget som kan købes i en hver urbutik/netbutik uden historisk sammenhæng og med mer eller mindre samme værk hele vejen rundt.
Jeg skal ha jagten med, det skal være lidt/meget svært at finde det helt rigtige - og det betyder ikke at de koster 40 t alle sammen lover jeg dig; men vist kan man da samle den type ure du viser, og først og fremmest kan man da købe og bruge, nok så meget som samle i mine øjne.
Det er vel i høj grad det du gør. Køber, går med, nyder - sælger ud - videre - sådan behandler man ikke en elsket samling, men sådan får man sjov med en masse ure.
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Nogen er samlere andre ikke - det har intet med prisen på urene at gøre.
En samling kan jo fint være: Ure som alle indeholder ETA 2824 - helt fint, man kan samle hvad man vil.
Jeg tror at det der er med til at gøre de gamle Omegaer interessante samleobjekter er at der er mange nørdede samlere, som kan snakke om alle mulige detaljer - og om hvorvidt der nu findes en 145.012-67 med caliber 861 (det gør der ikke) - original fra fabrikken - eller en 145.0022 med rød sekundviser eller (det er lidt mere diskutabelt). Det er i hvert fald en væsentlig del af det hele for mig.
Det har vist ikke noget med snop at gøre - bare passion - tror jeg!
vh Baun
•
Svar: 537
Tråde: 34
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
hannover_dk Skrev:makita Skrev:jeg må ærligt indrømme at broderparten af de viste ure er rene plagiater af allerede eksisterende urdesign, og personligt ville jeg hellere gå med et quartzur end et kopiur!!!
Jeg er bestemt heller ikke for homage eller kopier, men ex den som var vist i det første indlæg synes jeg ikke er kopi som sådan. Naturligvis er der ure der ser lidt sådan ud, men herregud, for en ikke samler, som skal ha et mekanisk ur og vil bruge 2-4 t, er det vel ikke helt galt, hvis det tilmed er tæt (2000 meter måske ikke men tæt)

Er det en kopi - tja elementer fra det ene og andet, men kopi - jeg synes det vel egentlig ikke, men det kan jo skyldes jeg ikke lige genkender originalen
vh
okay hannover nu tog du faktisk et af de eneste, som ikke decideret indeholdt plagierende elementer. Faktisk er uret, Helson?, som dykkerurskonstruktion endda rigtigt fornuftigt skruet sammen. Store og tydelige markører, og en fiks detalje er at man med "forskudt" og lille datovisning ikke fjerner 3-markøren, ganske brugbar skive i et dykkerur må man sige. Også en rigtig god kronebeskytning, og drejekransen ser ganske betjenelig ud selv med dykkerhandsker. der savnes dog enten kappebeskyttelse over rem/lænkeanslutning eller skruebefæstigelse, men ok det ville nok være lige at trække den med et ur i den prisklasse. orange lume og pvd coating står desuden utroligt godt til hinanden, men spørgsmålet er så hvor længe pvd-coatingen holder på et ur i den prisklasse?
Jeg kan godt se at man får et flashy NYT TOOLur for relativt få penge, men til knapt 600$ er der bare så uendeligt meget andet horologi jeg heller ville investere i, dog ikke i dykkergenren.
•
makita Skrev:hannover_dk Skrev:makita Skrev:jeg må ærligt indrømme at broderparten af de viste ure er rene plagiater af allerede eksisterende urdesign, og personligt ville jeg hellere gå med et quartzur end et kopiur!!!
Jeg er bestemt heller ikke for homage eller kopier, men ex den som var vist i det første indlæg synes jeg ikke er kopi som sådan. Naturligvis er der ure der ser lidt sådan ud, men herregud, for en ikke samler, som skal ha et mekanisk ur og vil bruge 2-4 t, er det vel ikke helt galt, hvis det tilmed er tæt (2000 meter måske ikke men tæt)

vh
okay hannover nu tog du faktisk et af de eneste, som ikke decideret indeholdt plagierende elementer. Faktisk er uret, Helson?, som dykkerurskonstruktion endda rigtigt fornuftigt skruet sammen. Store og tydelige markører, og en fiks detalje er at man med "forskudt" og lille datovisning ikke fjerner 3-markøren, ganske brugbar skive i et dykkerur må man sige. Også en rigtig god kronebeskytning, og drejekransen ser ganske betjenelig ud selv med dykkerhandsker. der savnes dog enten kappebeskyttelse over rem/lænkeanslutning eller skruebefæstigelse, men ok det ville nok være lige at trække den med et ur i den prisklasse. orange lume og pvd coating står desuden utroligt godt til hinanden, men spørgsmålet er så hvor længe pvd-coatingen holder på et ur i den prisklasse?
Jeg kan godt se at man får et flashy NYT TOOLur for relativt få penge, men til knapt 600$ er der bare så uendeligt meget andet horologi jeg heller ville investere i, dog ikke i dykkergenren.
ups, en flovmand lænken ser da ud til at være skruet på, imponerende i det prissegment må jeg indrømme
•
Svar: 1,515
Tråde: 96
Modtaget Likes: 8 i 5 svar
makita Skrev:okay hannover nu tog du faktisk et af de eneste, som ikke decideret indeholdt plagierende elementer.
Bevares...alle dykkerure i dag, også i den dyre ende, kan vel siges at ha' "plagieret" de tidligere Sub's, Blancpain's, osv.
Med det in mente kunne jeg da godt tænke mig at høre dit bud på, hvor de andre ure i denne tråd " går over stregen" med plagiering (bemærk at jeg ikke benægter at det er der). Jeg mener, når nu Hannover, var så "heldig" lige at ramme det mest originale?!?
Du kan jo starte med mit Benarus. Det har i øvrigt også kostet 500$, og har også skruer til lænken, helium-ventil (øverste krone) og hver enkelt er testet til 1000m. Bedste "value for money" jeg har haft blandt ure jeg har ejet (som er pænt mange, i næsten alle prisklasser)
Bagefter kan du jo ta' Orsa'en, osv. ...det kunne være interessant at høre
Personligt...og nu kommer min pointe...synes jeg faktisk at "mikro-mærkerne" er et "frisk pust" som tilbyder både kvalitet, og nyskabende design. Det er rigtigt at der er nogle derude der går over grænsen med deres "hommages", men at angribe Claus' bud i denne tråd synes jeg er unfair. Der er mindst lige så mange derude, som sætter en ære i at være nyskabende og tilbyde "value for money"...
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg har det også fint med disse ure findes. Det er velfungerende ure som giver meget for pengene. Typisk til folk der enten ikke vil eller kan bruge alverden på ure samt nye i urverden. Et godt sted at starte, som jeg ser det...
Rent samlermæssigt ser jeg ikke det store potentialle desværre. Disse ure indeholder intet af det samlere stræber efter. Måske også derfor de ikke siger mig alverden set med samler-briller.
Vil give John/Baun ret i at det intet har med snob at gøre, men blot det faktum at der rent samlermæssigt ikke er meget "sport" i disse ure. Frank Muller, Jacob & Co, you name it, i 100-200 k klassen siger mig lige så lidt rent samlermæssigt.
/Mads
•
hmm, nu lagde overskriften vel op til at folk ytrede deres mening om disse ure. Jeg skrev at broderparten, altså en overvejende del (IKKE ALLE) af disse ure i min optik, sjældent magtede at skabe et selvstændigt udtryk fordi der blev lånt lige lovligt meget af designelementer fra andre ure. med hensyn til dit eget Benarus, tja jeg syntes da bestemt at navnet klingede i mine øre. Det er da ikke et specielt nyt mærke? eller er det min hukommelse der spiller mig et puds? fat til tangenterne og hurtigt faldt brikkerne på plads! Benrus selvfølgelig!! gode gamle Benrus (visuelt slår jeg mig nu til panden). Ha, ha BENaRUS thats a good one, så lad os lige se om ikke der er lånt andre elementer fra Benrus klassiske divere. Tja vurder selv, men udover navnet er viserne rent plagiat i min optik, faktisk grænsende til det ulovlige...
[url]"http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.50717.com/images/benrus-50717/4289339247.jpg&imgrefurl=http://www.50717.com/us/benrus-1-72.html&usg=__yr-MUVIxEmw2fGw-sEnziy4dsqk=&h=444&w=450&sz=137&hl=da&start=52&um=1&tbnid=qYKiCaflsLgd1M:&tbnh=125&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dbenrus%26ndsp%3D20%26hl%3Dda%26sa%3DN%26start%3D40%26um%3D1" onclick="window.open(this.href);return false;">http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1[/url]
Min generelle pointe er nu den samme som den har været hele tiden, det ses hvor der generelt er sparet i disse prisbillige ure, bl.a. på designsiden eller mangelen af samme. Lidt lynette fra den ene producent, lidt wave-skive fra den næste, lidt visere fra den tredje, lidet attråværdig lasergraveret dykkerhjelm på bagkasse o.s.v., eller de plagiater som bare er "rene" plagiater, som dette tauchmeister, hvem sagde rolex????
[url]"http://tauchmeisterwatches.com/diver-master-60atm-wr1968-feet-made-by-tauchmeister-1937-p-402.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://tauchmeisterwatches.com/diver-ma ... p-402.html[/url]
Såvidt jeg husker var det Jacob Jensen, som startede sin urinteresse med en seamaster i quartz (undskyld Jacob, hvis jeg citerer forkert). Jeg tør godt vædde med at urets udtryk (design) har appelleret til ham, og efterhånden som hans urinteresse udvikles, så var det et naturligt skridt videre at anskaffe sig et mekaniskt ur. Havde selv samme tilgang til tingene med et Tag Heuer.
•
Svar: 1,515
Tråde: 96
Modtaget Likes: 8 i 5 svar
makita Skrev:Ha, ha BENaRUS thats a good one, så lad os lige se om ikke der er lånt andre elementer fra Benrus klassiske divere. Tja vurder selv, men udover navnet er viserne rent plagiat i min optik, faktisk grænsende til det ulovlige...
Benægter ikke sammenhæng i navnet, dog skal det siges at ifølge Ralf (Benarus) så er det taget fra hans søns videospil, hvor en havgud bærer det navn.
Hvad angår viserne:

(...lånte lige et billede hvor viserne var tydeligere)
Ligheder tja...men ikke mere end så meget andet. Og at sige at det grænser til "ulovligt plagiat" synes jeg godt nok er at strække den..
Men okay - lad os la' den ligge der. Jeg benægter ikke at der er "brådne kar" derude...synes bare ikke at man kan skære dem over én kam...der er også ærlige sjæle, som forsøger at være nyskabende og anderledes...
•
jacob jensen
Unregistered
Min interesse startede ganske rigtig med den krystal Seamaster,for mig idag er et rigtig
ur mekanisk selvom jeg godt kan se det praktiske i krystal bomberne til tider
Jeg kan også godt se de ligheder der bliver snakket om,hvad man skal kalde det og
hvor slemt det står til kommer nok an på øjene der kigger.
Det er nok også svært at lave noget idag som kan sælger i en god mængde for ens forretning
som aldrig er set før
Tag Helson lænken det er samme design bare i sort som sidder på Omega Plo Prof 1200m
kopi eller bare designligheder tja
•
|