Svar: 777
Tråde: 45
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Sprinter Skrev:Et af dem er til salg hos Uhrmachermeister Buse i Mainz. Han er nok en af de (hvis ikke den) mest anerkendte urmager indenfor restaurering af Beobachtungsure i Tyskland.
[url]"http://www.fliegeruhren-buse.de/shop/uhrentypen/beobachtungsuhren.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.fliegeruhren-buse.de/shop/uh ... uhren.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Jeg er stødt på urmager Buse tidligere. Meget interessant link, tak!
JK
•
Svar: 777
Tråde: 45
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
longbear Skrev:Hej JK,
vedr B-uhr vil jeg anbefaler at holde øje med de tyske auktionshuse feks Dr Crott, som rimeligt ofte har div B-uhr på tapetet. Jeg er selv fascineret af piloture, men disse originale B-uhr var til navigatører, mens piloterne i WW2 benyttede Hanhart og Glashütte chronografer. Grundet størrelsen er de vel egentlig ikke rigtigt brugbare (eller?) og mere historiske knedodier med horologisk reference. De fleste af os her på urforum har nok ikke direkte personlige oplevelser fra WW2, og ville nok godt kunne abstrahere fra at uret havde siddet på en tysk soldat, men der er samlere der fravælger ure fra Kriegs Marine (KM) som oftest har et hagekors på bagkassen. Jeg har egentlig ikke tænkt på det før nu i skrivende stund, men er lidt i tvivl om hvad min stilling til et sådant KM ur ville være. Er vi så langt fra WW2 at det bare er et symbol på et ur, eller skal man tage stilling til Tyskland som det så ud '33-'45?
Ja, Dr. Crott afholder nogle meget fine auktioner med et imponerende udvalg af de gamle ure. De ved også godt, hvad urene skal koste
Et B-uhr er bestemt for stort til at bruge på armen efter min mening. Det er ren samler-mani!
Hvad angår forbindelsen til nazi-tiden er jeg lidt i syv sind. Jeg kunne godt eje et B-uhr fra krigens tid, men jeg ville nok ikke kaste mig over det nævnte SS-ur....
JK
•
Svar: 543
Tråde: 51
Modtaget Likes: 572 i 178 svar
Givet Likes: 671
jeg kan ikke give 100% klarhed over brugen af de spejlvendte markeringer, men andetsteds peges faktisk på spejlvendte billeder som Hannover skrev:
Citat:Application:
In 1940 the offices of the Waffen-SS ordered Lange & Söhne, to develop an observation watch for measuring purposes with stop function for the second hand and 1/5 sec luminous indication. This led to this large diameter of the dial. For negative photographic the seconds should additional be mirrored. After some first items in silver case there should be supplied 10 watches per month starting in march 1941.
SS vs "alm wehrmacht", ville for mig ikke være det springende punkt, da wehrmacht også var indblandet i krigsforbrydelser. Samtidig var Waffen SS ikke kun de oftest nævnte elite divisioner, men det var også her de rekruterede udenlandske soldater blev indrulleret. Der var bla 6000 danskere de gjorde tjeneste i SS, primært på østfronten. Så måske skal jeg bare holde fingrene fra WW2 artilleri-ure, og blive i troen på at himlen over europa var befolket af ædle riddere.
Størrelsen:
ja det er bestemt ikke for min "pencil wrist", og B-uhr blev vist også meget ofte båret rundt om låret / uden på flyverdragten. Mener jeg har set et par billeder af lår-montagen, hvor navigatøren sidder ved navigationsbordet.
Nedenfor alm b-uhr vs "Messbatterie", kilde knirim
•
Svar: 193
Tråde: 8
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg kan supplere med lidt oplysninger om produktionstal på WW2 ure.
B ure:
Lange og Söhne (cal. 48.1) 6.904 stk
Stowa (Unitas cal. 2812) 6.573 deraf de 42 med B skive
Laco (Durowe cal. D5) ca. 6.500
IWC (cal. 52 S.C.) 1.000 Henholdsvis med normal og diamant krone.
På samme tid blev 200 stk lommeure/marineure leveret til Royal Navy med samme 52 S.C. værk. Ialt skulle IWC kun have fremstillet 1200 stk cal 52 S.C.
Wempe (Thommen cal. 31.) ?
Fliegerchronographerne:
Tutima (Urofa cal. 59) ca. 30.000 stk
Hanhart (cal. 41) ca 15.000
I begyndelsen af 90'erne dukkede der på alle Henrys auktioner 1-2 NOS Laco Beobachtungsure op.
Historien går på at Helmut Sinn i sen 80'erne havde de ubrugte ure, som så senere dukkede op på auktioner.
I efter krigens tid må der ha' været masser af materiale til B ure, som nok ikke var så efterspurgt på det tidspunkt.
Jeg ved ikke hvor anvendeligt et ur B ur på 55 mm er, men som en samler ting kunne det være ok.
•