Urdebatten / Urforum
Hvilke ure samler I på og hvorfor? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvilke ure samler I på og hvorfor? (/showthread.php?tid=67983)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7

Hvilke ure samler I på og hvorfor? - Mads Gjødesen - 22-01-2008

Det kræver nogle gange store overvejelser at være ursamler. Man kan desværre ikke beholde alt hvad man køber. Hvad skal man beholde og hvad skal man sælge for at gøre plads til nye spændende ure man bare må eje?

Den seneste tid har jeg haft samlingen til revurdering.

Hvad skal der fokuseres på? Kvalitet frem for kvantitet? Vintage Rolex, dykkerure, kronografer eller ren investering? Der er mange aspekter og overvejelser.

Jeg er nok typen som mener at urene skal på armen nu og da. Så derfor vil jeg ikke have en samling på flere hundrede ure. Maks. 18-20 ure, hvoraf de 7-10 er keepers.

Jeg har valgt at droppe dykkerurene og kun beholde dem fra Rolex. Dvs. farvel til Blancpain Fifty Fathoms 50th anni. LE og Omega Ploprof Icon_cry Desuden maks. 5-6 Rolex ure af de "sjoveste", som rent samler- og investeringsmæssing har mest potentiale. Om det betyder farvel til mine transitionals har jeg endnu ikke afgjort. Men de "røde" og Freccionen vil jeg aldrig kunne sælge. Dem finder jeg ikke så let igen og der ligger nogle sjove historier bag dem jeg har.

Min Panerai feber er aftaget det seneste års tid, og konklusionen er at Mare Nostrum´en også ryger. Så farvel til Panerai (som "keeper") for denne gang.

Hvad er der efterhånden tilbage? Planen er at have 7-10 keepers som siger mig noget, frem for 20 ure som ikke virkelig rykker. Dvs. urene skal have følgende: Design der tiltaler mig, eftertragtet blandt samlere, udgåede modeller, svære at finde til salg og ikke mindst i flot stand.

Fokus vil derfor blive AP RO og PP Nautilus, samt de sjoveste vintage Rolex. Sorry Baun Omega blev fundet for let Icon_e_wink

Har I gjort jer lignende overvejelser eller samler I bare til højre og venstre efter hvad der tiltaler jer?

/Mads

Lige et par hurtige shuts fra bankboksen af et par af mine favoritter. Chrono´en ryger nu til fordel for noget mere sjældent tror jeg.

İmage

İmage

- Lars U - 22-01-2008

Se det her kunne man jo tale om i timevis... Så at koge det ned til et indlægs længde er en udfordring!

Det er mit indtryk, at man når forskellige trin i 'urbehovspyramiden' efterhånden som man har samlet nogle år. Jeg er endnu ikke nået så langt op i pyramiden at jeg er voldsomt selektiv i mit valg. Hvis det alene var et spørgsmål om at tilfredsstille egne behov valgte jeg givet anderledes end jeg gør, men det er primært økonomi og prioritering der afgør valget - jeg har kone og 3 børn så...

Men jeg kan nok mærke at det for mit vedkommende trækker i retning af 'militær-ure'; pilot, dykker, infanteri what-so-ever. Jeg er fascineret af, at disse ure bærer præg af være konstrueret og designet med primær fokus på funktion. I mine øjne findes intet flottere end et Pilot-ur som IWC Big Pilot 5502. At det så er en replica passer meget godt med hvilket trin jeg er på i pyramiden, holder interessen kunne jeg forestille mig at det en dag ville være sjovt at få et original WWII B-uhr. Altså lidt som man i starten 'bare gerne vil ha' et Rolex' - en dag vil man ha' et Rolex "James Bond" ref. 5508 Submariner 1958...

Intet ur har jeg været gladere for end mit SINN 756. Værksmæssigt absolut ikke særligt spændende. Men jeg elsker det rene, markante og enkle skivelayout. Mit Rolex GMT II er solgt, og på sigt ligner det et farvel til mit GP, Omega Seamaster og Zenith. På ønskesedlen står pt (uprioriteret rækkefølge)

• Speedmaster Pro (321)
• IWC BP (5502)
• Rolex Sub (168000)
• IWC UTC
• Glycine Airman Special
• Blancpain Fifty Fathoms (Vintage)

Listen er ikke komplet, og der vil sikkert være udskiftninger løbende.

mvh lars u

- Larzovic - 22-01-2008

Jeg revurderer hele tiden min "samling". Nu er det sådan, at jeg er studerende og derfor ikke endnu har det vildeste økonomiske grundlag for at købe stort ind. Så jeg er i den grad i en situation, hvor jeg må vurdere om det jeg har er interessant nok til at beholde, eller om jeg skal skyde det afsted og købe noget andet.

Jeg har altid haft en primær interesse som hedder dykkerure. Det ændrer sig nok ikke. Jeg har skudt mine Omegaer og mit mattskivede Sub 16800 af, for til gengæld at kunne pryde urbeholdningen med et sub 5513:

İmage

Netop nu er det er stk. NOS tritium indlæg på vej til mig med posten Icon_e_biggrin
Jeg er rimelig overbevist om, at jeg aldrig går af med min 5513. Det er for lækkert et ur, super simpelt, vintage, flot stand, tritium, og så er det en klassiker indenfor vintage Rolex.

På det seneste har Panerai fanget min interesse. Det skete dog først den dag jeg så et i virkeligheden. Jeg var solgt. Så fandt en 112'er komplet, og i rimelig stand til en rielig pris:

İmage

Igen super simpelt dykkerur. Panerai har desuden en rigtig interessant historie, hvilket gør det lidt mere spændende. Om det er en keeper ved jeg ikke, men der er god chance for det, jeg kan virkelig godt lide dette ur.

Hvad fremtiden byder på ved jeg ikke. Nu er det sådan at jeg lige har arvet lidt penge som, ganske præcist som i afdødes ånd, jeg gerne vil bruge på noget materielt der kan minde mig om vedkommende. Lige nu går mine tanker i retning af enten en Zenith Daytona med sort skive, eller noget andet vintage Rolex. Har overvejet, at jagte en rød 1680, men ved ikke om jeg tør rode mig ud i det, der er mange faldgrupper Icon_e_sad

Men uanset hvad, venter jeg til senere i år. Vil gerne se om Rolex opdaterer deres submariner og seadweller linier Icon_e_wink

Iøvrigt nogle super lækre ure, Mads! Er lidt vild med den Patek, også selvom det ikke er min foretrukne stil Icon_e_smile

- DonWerner - 22-01-2008

Jeg er nok lidt atypisk i forhold til hovedparten af samlerne på dette forum, da jeg ikke alene interessere mig for de mekaniske ure. Jeg synes quartz ure kan være mindst ligeså interessante, det afhænger for mig ligeså meget af design, funktionalitet og ikke mindst pris. Når det så er sagt, så er de mekaniske ure da helt afgjort noget særligt, men der bliver også plads til andre i min samling. Jeg er f.eks. lidt af en gadget-freak, så mit næste ur-indkøb bliver sandsynligvis et Casio Protrek PRG-80T eller PRG-110T. Det er et ur som jeg vil kunne bruge uden at skulle bekymre mig om at det bliver ridset eller går i stykker for den sags skyld, plus det har nogle funktioner, som jeg synes det kunne være rart at have, når man er et udendørs menneske som jeg.

Nu er jeg en forholdsvis ny samler og af samme grund skyder jeg nok stadig lidt med spredhagl. Jeg køber de ure som taler til mig og min pengepung. Icon_e_smile

Det næste dyre ur til samlingen, bliver sikkert et Rolex, endten et nyt Submariner eller en Seadweller, men der kommer til at gå lidt tid inden det sker, som nogen af jer måske kan huske, så har jeg netop købt et Planet Ocean, som jeg er mægtig glad for og det koster jo alt sammen...

Spændende tråd ellers!

- GTwatch - 22-01-2008

At samle på ure er vel lidt som livet. Man starter som barn (læs: løber forvirret rundt og lærer). Derefter kommer teenageårene (man hopper lidt rundt - og gør tossede ting) efterfulgt af voksenlivet (man finder sin hylde, men kan godt ændre sig over tid).

(Jeg er kun 30, så "voksenlivet" er defineret indtil denne alder!)

Urmæssigt er jeg vel i slutningen af teenageårene/starten af voksenlivet.

Ur-barndommen gik med et Fortis B-42 LE med Lemania 5100 (mit første ur, som nu ligger i banken. Jeg bruger det ikke, men det er min første kærlighed), en ML, et Bond-Seamaster og et PO (som alle er røget ud med børnlegetøjet).

Herefter kom ur-teenageårene med (vintage) kolonnehjulskronografer, Zenith, lidt Rolex, Panerai - man skulle prøve lidt - men så skulle det også ud. Værker og historie blev mere interessant.

Min ur-voksentilværelse har taget lidt af Rolex med (fordi de sidder tæske godt på min arm - møg!), men mit AP er en milepæl i denne sammenhæng. Kvalitet og værk-finish - jeg har fundet min hylde. Og lidt snusfornuftig er man vel også blevet, så økonomi spiller også en rolle. Originalitet og fuldkommenhed spiller er større rolle nu - "samlergenet".

En gang i mellem kommer mit Fortis ud af boksen - så jeg kan føle mig ung igen Icon_e_wink

# Stefan

- hannover_dk - 22-01-2008

Jeg er i ure, som i så meget andet - lidt for spredt.

Gudskelov er min interesse også inde over ure der ikke koster en herregård. I dag har jeg rejst med en herlig gammel 1947 Eterna sortskive - 1400 kr, og alligevel har jeg nydt den på armen.

Den type vil jeg nok stadigt købe for mange af.

Derudover så vil jeg aldrig af med mine Zenith El Primeroer - ikke med min Valjoux 22 -. 23 og 72 - 72C - og ikke med mine constellations og de bedste Omega 30

Men jeg har nok en del ex Valjoux 7733/34 og en del "almindelige" 40 - 50 og 60er ure, og nyere O&W kronoer, men faktisk er jeg ret glad for en del af de der Olech & Wajs (og søsteren fra Jenny), specielt hvis de er fra 60erne - så uha - jeg spreder for meget, men en del er jo i den billige klasse som ikke skal tage plads i bankboksen - men samlet har de jo kostet nok til at jeg kunne ha fået et eller to langt bedre i stedet

Jeg bliver nok voksen en dag (måske når jeg blir 60?) og bliver i stand til at fokusere bedre
vh

- RunesS_phpbb3_import15750 - 22-01-2008

Jeg går efter gamle ure, som har en rolle i urhistorien, mest ang. mekanismerne. Jeg går egentlig også efter ure som er smukke, værkmæssigt.

Egentlig er det bare ure som jeg kan lide af den ene eller anden grund, jeg samler på. Men det overstående er en tendens.

Nu har jeg ikke de store penge, derfor er det tit ure jeg selv restaurere(evt. med lidt forklaring af nye teknikker fra min lokale urmager), og derfor hober ure, som chronografer, sig op. Skal lige over min første chrono rep. før jeg går igang med dem.

Hovedsagelig IWC - jk_phpbb3_import15746 - 22-01-2008

Jeg er afgjort mest optaget af IWC p.g.a. firmaets historie. Især Flieger- og Ingenieururene (de gamle 666 - 866) optager mig. En Portuguese Chrono har også sneget sig ind.

Jeg er dog ikke upåvirket af hverken Omega eller Rolex og har derfor også Speedmaster (321), Constellation (551) og 5513.

JK

- oerum - 22-01-2008

Hej Mads

betyder din pludselige omvendelse/voksenbeslutning så, at Baun, John, Benny, jeg og andre Omega-freaks skal være dig behjælpelig med at fjerne det Omega-skrammel, du så får i overskud????

Spøg til side - du rykker op i spitze-klassen omkring ur-samlinger, men derfor må du gerne stadig skrive indlæg og kommentarer på Omega-forum Icon_cool

Hvad sker der med dit ploproof - du lovede billeder, når det var færdigt!

Ellers er jeg mest Omega-samler. Specielt ure, der har en historie og som jeg kan bruge og gå med. Dog har jeg på det seneste følt en voldsom dragning mod B-uhren/fliegerure, da de har historie og et enkelt og særdeles æstetisk udtryk.

Må også indrømme, at Submariner rykker i mig, men det ved jeg ikke nok om endnu.

Hurtig liste over ønske-ure:

Omega Seamaster 300 fra starten af tresserne
Omega Railmaster også fra starten af tresserene

mvh

Klaus

- Mads Gjødesen - 22-01-2008

oerum Skrev:...betyder din pludselige omvendelse/voksenbeslutning så, at Baun, John, Benny, jeg og andre Omega-freaks skal være dig behjælpelig med at fjerne det Omega-skrammel, du så får i overskud????

Spøg til side - du rykker op i spitze-klassen omkring ur-samlinger, men derfor må du gerne stadig skrive indlæg og kommentarer på Omega-forum Icon_cool

Hvad sker der med dit ploproof - du lovede billeder, når det var færdigt!

Ha ha ja kom lige og afhent det der Omega-halløj Icon_e_wink Nej med min beslutning er det nu ikke ens betydende med at Omega er fortid for mig. Blot ikke som mine permanente keepers. Men et Speedy eller Seamaster i ny og næ går jeg ikke ad vejen for. Men ikke der fokus ligger. Omega har aldrig rigtig tændt mig så de bare er et "must" for mig. Jeg ved ikke alverden om mærket og når jeg læser jeres indlæg på Omega forumet kan jeg godt se jeg er en novice på Omega Icon_e_sad Men fair nok for ikke der min interesse ligger og ikke noget jeg bevist forsøger at blive klogere på.

Peter arbejder pt. på Ploprof´en. Jeg har valgt at bruge de kr. det koster at lave den flot med NOS dele. Når den er færdig ryger den nok internationalt eller på antiquorum. Den skal jo gerne smide ca. 50-60 k af sig. Jeg skal nok poste lidt billeder inden det ryger.

Men nu ikke misforstå mig. Bare fordi jeg ikke satser på Panerai og Omega betyder ikke at jeg ikke vil deltage i diskussionerne på de to fora Icon_e_biggrin

Sidst men ikke mindst vil jeg godt lige pointere at jeg syntes både Omega og Panerai er to super spændende mærker med lækre ure og masser af historie. Desværre kan jeg bare ikke samle på ALT med mine begrænsede økonomiske midler Icon_cry

/Mads