Hvilke ure samler I på og hvorfor?
nej nu må du holde det er da for dumt at sælge sine børn!!!
Du skal da leje dem ud så er dine indtægter mere langsigtede og du kan derved få råd til flere ure Icon_e_biggrin
Men ja, den kvartet ser man godt nok ikke hver dag! rigtig lækkert

Der er fem svin til dig som man siger her ude på amager Icon_cool
Svar
Sad lige og filosoferede over den bredde der er i Omagas program.

Jeg har jo ikke dækket hele bredden ind men kan dog godt illustrere en vis bredde:

Se 3 gamle guldure. 2 i rose guld og en i Yellow. Alder 1949, 1951 og 1960. 30 mm værk og stort set samme design:
İmage

Samme tid i Constellation serien 1956, 1958 og 1962:

İmage
Også morsomt at sammenligne 2 18 Karat guldure en fra 1962 og en fra 2004:

İmage

Nå men det var jo spredning og bredde det handlede om. Her 2 ure fra samme tid 1957 og 1959:
İmage

Også her ure som nok er Dress - men dog temmelig forskellige. 1953, 1960 og 1961:
İmage

Også morsomt at sammenligne to guldure med tilhørende lænke - meget forskellige i sit udtryk. 1954 og 1967:
İmage

Der er selvfølgelig også ure som er samme stil - her 3 Constellations. 1958, 1962 og 1969:
İmage

Ogsp ret ens. men så forskellige fra alle de andre. 3 Chusion Constellation 1968, 1968 og 1971:
İmage

Og i den mest enkle stil - 3 Geneve en uden dato - en Automatic men massiv guld og samme design - men meget forskellig fra de viste 30 mm guld Omegaer. her 1964, 1968 og 1969:
İmage

Lad os blive ved Geneve - men nu er det uens...1964, 1969 og 1970:
İmage

Man kan jo også vælge at variere sin samling ved at blande et par patinerede skiver ind i billedet. Her 2 Constellations fra 1961 og 1966:
İmage

Også ret ens ure er alligevel temmelig forskellige. Her 2 sortskivede Constellations 1961 og 1966:
İmage

3 Semastere - meget forskellige også mht. tid 1959, 1971 og 2003:
İmage

Også inden for samme serie De Ville /Seamaster De Ville og alle i massiv guld - se hvor meget valg af rem/lænke samt skive farve gør. 1965, 1967 og 1972:
İmage

Mere deville - her i stål 1969 og 2004 - temmelig forskellige:
İmage

Så forskellige ure - og vel egentlig også ret ens -eller? I hvert fald mest dress....

Men der er jo også andre genre som Omega kan - Her 4 Chronografer 1965, 1973, 1989 og 1996:

İmage

Som sagt jeg dækker ikke spektret - slet ikke på Omega sportssiden og tool watch siden. Men bredde er da dokumenteret skulle jeg mene.

vh Baun
Svar
Jeg sidder næsten og græder Per, det er en SUPER flot parade du ligger inde med, og der er der ikke engang alle sammen!

Vi to kunne godt snakke en byttehandel med min underhånds chronostop og din Memomatic! Hvornår har du forresten fået den?
Svar
Hold da helt fast Baun! Det er godt nok en flot samling du har. Det var da imponerede. Nu får jeg helt lyst til selv at begynde og samle på vintage Omega'er. Icon_e_smile
Svar
Super flot Baun. De gl. guld modeller på det første billede er i mine øjne de smukkeste. Simpelt og stilrent med sub-sec. Det kan Patek næsten ikke gøre bedre.

Du må til at udbygge din samling på sportssiden. Det kunne være sjovt at se hvad du kunne få ud af det med den entusiasme du ligger for dagen Icon_e_biggrin Men som du selv siger er Omega meget brede i deres program og med et hav af varianter. Så det kan ende med at løbe op i en frygtelig masse ure hvis samlingen skal repræsentere hele Omegas model palette.

/Mads
Svar
Memomaticen købte jeg af Bo Mølbak i september 2005.

Ikke et ur jeg bruger meget til hverdag, men jeg har dog haft det på på kontoret flere gange. Sjovt at sætte det til at "ringe" 5 minutter før møder - især hvis der er nogen i nærheden, når det går igang.

Nok et ur som jeg personlig sætter mere pris på at eje end en Speedmaster pre moon - omend det er noget billigere. Jeg har nok en forkærlighed for "de oversete". Fx. Seamasteren med 321, Chronostop, Seamaster Chronografer, Dynamic - og flere af de gamle Sports/dykkerure.

Jeg synes Speedmaster nogen gange fylder for meget i samler snakken.

Derfor ynder jeg ovennævnte ure, som kan købes i flot stand til mere rimelige priser. Det giver mig ikke noget kick (er det ikke det man kalder det?) at købe et dyrt ur - hellere et spændende eller sjovt ur! Som fx. dette:
İmage

Også guldurene, som mange ikke rigtig tænder på, finder jeg mere og mere samlerværdige. Der er lavet langt færre af dem end stål urene, de er ofte i langt bedre stand (folk har passet på deres guldur) og fordelen ved guldure generelt er, at de oftest er finiseret lidt bedre og der er sjældent sparet på detaljer.

Men det er jo kun godt at der ikke er så mange det tænder på dem, så kan jeg købe til gode priser!

vh Baun
Svar
Imponerende samling, Per Icon_e_biggrin

Det er nogle usædvanlig smukke og interessante Omegaer, du har fået samlet. Specielt de sortskivede Constellations er jeg helt vild med.

Det ansporer næsten til at overveje at kigge efter guldversioner - du har ret: de er dejlige.

Hvad med et månefase-Omega? Har du et i baghånden, eller venter du?

Super samling

mvh

Klaus
..nothin' but the blues
Svar
Mads,

Hvis du går efter kvartetten, skulle du næsten også smide en Beta 21 OysterQuartz i WG med i bunken.

M
Svar
oerum Skrev:Imponerende samling, Per Icon_e_biggrin

Det er nogle usædvanlig smukke og interessante Omegaer, du har fået samlet. Specielt de sortskivede Constellations er jeg helt vild med.

Det ansporer næsten til at overveje at kigge efter guldversioner - du har ret: de er dejlige.

Hvad med et månefase-Omega? Har du et i baghånden, eller venter du?

Super samling

mvh

Klaus

Tak for de pæne ord Klaus - og misforstå mig ret, jeg vil også gerne se een Speedmaster pre-moon i samlingen og andre Speedier...

Månefase har jeg tilgode..... men som sagt handler jeg ofte impulsivt - og tager også ret store chancer indimellem, så en eller anden dag dukker den nok op.

Når den ikke er på den korte ønskeliste er det nok også fordi jeg aldrig har stået med en i hånden som har sagt: "Vi to kunne klæde hinanden".

vh Baun
Svar
Hej Alle

Inden denne tråd for en ny drejning (som til tider kan ske) så får I lige min historie med.

Faktisk startede min interesse for ure da Tissot lancerede T-Touch, jeg blev facineret af de mange funktioner proppet i et armbåndsur samt at glasset bli'r forvandlet til fingertouch. Ikke et ur som i dette forum har nogen status.
Jeg har uret endnu og bruger det ved bl.a. ballonflyvning. Højdemåleren og de andre funktioner er faktisk meget præcise.

Så blev jeg derefter tændt på de automatiske urværker og startede i det små med en Omega Seamaster '65 med caliber 562.

Så kom Omega med deres PO og med det nye Co-axial værk var jeg solgt.

Længe ledte jeg efter en ref. 1675 med pepsi dial, måske verdens mest kopierede ur, men det rigtige skulle jeg ha'. Efter ca. 1 år fandt jeg det rigtige og med den her specielle "rivet" lænke.

Samlingen er siden blevet tilføjet med et Nivada 17 jewels med power reserve viser og arven fra min morfar et Omega Geneve fra '75.

Mine næste ønsker er:

Rolex ref. 1680 el. 5513
Rolex GMT II, den nye med pepsi, hvis den kommer.
Måske et Daytona
Eberhard Chrono 4

Andet spændende ur med historie eller unikke funktioner.

Mange hilsner
Jorler
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)