Precista?? Panerai kopi eller??
jeg ved godt, at alle ikke kan opfinde den dybe tallerken, men alligevel...
Submarineren er jo blevet kopieret/homage'eret i en uendelighed....
Men jeg mangler alligevel lidt personlig innovation fra deres side.....

Synes din argumentation er lidt for let købt!!!!

MVH

SK
/SK
Svar
Jeg ved ikke hvad du mener der i min argumentation er letkøbt?

Du spørger om disse ure er kopi ure, og så må jeg konstatere at vi åbenbart har forskellige opfattelser af hvad der definerer en kopi.

For mig er en kopi af en SM300 et ur som udgiver sig for at være originalen, bla. med falske logoer på skive bagsider og kroner etc. dette er kopier/fakes. På PRS-14 som er homage til SM300, er der f.eks. ikke tallet 12 på skiven som på originalen, der er til gengæld en oversize trekant. Lynetten er heller ikke magen til den på SM300, fonten er anderledes og minutmarkørerne er ændret.

Når man laver et homage ur som en hyldest til originalen, og oven i købet gør opmærksom på dette, så kan jeg ikke se at det skulle være en kopi. Sælgeren gør oven i købet opmærksom på at det er et homage ur og har ydermere forbedret specifikationerne i forhold til originalen.

Jeg vil da gerne se hvilke andre kopier du kan finde som gør sig umage med at være bedre end originalerne?

Samtidigt så mange af Precista urene limited editions, for mig at se så ville jeg, hvis jeg lavede kopiure, sælge så mange som muligt, men det er der jo heller ikke tale om her.

At der så er lavet et utal af kopier af Sub'en er en anden sag.

Der er flere som har brugt Sub'ens udseende f.eks. Marcello C og Invicta og mange andre "mærker", men de sætter jo altså ikke Rolex på skiven af deres ure, så hvis man tror man køber et Rolex hvor der står Marcello C på skiven, ja så har man altså efter min mening selv et problem Icon_e_smile

Derudover kan jeg altså kun se et ur på timefactors som er lavet som hyldest til Panarai og det er PRS-20, så jeg ved ikke hvilke andre det er du har set?

Thomas
Svar
Hvis et ur oplagt lægger sig op af et andet ur designmæssigt (eller en lampe op af en lampe - eller hvad ved jeg) - i "hyldest" af det oprindelige - så ved jeg ikke om det hedder en kopi eller hva det hedder - klon - efterabning eller hvad man kan finde på, men originalt er det da i det mindste ikke.

Limited serier bruges netop af de billigste fabrikker, som hele tiden bare skifter et eller andet ud, og udgiver limited 500 af gangen,

Det betyder ikke det er ure der ikke kan vise tiden og straks går i stykker, jeg har selv Aeromatic 1912 - 3 forskellige dykker ure til 600 m som jeg og ungerne med stor glæde bruger i vandet, fordi vi ikke vil have de dyre ure i saltvand, og de har gået i mange år helt uden problemer, og koster en brøkdel af Rolex (som de ligner lidt) og de er alle tre limited serier (grøn lunettte (LV Icon_e_smile ) - blå og sort - men stadigt - det er ikke originalt pænt sagt.
De forandringer som er gjort i dette fald tyder absolut på at de er store nok til at de sikkert ikke risikerer retsligt at blive kaldt kopier, og værkerne kender jeg slet ikke, så dette var bare en generel begragtning

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Min del af denne tråd omhandler Precista og Panerai...

Hvis jeg skulle købe et Precista, ville det udelukkende være for at spare 80% af Panerai'ens pris.
Ved første øjekast ville de fleste(urnørder/feinsmäkere undtaget) sandsynligvis tro at der var tale om et Panerai Radiomir.
I gennemgangen af uret på T...factors.com gøres der jo også en del ud af at det endda har samme urværk som Panerai...
med kopi mener jeg i denne sammenhæng, at firmaet slår plat/udnytter et andet Brands popularitet, prestige og design. Jeg ved godt, at der ikke står Panerai på skiven, men er man mere end tre meter væk vil man efter min mening tro, at der er tale om om Panerai; Homage, limited edition, hyldest eller ej..... (Om den juridiske fagterm er en anden, ved jeg ikke...)
LEGO, IBM, Mcdonald's, Louis Nielsen, DanFoss og Novo Nordisk har jo ikke for ingenting tusindvis af ansatte hvis eneste opgave er at komme efter dem, der tjener penge på deres design/idé....

Efter min mening er der tale om profit på andres design; Homage, hyldest eller andre "gode" intentioner til trods...

MVH

SK
/SK
Svar
hannover_dk Skrev:Limited serier bruges netop af de billigste fabrikker, som hele tiden bare skifter et eller andet ud, og udgiver limited 500 af gangen.

Grunden til disse limiterede serier hos TF er at der som oftest kun er et bestemt antal værker til rådighed til at lave en lille serie ure.

F.eks. PRS-50 der kunne der skaffes 55 NOS AS2063 værker samme som i 1975 BP FF modellen.

Derfor kun 50 ure i en LE serie, og så 5 værker til diverse reperationer hen ad vejen. Det er jo ikke DOXA vi taler om her Icon_e_biggrin

Om det så er originalt kan vel diskuteres, men det er der mange ure der ikke er, det er jo umuligt ikke at blive inspireret et eller andet sted fra.

Sub'erman Skrev:med kopi mener jeg i denne sammenhæng, at firmaet slår plat/udnytter et andet Brands popularitet, prestige og design

Jeg synes ikke at man slår plat på noget så længe man oplyser om at det er lavet som en hyldest til et andet ur. Desuden skriver du jo selv at du kun ville købe det for at spare 80% af Panerai'ens pris, men du sparer jo ikke noget for du får jo så ikke et Panerai.

Jeg ville aldrig købe en kopi (ur som udgiver sig for at være en original) for at spare penge, så hellere købe et billigere (mere ukendt) ur med en god kvalitet, det andet hænger ikke sammen.

Desuden så mener jeg ikke at Panerai, Omega eller BP mister noget omsætning på dette, da de folk som køber Precista urene som regel kender de forskellige mærker og vil de have et SM300 eller Radomir så er det det de går efter.

Mvh
Thomas
Svar
jeg købte selv mange Submariner- wannabees, før jeg tog mig sammen og sparede sammen til the-real-thing....
Men fik aldrig den rigtige følelse før min 14060 sad på armen(1992)...
Andre gør måske det samme pga manglende finanser....

MVH

SK

(og så er den ged vist barberet!!!! Icon_e_biggrin ) Glædelig Jul!!!
/SK
Svar
Jep

God Jul Icon_e_biggrin

Mvh Thomas
Svar
Sjovt at høre hvor mange meninger der er omkring det. Når vi taler om kopier, så er det en en til en kopi. Altså de skal ligne hinanden. Når man sætter sig ned og ser i f.eks. Uhren Exclusiv 2008, så kan man jo se hvordan der ofte bliver taget og givet fra hinanden. Men her bliver der ikke oplyst noget omhensigten med produktet. Kan huske en anden tråd omhandlende et MMT500, hvor denne model findes fra flere urfabrikanter.

Men Eddie gør netop meget ud af, at fortælle hensigten med urene. Hvis det var så meget kopi, så ville de urfabrikanter som føler sig snydt jo kunne gøre noget ved det, han skjuler sig jo ikke, som andre sider gør som sælger kopier.

Var forleden ude hos en kammerat som har et PRS-20. Ja det ligner et Radiomir og kvaliteten ligger meget tæt på et sådanne. Har selv haft et PAM 183, og må her sige, at kvaliteten ikke fejler noget. Kan ikke se hvor prisforskellen på over 30.000 kr. er henne, men det kan du vel fortælle Peter???????? Det eneste jeg kan sige, er at remmen ikke er at skrive hjem om, så derfor har han fået en af mine hjemmelavede AMMO remme, som løfter uret en del.

Og som jeg tidligere skrev så ejer jeg selv et par originale PAM's og har haft flere, men ser ikke de store problemer i et sådanne Homage ur.

Torben

P.s. Hannover skrev: Limited serier bruges netop af de billigste fabrikker, som hele tiden bare skifter et eller andet ud, og udgiver limited 500 af gangen. Jo den er fin, men hvad med de store firmaer som IWC, Panerai og andre som udgiver endda mange limited edition serier, er det billige fabrikker eller hvad?????
Svar
Submersible Skrev:age ur.

Torben

P.s. Hannover skrev: Limited serier bruges netop af de billigste fabrikker, som hele tiden bare skifter et eller andet ud, og udgiver limited 500 af gangen. Jo den er fin, men hvad med de store firmaer som IWC, Panerai og andre som udgiver endda mange limited edition serier, er det billige fabrikker eller hvad?????

Næh nej - ville bare gøre opmærksom på at det at det er ]limited ikke i selv selv er en kvalitet.
Søg lidt efter Aeromatic (som skrevet jeg bruger dem selv når jeg svømmer og de lever stadigt efter 6-7- år og kostede 5-600 kr) De findes næsten kun i limited udgaver så det må vist være indmaden i ex IWC og Panarei der tæller - og i mange fald (de fleste tror jeg umilddelbart efter "huskeren") er limited udgaverne fra de fine fabrikker jo også opgraderet i værk eller andet.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Det handler vel i bund og grund på grund af mærket, og lidt mindre kvaliteten, af det pågældende mærke.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)