En ny lille Omega
Det er smukt patineret. Nogle gange glemmer man at urene er omkring 50 år gamle, og hvem/hvad ville ikke få patina efter så lang tid (med mindre uret har lagt i en skuffe), det er jo også en del af charmen. Jeg fortrækker dog en jævn patinering og fravælger farvede plamager på skiven som nogle gange ses især på de hvide skiver.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Baun Skrev:Jeg tror nu ikke det er nikotin, bare en måde visse skiver patineres på!

vh Baun
Det er korrekt. - Inden rygere bliver endnu mere uglesete, må det slås fast, at ures patina ikke er nikotin.

Derimod kan nikotin være tilstede på antikke (eller vintage) møbler, hvor patina kan være et lag med rester af rengøringsmiddel, politur, voks, støv - der sammen med f.eks. træmøblers naturlige mørkning giver det karakteristiske patinerede udseende.

Når talen er om patina på en urskive, har kun få (ingen) af de ovennævnte elementer haft adgang til skiven. Skiven har i alle årene siddet godt afskærmet fra de fleste ydre påvirkninger.
En af påvirkningerne urskiven ikke er skærmet mod er lys. Her er det særligt UV lys, der bidrager til ændring og nedbrydning af farver.
Faktisk bruger man UV lys til kunstig "ældning" af ting man ønsker skal have et ældet udseende.

Til beskyttelse af messing og kobber genstande brugte man tidligere (og til dels i dag) en klar beskyttelses lak, Zaponlak.
Lakeringen har til formål, at beskytte metallet mod oxydering og i øvrigt mod syre og svovlforbindelser i den omgivende luft. - De gamle urskiver har ofte en lignende lak beskyttelse.
Ligesom gammel fernis på et trægulv mørkner og bliver (mere eller mindre) gylden (misfarvet), vil beskyttelseslakken på vintageurskiver også mørkne.

På urskiverne er beskyttelseslakkens formål både at beskytte urskivens metal; men også urskivens malede tekster og markeringer.
Dersom en beskyttelseslak bliver særligt hårdt medtaget, kan der opstå huller. Så vil luftens ilt i kombination med mere aggressive komponenter kunne tære på metallet, og der dannes prikker.
Disse prikker består af diverse metalsalte, ligesom ir på et kirketag.

Patinering af en urskive vil blive meget accellereret, såfremt der også er/har været fugt tilstede i urkassen.

Det meste patina på en urskive er således hverken snavs eller nikotin; men ren og skær ældning og henfald.
At noget af patinaen ser "snavset ud" skyldes mere pulver- eller støvformet nedbrydningsmateriale fra skivens metal, bemaling og beskyttelselslak.

En af de mest berygtede Omega skiver til aldersmæssigt henfald, er første generations Flightmaster.
Der er nævt eksempler på Flighti'es, der har ligget mørkt og tørt i en skuffe i en snes år, og ved gensynet har de vist sig at være grå, og de sorte krono-registre var blevet brune.
Her var der altså tale om uhensigtsmæssigt og ikke bestandigt materiale-(maling) valg; noget Omega gennem tiderne ofte har forsyndet sig ved.

Der er mange syn på patina, der må betragtes som et naturligt fænomen på ting med mere end 40-50 år på bagen.
Visse resultater af patinering er ikke charmerende, nemlig den nævnte i tråden, hvor resultatet blot ser "snavset ud".
Min personlige grænse for patina går mellem, "Ældet med ynde - og ældet ved hærgning" Icon_e_wink

Mere om patina: A Conservation Story with a Fairytale Ending

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Tillykke med den "lille ny" Baun Icon_e_biggrin

Cal 420 er et superspændende caliber benyttet fra 1951 og lavet i 147000 eksemplarer. Det er en afart af cal 410, hvor sidstnævnte ikke har central sek arm.
Jeg skal lige forstå det rigtigt. Er urets skive blevet renset på de billeder ? Har du mulighed for at vise et før og efter billede?

I blevet helt filosofiske med jeres patina snak Icon_smil
Har ikke så meget at tilføje anden end at flot patina for visse ure er dyr..nok derfor nogen snyder med uv-lys (desværre). Krakeleringer er der nogen der sælger som "spider-web".. men jeg synes nu ikke det er den flotteste patinering
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
Jeg har ikke forsøgt rensning af skiven. Jeg tager uret med over til Peter halse og spørger ham til råds, men jeg tror ikke selv at der er ret meget at gøre. Det ligner vandskader/skjolder. peter kan dog somme tider lave det utroligste.

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)