Urdebatten / Urforum
En ny lille Omega - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: En ny lille Omega (/showthread.php?tid=74718)

Sider: 1 2

En ny lille Omega - baun - 25-09-2010

Visse ure må man købe når man falder over dem - andre er man mere i tvivl om.

Jeg har længe gerne villet indlemme en Omega med cal 420 i samlingen. Et lille fint værk som ikke er så almindelig brugt i herreure. 30 mm var jo altoverskyggende, så det var kun når uret skulle være mindre en man kunne proppe en 30 mm ind i at man brugte cal 420.

Uret var ikke så kønt.... men der er blevet pænere - og det er da et sjovt lille ur nu. billederne taler vist for sig selv:

Mærke og model: Omega

Årgang: 1952
Kasse: Rund, stål, med en del brugsspor
Højde: 10 mm
Diameter: 33,5 mm uden krone
Skive: Two tone skive med cross hair. Desværre skæmmet af vandskade.
Gyldne index/tal og visere også med patina
Rem: Lys brun læder med lyse stikninger
Caliber: 420 manuelt
Caliber nr.: 12686654
Ref. Nr.: 2650 - 2

İmage
İmage
İmage
İmage

İmage

İmage

vh Baun

Re: En ny lille Omega - TDN - 25-09-2010

Tillykke med den lille ny. Kan se der kun er 6 ref. med cal. 420, så det er ikke et værk man støder på så tit. Det er vel også derfor du har købt et så patineret ur og i den størrelse (havde egentlig fået indtryk af du ikke var til små ure og helst ville have dem i mint condition Icon_e_smile )

Mvh.
Thomas

Re: En ny lille Omega - baun - 25-09-2010

TDN Skrev:Tillykke med den lille ny. Kan se der kun er 6 ref. med cal. 420, så det er ikke et værk man støder på så tit. Det er vel også derfor du har købt et så patineret ur og i den størrelse (havde egentlig fået indtryk af du ikke var til små ure og helst ville have dem i mint condition Icon_e_smile )

Mvh.
Thomas

Jeg ville naturligvis gerne have haft en skive i bedre stand. omvendt er den både two tone og med Cross hair - og så er den jo også pænere i virkeligheden end på disse billeder der forstørrer alting og hvor man ser mange ting som ikke ses med det blotte øje.

Kassen synes jeg er fin og, som sagt, jeg har længe kigget efter en cal 420 - og så blev det denne.

Hvad med dig, har du besluttet en retning for samlingen?

vh Baun

Godt spørgsmål. Er stadig i tvivl, men ind imellem tænker jeg på om det skal være en cal., model, årgang, ref. eller man kan sige at det skal være ure jeg synes er flotte og jeg har lyst til at gå med (går på skift med mine ure, de får en uge af gangen på håndledet) der er kriteriet.
Hvis økonomien var til det kunne man jo bare købe nogle flotte sjældne eksemplarer, men jeg synes det er mere spændende at finde et pænt Omega til fornuftige penge og så ofre en tur ved Peter Halse og få det i fin stand og ikke mindst bruge det. Jeg kan dog mærke at jeg har en svaghed for 30mm værker og bagud.
Nogle gange tager jeg en chanche og køber et ur til f.eks kr. 500 og ser om det kan laves pænt, som f.eks det denne som Peter Halse lige har fået med posten. Værket går inden for få sek. helt præcist og virker sundt. Sikkert en cal. 268 vil jeg tro. Jeg satser/håber på at skiven kan renses og med nyt, glas, pakning og krone samt pudsning kan det blive flot og hvis det lykkedes har jeg et flot ur til under kr. 1.500, (eller et til reservedele hvis skiven ikke kan renses Icon_e_smile), men knap så vigtigt om det sjældent eller en bestemt ref, årgang m.v.

Mvh.
Thomas

Re: En ny lille Omega - hannover_dk - 25-09-2010

Godt nok - med posten til Halse - en god ting som flere har set - det fungerer perfekt, så afstand i DK er jo ligemeget, hvis man har en vintage Omega man skal ha set lidt på skiven til. De fleste kan lave værkerne perfekt, men netop Horsens har jeg nu set så mange eksempler på skiver fra, at jeg tror på den. Det er langt fra alle skiver der kan reddes - og selv om dit billede nok ikke vil vinde nogen større pris i International Oscar for Photos Icon_e_biggrin så har jeg lidt svært ved at se, at den skive er så slem. Er det ikke netop en ret ensartet patina, måske koncentreret lidt om centrum, men ret ensartet - så patina skal ikke væk til hver en pris. Faktisk tværtimod.

Jeg sad netop hos Kurt Brøndum for et par dage siden, og han sad med et af mine ure, og så helt betaget gennem en lup - på hvor fint skiven var - ret så ensartet patineret. Nogen ville mene, at den måtte har tilbragt megen tid i et rygerrum - men - for pokker - korrekt patina kan ikke købes.
Din samletanke er i øvrigt helt fin - der findes ure til små priser, som kan sikres et liv, og i høj grad ha samlerværdighed.
vh

Jeg formoder er det er nikotin der er på skiven og da det normalt kan vaskes af, håber jeg på at det næsten kan fjernes.
Og ja det er en billig måde at samle på, som sagt kommer uret til at stå under kr. 1.500 når det er lavet i stand og det er pænt klassisk dress ur med et næsten uopslideligt 30mm urværk som vil kunne sælges for omkring kr. 3.000 hvis jeg skulle få lyst til at sælge det. For mig er jagten på et ur og se om det kan blive pænt (hvis det ikke er det fra start af) en del af fornøjelsen ved at samle og jeg nænner ikke rigtigt at sælge nogle af dem jeg samlet, da de allerede, alle har en historie for mig.

Mvh
Thomas

Re: En ny lille Omega - baun - 26-09-2010

Jeg kan følge begge, men i dette tilfælde ville jeg nok bede Peter give skiven en nænsom rensning.

Denne derimod bed jeg ham om ikke at røre:

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic

Årgang: 1960
Kasse: Rund, stål i pæn stand med få brugsspor og smukt Seamaster logo i relief på bagsiden
Højde: 12 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Beige, flot stand. Gyldne index og visere i flot stand
Rem: Sort ægte læder
Caliber: 591 Automatic
Caliber nr.: 17942202
Ref. Nr.: 14704

İmage

İmage

İmage

İmage

vh Baun

Re: En ny lille Omega - TDN - 26-09-2010

Flot, næsten smuk patina der klæder uret. Jeg ville heller ikke røre den skive, man tror jo næsten det er orginalfarven.
Mit er desværre ikke så jævnt patineret, det er som om at nikotinen ikke har sat sig omkring indeks og tal. Men jeg kan jo smide et par "efter" billeder hvis det lykkedes for Halse.

Mvh
Thomas

Jeg tror nu ikke det er nikotin, bare en måde visse skiver patineres på!

vh Baun

Denne regner jeg for mit smukkest patinerede ur:

Årgang: 1956
Kasse: Rund, stål. Meget flot istandsat
Højde: 12 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Smuk Two Tone skive ualmindelig smuk mamoreret patina. Smukke gyldne index og gyldnepatinerede visere
Rem: Sort læderrem
Caliber: 501
Caliber nr.: 14828099
Ref. Nr.: 2846 – 1 SC
İmage

İmage

İmage

vh Baun